Volvat kjøper Nimi - styrker arbeidet for norsk folkehelse

Nimi har gjennom snart fire tiår gjort idrettsmedisinske prinsipper til folkemedisin. Volvats oppkjøp av Nimi markerer en ytterligere styrking av tilbudet til pasientene. I nye lokaler på Storo etableres nå et kraftsentrum i Volvats folkehelsearbeid.

Unikt kompetansemiljø
Nimi er ledende innen behandlingen av skader på ledd, muskler og skjelett, og har et helhetlig tilbud innen helse- og livsstilsykdommer. I norsk og internasjonal sammenheng har Nimi vært banebrytende innenfor aktivitetsbasert forebygging og rehabilitering.

Nimi ble grunnlagt som et spesialistmiljø for behandling av idrettsutøvere i 1984. I dag er Nimi et fullverdig medisinsk spesialistsenter for folk flest, med trening, forebygging, rehabilitering og spesialisttjenester. I samarbeid med Norges Idrettshøyskole og Oslo Universitetssykehus, har Nimis forskningsavdeling bidratt til nye metoder og standarder for pasientbehandlingen.

- Vi gleder oss til å få Nimi ombord, med over 120 nye, dyktige kollegaer. Nimis unike kompetanse i skjæringsfeltet mellom idrettsmedisin og folkehelse er et solid tilskudd til våre tjenester, sier administrerende direktør Per Helge Fagermoen i Volvat.

Folkehelsesatsing
Muskel-, ledd og -skjelettplager er vårt største og dyreste folkehelseproblem. De står for hoveddelen av sykefraværet i Norge. Det har store omkostninger for den enkelte, men ikke minst for samfunnet.

- Overtakelsen av Nimi er viktig for oss og gjør at vi kan gi et enda bedra tilbud til pasientene. Ikke minst er dette en del av vårt samfunnsansvar. Vi ønsker å styrke den norske folkehelsen og forebygge sykefravær og utenforskap. Det er helt avgjørende for å opprettholde bærekraften i velferdssamfunnet vårt, sier Fagermoen.

Nimis virksomhet drives i dag fra lokaler på Ullevål stadion, men flytter ved årsskiftet inn i nye og moderne lokaler på Storo. Det nye Volvat-sentret skal, foruten Nimi, også romme et medisinsk senter med legevakt, samt en stor kirurgisk enhet med hele fem operasjonsstuer.

«Nimi-ånden» videreføres
De siste fem årene har Nimi vært en del av LHL. Frode Jahren, generalsekretær i LHL, er veldig glad for at det er Volvat som skal bygge Nimi videre. LHL har gjennom sine år som eier tatt vare på og utviklet «Nimi-ånden»; tverrfagligheten og entusiasmen for å ivareta egen helse gjennom aktivitet.

- LHL har i snart 80 år bidratt til å gi folk bedre liv. Det skal vi fortsette med! Vi ser at det eksisterende tjenestetilbudet ved Nimi vil bli enda bedre som en integrert del av det høykompetente medisinske fagmiljøet i Volvat. Det er veldig spennende at Volvats tradisjon og kompetanse på medisinsk behandling, styrkes med en satsning på folkehelse, sier Jahren.

Vår helseminister

- Selv om Bent Høie eier og styrer de offentlige sykehusene, er han vår helseminister også. Høie har vært tydelig på hvor viktig aktivitet og godt folkehelsearbeid er for bærekraften i velferdssamfunnet vårt, sier Per Helge Fagermoen.

Han legger til:

- Dette er vårt svar på statsrådens oppfordring. Vi vil vise at også privateide sykehus kan ta et samfunnsansvar, på lik linje – og gjerne i samarbeid med - de offentlige sykehusene. Vi er stolte av at vi nå kan tilby tjenester med korte ventetider og solid kvalitet - innenfor hele spektret av helsetjenester, sier Fagermoen.

Per Helge Fagermoen, administrerende direktør Volvat-gruppen
Mobiltelefon: 996 90 309
Epost: per.helge.fagermoen@volvat.no

Per Helge Fagermoen, administrerende direktør i Volvat
Frode Jahren, generalsekretær i LHL

Volvat Medisinske Senter ble etablert i 1985 og er Norges første privateide sykehus. I dag er Volvatgruppen et av landets ledende private helseforetak for pasienter over hele landet.

Volvat har 20 sentre plassert i Oslo, Fredrikstad, Moss, Hamar, Lillehammer, Bergen, Trondheim og Tromsø. Sentrene har et bredt tilbud av medisinske tjenester som strekker seg fra helsefremmende og forebyggende arbeid til behandling og rehabilitering. Volvat har sykehusgodkjenning i Oslo, Fredrikstad, Bergen, Trondheim og Tromsø.

Volvat eies av Ramsay Health, som også driver store sykehus og medisinske sentre i Sverige, Danmark, Frankrike, Storbritannia, Italia, Malaysia, Singapore, Indonesia og Australia.

Volvats kvalitetsstrategi bygger på gruppens visjon «Alltid til hjelp» som utgjør fundamentet i selskapet, forankret i moderne medisin og moderne ledelse. Volvat er kompromissløse når det gjelder pasientsikkerhet, kvalitet i leveransen og kontinuerlig forbedring av alle tjenester. Derfor er alle kliniske avdelinger ISO-sertifisert etter kvalitetsstandarden 9001:2015 og miljøstandarden 14001:2015.

Volvats administrerende direktør er Per Helge Fagermoen.

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Volvat Medisinske Senter AS på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.