Volvat inngår partnerskap med Spiren og tilbyr behandling til ufrivillig barnløse

Nesten 15 prosent av alle som prøver å bli gravide opplever ufrivillig barnløshet. Det er krevende for de det gjelder. Samtidig trenger samfunnet at vi holder fødselstallene oppe. Kjøpet av majoriteten i Spiren Fertilitetsklinikk er et første steg i en ambisiøs satsning på å utvikle et solid tilbud til ufrivillig barnløse i Norge.

Det fødes stadig færre barn i Norge. Det er en trend som har pågått over ti år. Nå får norske kvinner færre enn 1,5 barn hver. Det betyr at vi ikke klarer å opprettholde befolkningstallet. Det fødes for få barn her i landet, har Erna Solberg uttalt.

Samtidig vet vi at mange er ufrivillig barnløse. I 2020 ble det gjort en rekke endringer i bioteknologiloven. Stortinget bestemte blant annet å tillate  eggdonasjon ved assistert befruktning. Det ble også åpnet opp for at enslige kan benytte assistert befruktning i Norge. Disse endringene gir flere ufrivillig barnløse muligheten til å få oppfylt drømmen om et barn. Det åpner også for at flere kan få hjelp i Norge, i stedet for å reise utenlands.

-  Vi ønsker å føre an og utvikle et godt tilbud til de som opplever ufrivillig barnløshet. At enslige kvinner nå slipper å reise til utlandet er et gjennombrudd, sier Per Helge Fagermoen, administrerende direktør i Volvat

Spiren Fertilitetsklinikk – ledende på assistert befruktning

Det er mange årsaker til ufrivillig barnløshet og det finnes ulike metoder for assistert befruktning. Spiren Fertilitetsklinikk i Trondheim ble etablert i 2015 og er ledende i Norge på assistert befruktning. Klinikken har ni  erfarne medarbeidere,  og tilbyr utredning og samtlige behandlingsmetoder innen barnløshet, det vil si inseminasjon, IVF (prøverørsbehandling), sæddonasjon og eggdonasjon. Etter at Bioteknologiloven åpnet for eggdonasjon har Spiren etablert eggbank.

-  Livets største underverk trenger av og til en hjelpende hånd. Det er utrolig meningsfullt å kunne hjelpe enslige kvinner eller par som strever med å bli gravide. Volvat er et godt valg for Spiren. Vi har ønsket å inngå partnerskap med et sterkt og seriøst norsk selskap som vektlegger omsorg og kvalitet. Vårt verdigrunnlag med fokus på forskning, persontilpasset og evidence-basert medisin harmoner med Volvat sin filosofi. Vi er sikre på at vi sammen med Volvat kan tilby det aller beste innen fertilitetsbehandling i årene fremover. Når vi nå blir en del av Volvat-gruppen står vi enda bedre rustet til å videreutvikle våre tjenester, sier Liv Bente Romundstad i Spiren.

Et solid tilbud og et samfunnsansvar for ufrivillig barnløse

Volvat har lenge ønsket å tilby behandling til de som har problemer med å få barn. Partnerskapet markerer starten på en ambisiøs satsing inn i fremtiden sammen med Spiren.

-   Vi skal tilby ufrivillig barnløse den beste støtten og behandlingen de kan få. I et større perspektiv handler dette også om å ta et samfunnsansvar. Vi er avhengig av tilvekst til befolkningen for å opprettholde det norske velferdssamfunnet. Erna ville ha flere barn. Det antar vi at Jonas også vil. Dette er vårt bidrag til denne oppfordringen, sier Fagermoen.

Volvat har tidligere hatt et tilbud til ufrivillig barnløse.

-   Vi har vurdert å gjenoppta dette tilbudet tidligere, men har brukt tid på å finne den rette samarbeidspartneren. Nå har vi funnet den. Vi har særlig lagt vekt på kompetansen, erfaringen og teknologien Spiren har. Det gir oss et solid grunnlag for å satse videre, etter hvert også i andre steder i landet, avslutter Fagermoen.

Per Helge Fagermoen

adm. dir. Volvat-gruppen

Tel:996 90 309

Volvat Medisinske Senter ble etablert i 1985 og er Norges første privateide sykehus. I dag er Volvatgruppen et av landets ledende private helseforetak for pasienter over hele landet.

Volvat har 20 sentre plassert i Oslo, Drammen, Fredrikstad, Moss, Hamar, Lillehammer, Bergen, Trondheim og Tromsø. Sentrene har et bredt tilbud av medisinske tjenester som strekker seg fra helsefremmende og forebyggende arbeid til behandling og rehabilitering. Volvat har sykehusgodkjenning i Oslo, Fredrikstad, Bergen, Trondheim og Tromsø.

Volvat eies av Ramsay Health, som også driver store sykehus og medisinske sentre i Sverige, Danmark, Frankrike, Storbritannia, Italia, Malaysia, Singapore, Indonesia og Australia.

Volvats kvalitetsstrategi bygger på gruppens visjon «Å forbedre helsen – hver dag» som utgjør fundamentet i selskapet, forankret i moderne medisin og moderne ledelse. Volvat er kompromissløse når det gjelder pasientsikkerhet, kvalitet i leveransen og kontinuerlig forbedring av alle tjenester. Derfor er alle kliniske avdelinger ISO-sertifisert etter kvalitetsstandarden 9001:2015 og miljøstandarden 14001:2015.

Per Helge Fagermoen er administrerende direktør i Volvat.

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Volvat Medisinske Senter AS på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Volvat kjøper Sandvika Nevrosenter20.1.2023 15:15:42 CET | Pressemelding

Etter noen måneder med samtaler, er Volvat ny eier av Sandvika Nevrosenter, et høykompetent senter for nevrologiske tjenester. Kjøpet av Sandvika Nevrosenter styrker Volvat sin satsing på området og åpner for spennende muligheter for etablering av andre tjenester på en attraktiv lokasjon sentralt i Sandvika (Sandvika Storsenter). Sandvika Nevrosenter beholder sin lokasjon og sitt merkenavn. Det er kun eierskapet som endres.