Vil Helse- og omsorgskomiteen se hvordan helse-Norge kan spare 10,9 mrd kr?

Stortingets helse- og omsorgskomité er invitert til info om ett av de alternativene som finnes til Akson.

Kjære medlem av helse- og omsorgskomiteen

Høringen om Akson ble ikke noe av.
Det finnes alternativer som kan gi verdifull input til det fremtidige IT-systemet norske kommuner skal få på sikt.

Aftenposten brakte lørdag 14.11 en artikkel om ett av alternativene til Akson -det australske Sorsix´ system Pinga.

Prisen for Akson: 11,2 milliarder kr og ti års implementering.Til sammenligning vil Pinga koste Norge om lag 250 millioner kr og ta fra et halvt til ett år å innføre:

Ved Helsepartiets arrangement i Arendal kino i august i år fikk vi en grundig presentasjon av systemet, erfaringer, resultater og kutt i helsekøer,
IT-sikkerhet, drift og priser.
Flere norske medier nå jobber med å se nærmere på denne løsningen.

Prof. Arne Bjørnberg presenterte på svensk ved vårt arrangement i Arendal. Han har ledet arbeidet med å implementere Pinga i helsevesenet i Serbia og Makedonia og han vil dele erfaringer med helse- og omsorgskomiteen, om ønsket.
Bjørnberg er også kjent som tallknuser bak de årlige kartleggingene av Europas helsetjenester gjennom Health Powerhouse Index:

Nå har Bjørnberg tilbudt seg å presentere systemet for den norske helse- og omsorgskomiteen, sammen med eierstrukturen i Sorsix i Australia og brukerne i Serbia og Makedonia, på egnet digital plattform til de av komiteens medlemmer som er interessert i å se på alternativ til Akson.
Foreslått dato: fredag 27. nov kl 10:00.
Både dag og klokkeslett kan endres om ønsket.

Helsepartiets rolle i dette er som budbringere. Vi ser gjerne at komiteen selv tar kontakt med Bjørberg (kopi på denne eposten) og at Stortinget selv setter opp det digitale møtet, etter direkte avtale med Bjørnberg. Dette fungerte fint for oss i Arendal Kino.
Hvis ønsket kan vi bidra videre og / eller delta på møtet, men vi tror sikkert de og dere klarer dette uten oss.

Det er fint om Geir J. Bekkevold eller Kjersti Toppe gir beskjed direkte til Bjørnberg og / eller meg om dere ønsker denne presentasjonen og evnt når.

Lise Askvik

Leder Helsepartiet

Tlf. 92025592

Vedlagt link til opptak av Helsepartiets koronasikrede helsemøte i Arendal Kino 14.8.2020.
Vi inviterte Sorsix til å presentere Pinge og e-direktoratet fikk først presenterte Akson: https://www.facebook.com/watch/live/?extid=IBP8am0xKgrJmOLK&v=246678466320484&ref=watch_permalink