Vinnere av konkurranse for unge gründere vil skape innovative løsninger for helse og juss

Den ene av vinnerne fra Emax, Innovasjon Norges møteplass for unge gründere, sier at gjennom Emax kan han få gründerdrømmen til å gå i oppfyllelse.
Fra annonseringen av vinnerne under årets digitale Emax. Foto: Innovasjon Norge.

Innovasjon Norge står bak Emax, der unge mellom 18 og 25 som ønsker å satse på entreprenørskap møtes for å bygge nettverk og lære hva som trengs for å starte egen bedrift. Dette er niende gang Emax går av stabelen.

Vinnerne av årets Emax Challenge, konkurransen som er en del av arrangementet, er den 22 år gamle skipselektrikeren Kristian Pedersen fra Mandal, og jusstudenten Ingvild Helene Fredriksen, som er 24 år og kommer fra Tønsberg.
De har utmerket seg gjennom gode team-egenskaper, kreative og strategiske tankesett og ferdigheter i markedsanalyse, konseptutvikling og presentasjon.

Kristian Pedersen ønsker å finne løsninger som gjør det lettere for flere å begynne å trene samtidig som de forebygger skade. Ingvild Helene Fredriksen ønsker å finne løsninger innenfor juss-teknologi.

- Helt siden jeg var liten har jeg sett opp til de på toppen av næringslivet. Jeg driver eget firma innenfor nett-handel nå. Emax har gitt meg nettverk og kompetansen jeg trenger for å kunne bygge noe større som har verdi for flere, sier Kristian Pedersen.

Vinnerne får en reise til Nordic Innovation House og Innovasjon Norges kontor i San Fransisco, sammen med to vinnere fra Emax i Sverige. Begge sier de ser fram til å vokse og utvikle seg som entreprenører og hente inspirasjon til å starte egen virksomhet gjennom besøket.

Unge gründere er framtiden

Håkon Haugli, administrerende direktør i Innovasjon Norge understreker at det er viktig for Innovasjon Norge å bidra til at unge entreprenører, slike som deltakerne i Emax, får verktøyene de trenger for å kunne bruke sin kunnskap og energi til å skape noe nytt.

- Norge og verden trenger flere unge, gode gründere som Kristian og Ingvild. De vil skape fremtidens arbeidsplasser, verdiskaping og eksportinntekter – som igjen er grunnlaget for norsk velferd. Også for å løse store samfunnsutfordringer, innen helse, klima, energi og bærekraftig matforsyning, trenger vi entreprenører, sier han.

- Samtidig som vi jobber for å holde hjulene i gang i det eksisterende næringslivet, vil vi jobbe langsiktig for nye, grønne arbeidsplasser. Krisen vi fortsatt er inne i viser at vi trenger unge gründere og entreprenører som disse to vinnerne, sier næringsminister Iselin Nybø.

Emax setter spor

Forskning fra BI viser at to av tre nye arbeidsplasser skapes i nye bedrifter. Derfor trenger landet vårt mange gründere som skaper nye virksomheter. Målet er at noen av disse igjen skal vokse, lykkes internasjonalt og bidra til å gi Norge eksportinntekter.

56 prosent av Emax-deltakerne har vært med på å starte bedrifter etter at de deltok på Emax, viser en spørreundersøkelse blant Emax-deltakere i perioden 2010-2019 utført av Innovasjon Norge. Mange av dem blir kunder av Innovasjon Norge etter å ha etablert en bedrift, eller jobber med å løse utfordringer i etablerte selskaper, som intraprenører.

I år samarbeider Innovasjon Norge med Ungt Entreprenørskap om Emax. Et felles mål for begge er å jobbe langsiktig for økt entreprenørskap. For å få til det må de støttes av samordnede virkemidler helt fra utdanningen til de etablerer sin egen bedrift.

Bård Stranheim, spesialrådgiver i Innovasjon Norge, telefon 908 85 035, e-post bastr@innovasjonnorge.no.
Torild Nilsen Mohn, Ungt Entreprenørskap, telefon 400 85 121, e-post torild.mohn@ue.no.