Vi kaster for mye mat – hva kan du gjøre?

Velg gjerne de «rare» grønnsaken i butikken
Det er mye jobb som legges ned i produksjonen av grønnsaker. Grønnsaker, som ikke passer inn i de definerte formatene, selges ofte som kjedenes egne merkevarer som et rimeligere alternativ, som First Price i Norgesgruppen, Snåle grønnsaker fra Bunnpris og Rema og Coops egne merkevarer. Bli med å ta i bruk de «rare» grønnsakene når du får mulighet. Dine valg påvirker utvalget i butikken på sikt.
Et vannbad gir nytt liv til grønnsakene
Det som oftest kastes hjemme i husholdningene er middagsrester, frukt, grønnsaker og ferske bakervarer. Andelen som oppgir å ha kastet disse matvarene er økende, samtidig som stadig flere sier de er opptatt av å tenke miljøvern. Kvinner kaster sjeldnere mat enn menn og eldre, (65 +) kaster minst. [1]
- Kiloprisen på matvarene spiller en rolle med tanke på hvor mye som kastes. Det er trist å tenke på at kål, gulrøtter, poteter og løk kastes, fordi de er blitt litt slappe og fordi de er rimelig i innkjøp, sier Gerd Byermoen i Opplysningskontoret for frukt og grønt. Svært mange grønnsaker kan reddes hvis de får et isbad.
Handleliste og ukeshandel bidrar til mindre matsvinn
Vi har en svært høy tetthet av dagligvarebutikker i landet vårt, og det viser seg at mange handler fire ganger i uken. Ved å redusere dette til en eller to ganger kan vi spare både tid og penger.
Det er også bevist at god planlegging gir mindre matsvinn. Det er når vi kommer sultne til butikken uten en plan at det oftest går galt. Da kjøper vi på impuls, og ender ofte med et måltid som både er dyrere og kjedeligere enn om vi hadde hatt en plan. De fleste varierer mellom 7 – 14 ulike middagsretter, så start gjerne med dem som et utgangspunkt, men forsøk å variere litt på tilbehøret, oppfordrer Gerd. Gulrøtter kan serveres revet med litt sitron på sammen med fiskekakene, som staver i matpakken og i en rotmos sammen med kjøttboller senere i uken.
Originalemballasjen tar vare på grønnsakene
Har du tenkt over hvorfor ulike frukt og grønnsaker har ulike emballasje? Noe er pakket i tett plast og andre produkter har lufthull. Noen produkter er i faste skåler og noen kan plukkes løst. Oftest er dette emballasje som er valgt fordi produktene skal holde seg best mulig. Grønnsaker er levende produkter og kan bli slappe hvis de får for mye luft og de kan råtne hvios det blir for tett. De trenger å puste. Poteter er oftest pakket i lystett emballasje, fordi potetene ikke skal eksponeres for lys og varme. Produkter som er sårbare for slag og klemskader er oftest å finne i en skål, som skåner produktene. Dette gjøres fordi vi ønsker å unngå matsvinn underveis i verdikjeden. Et godt tips er derfor å bevare originalemballasjen og pakke resten inn i denne.
Suppetorsdag er bra for både kloden og lommeboken
Uansett vil de fleste av oss ende med noen rester i bunnen av kjøleskapet, og en god vane er å sette av en dag i uken til å rydde kjøleskapet og lage mat av restene. Vi kaller det gjerne suppetorsdag, fordi alle grønnsaksrester fint kan bli med i en deilig suppe, en omelett eller en wok. På den måten slipper vi å kaste mat og vi kan handle inn friske og fine råvarer til helgen.
[1] Kilde: Matsvinn i Norge, rapportering av nøkkeltall.
Nøkkelord
Kontakter
Gerd ByermoenKommunikasjonssjef
Har ansvar for å tilrettelegge vår interne og eksterne kommunikasjon og er blant annet hovedkontakt for alle mediehenvendelser. Er opptatt av å formidle kunnskap om frukt og grønnsaker og ikke minst spre matglede.
Bilder


Om Opplysningskontoret for frukt og grønt
Opplysningskontoret for frukt og grønt arbeider for å inspirere hele Norges befolkning til mer fargerike måltider med frukt, bær og grønnsaker.
Vårt arbeid er nøytralt uten hensyn til merkevarer. Vår hovedstrategi er å stimulere til "5 om dagen" for hele Norges befolkning, ved å fylle halve tallerkenen med grønt. Vi fremhever fordelene ved produksjon av frukt, bær, grønnsaker og poteter i Norge.
Følg pressemeldinger fra Opplysningskontoret for frukt og grønt
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Opplysningskontoret for frukt og grønt på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Opplysningskontoret for frukt og grønt
Vinnere av NM i frukt og grønt dagligvare 202523.10.2025 15:36:40 CEST | Pressemelding
Under Opplysningskontoret for frukt og grønt (OFG) sin fagdag i Bjørvika i dag, ble vinnerne av NM i frukt og grønt dagligvare 2025 kåret. Her er årets vinnere.
Nye forbrukstall på frukt og grønt: De som spiser lite syns de spiser nok23.10.2025 09:46:53 CEST | Pressemelding
På Opplysningskontoret for frukt og grønt sin fagdag i Bjørvika i dag ble resultatene fra forbruksundersøkelsen 5 a day Europe lagt frem. Tallene viser at nordmenn i snitt spiser 3,3 porsjoner frukt og grønt hver dag, samme nivå som i fjor, men de som spiser minst, ser fortsatt ikke behovet for å spise mer.
Gresskar - mer enn skumle lykter13.10.2025 08:08:54 CEST | Pressemelding
Halloween nærmer seg, og norske hjem fylles med skumle lykter av utskårne gresskar. Men mange glemmer at gresskar også er mat – full av næring og smak. Ernæringsrådgiver Iselin Bogstrand Sagen i Opplysningskontoret for frukt og grønt (OFG) oppfordrer til å bruke hele gresskaret.
Høstens store matdager feires: Fårikål, epler og poteter i fokus25.9.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Høsten er en høytid for norsk matkultur. I løpet av én uke markeres fårikåldagen (25. sept.), epledagen (30. sept.) og potetdagen (1.okt.). Når butikkene bugner av norske råvarer, minner merkedagene oss på å feire både matkultur og selvforsyning, applauderer Torjus Lunder Bredvold, matfaglig rådgiver i Opplysningskontoret for frukt og grønt (OFG).
«5 om dagen»-barnehager gir barna mer frukt og grønt29.8.2025 08:11:36 CEST | Pressemelding
Ny undersøkelse fra Opplysningskontoret for frukt og grønt (OFG) viser markant forbedring de siste ni årene.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom
