Videreutviklet nullvekstmål fastsatt
Nullvekstmålet følges først og fremst opp gjennom byvekstavtalene, som de største byområdene kan inngå med staten for å sikre ekstra finansiering av miljøvennlig byutvikling. Nullvekstmålet er nå slik: I byområdene skal klimagassutslipp, kø, luftforurensning og støy reduseres gjennom effektiv arealbruk og ved at veksten i persontransporten tas med kollektivtransport, sykling og gange.
– Gjennom videreutvikling av nullvekstmålet har regjeringen stadfestet sine ambisiøse mål om miljøvennlige byer. Gode byer er grønne byer med lave utslipp som det er attraktivt å bo i, og som legger til rette for den mobiliteten folk og næringsliv trenger, sier klima- og miljøminister Sveinung Rotevatn.
Nullvekstmålet har vært etablert politikk i de største byområdene siden 2012. Det er godt innarbeidet og har tilslutning lokalt i byene.
– Med det nye nullvekstmålet følger vi opp regjeringens politikk for en bærekraftig utvikling. Effektiv arealbruk er et av hovedvirkemidlene, sammen med nullvekst i persontransport med bil, sier kommunal- og moderniseringsminister Nikolai Astrup.
Noe av bakgrunnen for å videreutvikle nullvekstmålet var behovet for å måle trafikken på en mer hensiktsmessig måte, gjennom mer målrettet bruk av tellepunkter på steder der det er mye trafikk:
– Det er viktig at reelle køproblemer og andre negative effekter av biltrafikken fanges opp. Samtidig blir det feil å måle trafikken like tett i hele avtaleområdene for byvekstavtalene. I de ytre spredtbygde områdene er ikke biltrafikken et like stort problem, og her vil privatbilen fortsatt ha en viktig rolle, sier Hareide.
Flere byområder har lokale målsettinger for utviklingen i personbiltrafikken som er mer ambisiøse enn nullvekstmålet. Staten er positiv til disse initiativene, men i forhandlingene om byvekstavtalene legges nullvekstmålet til grunn.
– Nullvekst er ikke et mål i seg selv, men det er viktig for framkommeligheten i byene og for å redusere de negative virkningene veitransport har. Nullvekst betyr gode bomiljøer, økt mobilitet for folk som bor i by og bedre vilkår for næringslivet, sier Hareide.
Nøkkelord
Om Samferdselsdepartementet
Samferdselsdepartementet har det overordnede ansvaret for rammevilkår for postvirksomheten, for luftfarts-, vei- og jernbanesektoren og for riksveiferjene.
Følg pressemeldinger fra Samferdselsdepartementet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Samferdselsdepartementet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Samferdselsdepartementet
Anne Iren Fagerbakke blir ny jernbanedirektør14.11.2025 11:34:31 CET | Pressemelding
Anne Iren Fagerbakke er i statsråd i dag tilsett som ny direktør for Jernbanedirektoratet. Stillinga er eit åremål på seks år. Fagerbakke kjem frå stillinga som direktør for mobilitet og kollektivtransport i Vestland fylkeskommune.
Nettsiden autopass.no skal bli mer kundevennlig14.11.2025 07:52:12 CET | Pressemelding
Snart skal bompengeselskapene selv drifte nettsiden som tilbyr informasjon og tjenester om bompenger og bompengebetaling.
Bompengebrikker: Endrer regelverket for å sikre bedre AutoPASS-avtaler for brukerne7.11.2025 14:05:00 CET | Pressemelding
Samferdselsdepartementet har vedtatt en endring av utstederforskriften. Endringen presiserer at brukeren skal tilbys en avtale der gebyr for bompengebrikke kun dekker kostnaden utstederselskapene har hatt til å kjøpe brikken og sende den til brukeren. Kravet vil gjelde for utstederselskap med en vesentlig markedsandel i Norge.
Høring: Ny postlov skal sikre trygge og fremtidsrettede posttjenester7.11.2025 09:02:40 CET | Pressemelding
– Vi får stadig færre brev i posten og stadig færre papiraviser blir levert. Samtidig sendes det mange flere pakker. Regjeringen vil sørge for at folk i hele landet fortsatt får gode og forutsigbare posttjenester og foreslår nå endringer i postloven. Det vil være postombæring en dag i uken sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.
Første spadestikk på E39 Veibustkrysset i Møre og Romsdal3.11.2025 13:30:00 CET | Pressemelding
E39 Veibustkrysset har vore eit ulykkesutsett kryss, og har lenge vore ein flaskehals for trafikken av og på E39. No skal vegen blir tryggare og få betre framkome. Måndag 3. november sette statssekretær Tom Kalsås det første spadestikket for utbetringar av vegen.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom
