Veien videre for E18 Tvedestrand-Bamble

Enighet om justert framdrift
Framdriftsplanen videre er at Nye Veier 12. mai skal legge fram forslaget til reguleringsplan for styret i det interkommunale plansamarbeidet (IKP-styret). IKP-styret har fått delegert fullmakt fra sine respektive by- og kommunestyrer til å legge planforslaget ut til offentlig ettersyn.
- Veiplanlegging er komplisert. Det var satt opp en stram tidsfrist og sammen med Nye Veier har vi kommet fram til at vi trenger mer tid. Vi planlegger en vei som kommer til å påvirke utviklingen av landsdelen vår i tiår framover. Da må vi kommunene sammen med Nye Veier bevilge oss mer tid når det kjennes riktig. Kommunene har sine ønsker og prioriteringer som Nye Veier må få tid til å gjøre faglige vurderinger på. De neste ukene kommer det også mange fagrapporter som kommunene skal sette seg inn i. Ikke minst blir det mye arbeid for våre planfolk i kommunene og de er viktige rådgivere for oss politikere, sier Per Kristian Lunden, ordfører i Risør og leder av styret for det interkommunale plansamarbeidet E18 Dørdal-Grimstad.
Nye Veier med sine rådgivere arbeider med det faglig grunnlag for reguleringsplanen i tråd med det vedtatte planprogrammet. Det skal utarbeides en rekke fagrapporter på ulike tema.
-Nye Veier er enige med kommunene at det er fornuftig å bruke mer tid i denne fasen. Vi ser at det er mye faglig materiale å sette seg inn i. Kommunene må gjøre sine prioriteringer om hva som er viktigst og Nye Veier må gi gode faglige begrunnelser for de valgene som til slutt skal gjøres for å få ferdig et forslag til reguleringsplan. Da er det viktig også å holde kostnadsrammene. Veien er ønsket av alle kommunene og vil bidra til verdiskaping, økt trafikksikkerhet og utvikling av bo- og arbeidsmarkedet. Nye Veier og kommunene har felles mål og jobber godt sammen. Vi er forberedt på at det blir diskusjoner og det er naturlig i en planprosess. Nye Veier opplever å ha et godt samarbeid med kommunene gjennom det interkommunale plansamarbeidet og mener det er gode muligheter til å komme til enighet, sier Johan Arnt Vatnan, utbyggingsdirektør i Nye Veier.
Vedtaket i IKP-styret
Vedtaket i styret for det interkommunale plansamarbeidet innebærer at tidsplanen for arbeidet med reguleringsplanen forlenges noe. Den nye framdriftsplanen innebærer at det skal foreligge gyldige vedtak på reguleringsplan i by- og kommunestyrer i de berørte kommunene i løpet av september 2021. Nye Veier legger fram forslag til reguleringsplan for IKP-styret 12. mai for vedtak om å legge planen ut til offentlig ettersyn.
-Strekningen E18 Tvedestrand-Bamble er prioritert av Nye Veier for utbygging. Men, selv om strekningen E18 Tvedestrand-Bamble er prioritert for utbygging må det en ny beslutning i ledelsen i Nye Veier for å gå over fra planfase til utbygging. Realisering av prosjektene på strekningen forutsetter også at Stortinget vedtar bompengeproposisjonen og at det foreligger vedtatte reguleringsplaner, sier Vatnan
-Det at vi skyver litt på fristen innebærer ikke noe hvileskjær i planarbeidet. Vi skal bruke tiden godt og konstruktivt. Framover er det ekstra viktig både med tett dialog mellom kommunene og Nye Veier og med statsforvalteren og fylkeskommunene i begge de berørte fylkene. I løpet av en ukes tid skal Nye Veier legge fram en oppdatert møte- og framdriftsplan som skal forankres i IKP-styret, sier Lunden og Vatnan.
Styret i det interkommunale plansamarbeidet vedtok også:
For å kompensere for negative konsekvenser for næringslivet på Moland industriområdet anbefaler styret at «Næringsveien», dagens E18 mellom Moland og Buråsen/Pinesund fortsatt ligge inne i planforslaget som legges ut på høring våren 2021. Det søkes en avklaring med Statsforvalteren og Agder fylkeskommune om mulighetene for å få dette til. Resultatet av denne avklaringen legges fram for styret i plansamarbeidet for vurdering før det konkrete reguleringsarbeidet starter.
Nøkkelord
Bilder
Om Nye Veier
Nye Veier er et fullt ut statlig eid aksjeselskap. Selskapets oppgaver omfatter å planlegge, bygge, drifte og vedlikeholde viktige hovedveier. Disse binder landet vårt sammen, og knytter Norge til hovedveier i utlandet. Nye Veier skal være en slank og effektiv byggherreorganisasjon, med et mål om å sikre helhetlig og kostnadseffektiv utbygging og drift av trafikksikre hovedveier.
Denne infrastrukturen vil raskt styrke næringslivets konkurranseevne, gi innbyggere mer effektiv, forutsigbar og tryggere veitransport og mer vei for pengene.
Selskapets verdier er "Fornyer", "Forbedrer" og "Forsikrer".
Følg pressemeldinger fra Nye Veier
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Nye Veier på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Nye Veier
Intern evaluering av E6 Ranheim–Værnes4.9.2025 09:24:48 CEST | Pressemelding
Nye Veier har gjennomført en intern evaluering av utbyggingsprosjektet E6 Ranheim–Værnes, som følge av at prosjektet har blitt forsinket og dyrere enn planlagt.
Tester ut ny standard i driftskontraktene2.9.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Når Mesta og Traftec tar over driften av Nye Veiers veistrekninger på Sør- og Østlandet fra 1. september innfører de en ny standard for digital samhandling. For trafikantene bidrar dette til at veiene blir tryggere, reisene mer forutsigbare, og at det er sjeldnere noe ikke virker som det skal.
Endringer i prosjektledelsen på E18 Rugtvet-Langangen og E6 Ranheim-Værnes14.8.2025 10:02:43 CEST | Aktuelt
Fra starten av august overtok Magne Ramlo rollen som prosjektsjef på E18 Rugtvet-Langangen. Han hadde frem til da vært prosjektsjef på E6 Ranheim-Værnes. Lars Bjørgård overtok rollen som prosjektsjef på E6 Ranheim-Værnes fra samme tidspunkt. Bjørgård er i tillegg prosjektsjef på E6 Berkåk-Vindåsliene.
Benedichte Limmesand Hellestøl blir direktør for Utbedring og drift11.8.2025 14:27:04 CEST | Pressemelding
Hun blir dermed Nye Veiers første direktør for dette virksomhetsområdet.
Sertifisering av bærekraftsarbeid – fungerer det?4.7.2025 13:11:35 CEST | Pressemelding
SINTEF skal gjøre en evaluering av hvordan ordningen BREEAM Infrastructure har påvirket byggingen av vei og jernbane i Norge. Evalueringen gjennomføres på vegne av Nye Veier, Statens vegvesen og Bane NOR.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom