Vekst i godstrafikken i 2022
![Godstog på vei over Saltfjellet på Nordlandsbanen. Foto: Øystein Grue, Bane NOR](/data/images/00239/1f05c0ca-dd35-4b40-9a81-e5af1583609d-w_720.jpg)
(Nedenfor finner du en tabell over endring i godstrafikken, fordelt på banestrekning)
Totalt gikk godstrafikken opp med to prosent for hele landet. Utviklingen i 2022 er på et lavere nivå enn i 2021, men trenden er fortsatt positiv.
– Vi mottar tydelige signaler fra transportnæringen om at økt bruk av jernbane er sterkt ønskelig. Hovedgrunnen kan relateres til miljø og klima, spart energi og sjåførmangel, forteller Oskar Stenstrøm, godsdirektør i Bane NOR.
Behov for økt satsing
Det er et stadig økende behov for å flytte mer transport bort fra vei og over på jernbane. Transportnæringen etterspør mer miljøvennlig frakt av gods. Problemet er at flere strekninger på jernbanenettet i Norge er overbelastet. Det betyr at etterspørselen er høyere enn tilbudet, noe som har blitt gjeldende på flere strekninger.
– Skal vi lykkes med å imøtekomme transportnæringens behov for en energieffektiv og grønn omstilling, er det avgjørende at vi får til en økt satsning på gods på bane, sier Stenstrøm.
Ny fordeling av syv ruter
Fjoråret endte totalt med en oppgang, likevel var det steder i landet der godstransporten gikk litt ned i fjor. Det gjelder Sørlandsbanen, Bergensbanen og Ofotbanen. I sør og vest var det en stor økning i 2021. Derfor er det ikke overraskende at veksten stagnerte i fjor. Nivået på Bergensbanen og Sørlandsbanen var likevel høyere enn i 2020. Reduksjonen i godstransporten på Ofotbanen henger sammen med en nedgang i frakt av malm.
I høst varslet Green Cargo at de skulle trekke seg ut av det norske godstogmarkedet og avvikle sine togruter. Selskapet har kjørt syv daglige turer med kombitog mellom Oslo og henholdsvis Trondheim, Bergen og Stavanger. Det skapte bekymring for at gods tilsvarende 100.000 vogntog årlig skulle havne på glatte, norske vinterveier.
Det skjedde ikke. Bane NOR klarte å fordele alle rutene, og OnRail overtok fem av de syv. På kort tid klarte selskapet å bygge seg opp fra å kjøre én rute til seks. CargoNet overtok to siste.
– Vi er veldig fornøyde med at disse togrutene er omfordelt. Transportnæringen har gitt et sterkt bidrag til denne overgangen. Vi har hatt flere henvendelser fra de større transportkjøpene som ønsker å støtte opp om endringen, sier Stenstrøm.
Banestrekning |
2021 |
2022 |
Vekst |
Nordlandsbanen |
1397 |
1512 |
8 % |
Dovrebanen |
1783 |
1901 |
7 % |
Østfoldbanen |
320 |
337 |
5 % |
Sørlandsbanen |
1188 |
1179 |
-1 % |
Ofotbanen |
1301 |
1249 |
-4 % |
Bergensbanen |
1142 |
1080 |
-5 % |
Sum øvrige baner |
1874 |
1946 |
4 % |
Totalt |
9005 |
9203 |
2 % |
(Oppgitte tall: millioner brutto tonnkilometer og prosentvis vekst)
Nøkkelord
Kontakter
Stine StrachanKommunikasjonssjefKunde & Marked
Tel:90788968stine.strachan@banenor.norBilder
![Godstog på vei over Saltfjellet på Nordlandsbanen. Foto: Øystein Grue, Bane NOR](/data/images/00239/1f05c0ca-dd35-4b40-9a81-e5af1583609d-w_240.jpg)
![Malmtransport på Ofotbanen, som går fra Kiruna i Sverige til Narvik havn. Foto: Hilde Lillejord, Bane NOR](/data/images/00114/a2e43b16-5394-413a-821d-a0d656198245-w_240.jpg)
Om Bane NOR
Bane NOR er et statlig foretak med ansvar for den nasjonale jernbaneinfrastrukturen.
Foretaket har ansvaret for planlegging, utbygging, forvaltning, drift og vedlikehold av det nasjonale jernbanenettet, trafikkstyring og forvaltning og utvikling av jernbaneeiendom. Bane NOR har det operative koordineringsansvaret for sikkerhetsarbeidet og operativt ansvar for samordning av beredskap og krisehåndtering.
Bane NOR har om lag 3.500 ansatte og har hovedkontor i Oslo.
Følg pressemeldinger fra Bane NOR
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Bane NOR på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Bane NOR
Tonje Wikstrøm Frislid og Gunhild Hernes Synnestvedt blir nye konserndirektører i Bane NOR28.6.2024 12:00:00 CEST | Pressemelding
Etter flere måneders rekruttering er Bane NORs konsernledelse endelig komplett. Wikstrøm Frislid blir konserndirektør for Trafikk og Hernes Synnestvedt for Etterlevelse og sikkerhet.
Ferske tall: Togpassasjerene er godt fornøyde med reiseinformasjon fra Bane NOR27.6.2024 08:00:00 CEST | Pressemelding
Det siste kvartalet har vi sett en økning i reisende som er tilfredse med informasjon de får når trafikken går som normalt og ved planlagte avvik på jernbanen. Kundene mener informasjonen er enkel å forstå, og at det er lett å finne alternativ reisevei.
Vibeke Røise Warholm blir ny konserndirektør for Strategi og bærekraft i Bane NOR17.6.2024 14:00:00 CEST | Pressemelding
Warholm kommer fra stillingen som direktør for styring og utvikling i Husbanken. Hun tiltrer stillingen i september.
Økende behov for vedlikehold av jernbanen17.6.2024 08:00:00 CEST | Pressemelding
På ett år har jernbanens behov for langsiktig vedlikehold økt med 11 milliarder kroner. Over en femtedel av anleggene trenger fornyelse de neste 12 årene.
Det går alltid et tog – men når går det?12.6.2024 08:00:00 CEST | Pressemelding
Nå kan alle som ønsker det sette opp sin egen informasjonsskjerm som viser togtidene i sanntid for en stasjon.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom