Volvat satser på assistert befruktning under merkenavnet Volvat Spiren

Ufrivillig barnløshet rammer omkring 15% av alle som forsøker å bli gravide. Situasjonen kan være svært krevende og mange søker hjelp. Etableringen av Volvat Spiren er et første steg i en ambisiøs satsning på å utvikle et solid tilbud til ufrivillig barnløse i Norge.

I mange år var det vanlig å reise til utlandet for å få hjelp med assistert befruktning. I 2020 ble det gjort en rekke endringer i bioteknologiloven som endret dette bildet. Stortinget bestemte blant annet å tillate eggdonasjon etter de samme kriteriene som for sæd-donasjon. I tillegg åpnet de for at kvinner kan fryse ned ubefruktede egg. Det ble også åpnet opp for at enslige kvinner kan motta assistert befruktning. Endringene gir flere ufrivillig barnløse muligheten til å få oppfylt drømmen om et barn – i Norge

- Volvat har tidligere levert tjenester på assistert befruktning, og har lenge ønsket seg tilbudet tilbake. Da var det viktig for oss å knytte til oss det vi anser for å være Norges fremste på området. Oppkjøpet av Spiren Fertilitetsklinikk (Trondheim) og Fertilitetssenteret (Oslo) har gitt oss en unik mulighet og det beste utgangspunktet for å bygge ut og videreutvikle et solid og godt tilbud for fremtiden sier Unni Gisletun, leder for spesialistklinikker i Volvat.

Denne uken bytter Spiren Fertilitetsklinikk og Fertilitetssenteret navn til Volvat Spiren, et merkenavn som vil være kjent for de aller fleste.

- Det var viktig for oss å bruke god tid på å bli kjent med klinikkene. Vi har stor respekt for det arbeidet som har vært lagt ned og har hatt fokus på å ta vare på menneskene, deres kunnskap, kompetanse og erfaring. Når vi nå setter fart videre sammen som Volvat Spiren, er vi svært stolte sier Unni Gisletun, leder for spesialistklinikker i Volvat.

Volvat Spiren – ledende på assistert befruktning

Volvat Spirens to klinikker har lang fartstid og er begge helnorske selskap bygget opp av pionerer i norsk målestokk. Volvat Spiren Oslo (tidligere Fertilitetssenteret) ble etablert i 1999 og Volvat Spiren Trondheim (tidligere Spiren Fertilitetsklinikk) i 2015. Klinikkene er ledende i Norge på assistert befruktning og har hjulpet flere 1000 kvinner og par med å nå sin drøm om et barn. Klinikkene har til sammen 23 erfarne medarbeidere og tilbyr hormonbehandling og assistert befruktning ved inseminasjon (AIH) eller ved prøverør (IVF). I tillegg tilbyr Volvat Spiren oppfølging både før under og etter svangerskapet.

- For oss er det viktig å gi kvinner og par en personlig og profesjonell utredning og behandling, både før under og etter et svangerskap. Mange ufrivillig barnløse opplever situasjonen som sårbar, og derfor er det så viktig for oss at alle føler seg godt ivaretatt. Med Volvat i ryggen står vi enda bedre rustet til å videreutvikle våre tjenester og hjelpe flere til å få oppfylt sin største drøm, sier Liv Bente Romundstad i Volvat Spiren.

Egen norsk egg- og sædbank
Etter endringene i bioteknologien etablerte Volvat Spiren egen eggbank. I oktober i år fikk klinikken også innvilget godkjenning for å etablere egen sædbank. Det er unikt i norsk målestokk.

-Alle som velger Volvat Spiren skal være trygge på at vi leverer tjenester med høyeste kvalitet og omsorg. Med høy faglige kompetanse og et team som virkelig bryr seg, er Volvat Spiren et trygt og godt valg jeg med hånden på hjerte kan anbefale, avslutter Unni Gisletun, leder for spesialistklinikker i Volvat.

Unni Gisletun, leder for spesialistklinikker Volvat, mobiltelefon: 905 50 980

Per Helge Fagermoenadm.dir. Volvat-gruppen

Tel:96 90 309

Om Volvat Medisinske senter AS

Volvat Medisinske Senter ble etablert i 1985 og var dengang Norges første privateide sykehus. I dag er Volvatgruppen landets største private helseforetak med 23 klinikker etablert i Oslo, Drammen, Fredrikstad, Moss, Porsgrunn, Hamar, Lillehammer, Stavanger, Bergen, Trondheim og Tromsø.

Sentrene har et bredt tilbud av medisinske tjenester som strekker seg fra helsefremmende og forebyggende arbeid til behandling og rehabilitering. Volvat har sykehusgodkjenning i Oslo, Stavanger, Fredrikstad, Bergen, Trondheim og Tromsø.

Volvats kvalitetsstrategi bygger på gruppens visjon «Å forbedre helsen – hver dag» som utgjør fundamentet i selskapet, forankret i moderne medisin og moderne ledelse. Volvat er kompromissløse når det gjelder pasientsikkerhet, kvalitet i leveransen og kontinuerlig forbedring av alle tjenester. Med det er alle kliniske avdelinger ISO-sertifisert etter kvalitetsstandarden 9001:2015 og miljøstandarden 14001:2015.

Per Helge Fagermoen er administrerende direktør i Volvat.