Volvat kjøper Fertilitetssenteret og styrker satsingen på assistert befruktning

Nesten 15 prosent av alle som prøver å bli gravide opplever ufrivillig barnløshet. Her har vi et sterkt ønske om å hjelpe. Volvat kjøpte i 2021 Spiren Fertilitetsklinikk i Trondheim, og med kjøpet av Fertilitetssenteret styrker vi vår satsing ytterligere - med en ny og attraktiv lokasjon midt i Oslo sentrum.

Historisk har ufrivillig barnløse i stor grad reist til utlandet for å få hjelp. I 2020 ble det gjort en rekke endringer i bioteknologiloven som gjør det lettere for ufrivillig barnløse og søke hjelp i Norge. Stortinget bestemte blant annet å tillate sæd- og eggdonasjon ved assistert befruktning. Det ble også åpnet opp for at enslige kan benytte assistert befruktning i Norge. Disse endringene gir flere ufrivillig barnløse muligheten til å få oppfylt drømmen om et barn.

-          Vi ønsker å være med å lede og utvikle et godt tilbud til de som opplever ufrivillig barnløshet. Med to klinikker om bord får vi enda større kapasitet og kan hjelpe flere. Fertilitetssenteret representerer fagfeltet på en eksepsjonelt god måte og vi er veldig stolte over at de nå er en del av Volvat-familien, sier Per Helge Fagermoen, administrerende direktør i Volvat

Fertilitetssenteret – ledende på assistert befruktning

Fertilitetssenteret så dagens lys i 1999 og er lokalisert i Pilestredet Park midt i Oslo. Siden oppstart har de hjulpet mange ufrivillig barnløse med å nå drømmen om et barn. Klinikken tilbyr foruten assistert befruktning og fertilitetsutredning, også tjenester for kvinner og foreldre i og etter svangerskapet.

For Fertilitetssenteret er det viktig å gi det enkelte par en individuell og profesjonell utredning og behandling. Mange ufrivillig barnløse opplever situasjonen som en svært sårbar periode i livet, og derfor er det et sterkt ønske å kunne levere et tilbud hvor hver og en føler seg ivaretatt.

Et solid tilbud og et samfunnsansvar for ufrivillig barnløse

Volvat har lenge ønsket seg en lokasjon i Oslo for assistert befruktning, og vi er veldig glade for at det ble nettopp Fertilitetsklinikken vi har landet avtale med. Oppkjøpet markerer videreføring av vår satsing og beviser at vi mener alvor med å være med å lede utviklingen i fremtiden.

-          Vi skal tilby ufrivillig barnløse den beste støtten og behandlingen de kan få. I et større perspektiv er dette også et samfunnsansvar. Vi er avhengig av tilvekst til befolkningen for å opprettholde det norske velferdssamfunnet. Vi trenger flere barn, sier politikerne. Dette er vårt bidrag til denne oppfordringen, sier Fagermoen.

-          Vi har hatt samtaler med Fertilitetssenteret i lengre tid, og vi er svært glade for at vi nå har signert avtalen. Oslo er et viktig marked for Volvat og vi har lenge ønsket å kunne tilby tjenester på assistert befruktning der. I vurderingen har vi lagt særlig vekt på den kompetansen, erfaringen og teknologien Fertilitetssenteret besitter. Det gir oss et solid grunnlag for videre satsing avslutter Fagermoen.

Per Helge Fagermoenadm.dir. Volvat-gruppen

Tel:96 90 309

Om Volvat Medisinske senter AS

Volvat Medisinske Senter ble etablert i 1985 og er Norges første privateide sykehus. I dag er Volvatgjelder pasientsikkerhet, kvalitet i leveransen og kontinuerlig forbedring av alle tjenester. Derfor er alle kliniske avdelinger ISO-sertifisert etter kvalitetsstandarden 9001:2015 og miljøstandarden 14001:2015.

gruppen landets ledende private helseforetak for pasienter over hele landet.

Volvat har 24 sentre plassert i Oslo, Drammen, Fredrikstad, Moss, Hamar, Lillehammer, Bergen, Stavanger, Porsgrunn, Trondheim og Tromsø. Sentrene har et bredt tilbud av medisinske tjenester som strekker seg fra helsefremmende og forebyggende arbeid til behandling og rehabilitering. Volvat har sykehusgodkjenning i Oslo, Fredrikstad, Bergen, Trondheim og Tromsø.

Volvat eies av Ramsay Health, som også driver store sykehus og medisinske sentre i Sverige, Danmark, Frankrike, Storbritannia, Italia, Malaysia, Singapore, Indonesia og Australia.

Volvats kvalitetsstrategi bygger på gruppens visjon «Å forbedre helsen – hver dag» som utgjør fundamentet i selskapet, forankret i moderne medisin og moderne ledelse. Volvat er kompromissløse når det

Per Helge Fagermoen er administrerende direktør i Volvat.

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Volvat Medisinske Senter AS på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Volvat kjøper Sandvika Nevrosenter20.1.2023 15:15:42 CET | Pressemelding

Etter noen måneder med samtaler, er Volvat ny eier av Sandvika Nevrosenter, et høykompetent senter for nevrologiske tjenester. Kjøpet av Sandvika Nevrosenter styrker Volvat sin satsing på området og åpner for spennende muligheter for etablering av andre tjenester på en attraktiv lokasjon sentralt i Sandvika (Sandvika Storsenter). Sandvika Nevrosenter beholder sin lokasjon og sitt merkenavn. Det er kun eierskapet som endres.