Veidekke innstilt til samspillskontrakt for Nytt regjeringskvartal – arbeider med Ring 1
Statens vegvesen lyste ut konkurransen om ombygging av Hammersborgtunnelen og oppgradering av Vaterlandtunnelen november 2022.
Veidekke Entreprenør AS (Veidekke) er innstilt til kontrakten for prosjektering og ombygging av Hammersborgtunnelen og oppgradering av Vaterlandtunnelen. Statens vegvesen har vurdert at Veidekke har levert det beste tilbudet når det gjelder forholdet mellom pris og kvalitet.
Statens vegvesen tar sikte på å signere kontrakt med Veidekke 14. august, etter at klagefristen er gått ut. Anleggsarbeidet er planlagt å starte opp sommeren 2024. Ring 1 Hammersborgtunnelen og Vaterlandtunnelen vil da være stengt for all trafikk. Anleggsperioden er planlagt å vare i tre år.
Etter signering skal Veidekke og Statens vegvesen inn i en utviklingsfase der vi sammen går gjennom prosjektet for å finne optimaliserte løsninger for ombyggingen og oppgraderingen av tunnelene. Endelig kostnad for prosjektet vil først være klar etter at utviklingsfasen er gjennomført, det vil si om ca. et år.
Nytt regjeringskvartal
Tildelingen innebærer at Veidekke skal prosjektere og bygge om Hammersborgtunnelen. Tunnelen som i utgangspunktet skulle oppgraderes, ble senere politisk vedtatt at skulle bygges om av sikkerhets- og beredskapsårsaker med hensyn på nærheten til nytt regjeringskvartal. Vaterlandtunnelen skal oppgraderes i tråd med Statens vegvesens opprinnelige planer.
Bakgrunnen for prosjektet
Med bakgrunn i reguleringsarbeidet til gjenoppbyggingen av regjeringskvartalet ble det forutsatt at det måtte gjøres tiltak på Hammersborgtunnelen for å oppnå tilstrekkelig sikkerhet for den nye departementsbebyggelsen. Hammersborgtunnelen må derfor bygges om i forbindelse med arbeidene med nytt regjeringskvartal, og blir som et resultat av denne ombyggingen oppgradert til dagens standard. Arbeidene med Vaterlandtunnelen skal utføres som et ordinært oppgraderingsprosjekt. Arbeidene på tunnelene vil bli utført i samme entreprise fordi trafikksystemet til de to tunnelene henger sammen og tunnelene derfor ikke kan stenges separat.
Se også vegvesen.no/tunneleroslo
Kontakter
Elin Hermanstad HavikProsjektlederStatens vegvesen Utbygging Sørøst
Tel:481 18 540elin.hermanstad.havik@vegvesen.noBilder
Om Statens vegvesen
Statens vegvesen arbeider for å skape et smart og sammenhengende transportsystem på vei for hele Norge. Det skal være enkelt å reise og transportere varer – på sikre veier tilpasset framtidens behov.
Følg pressemeldinger fra Statens vegvesen
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Statens vegvesen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Statens vegvesen
Strakstiltaka på E39 Vestnes ferjekai er i gang26.9.2024 15:37:14 CEST | Pressemelding
Statens vegvesen er no i gang med strakstiltak på E39 ferjekai. Dei som parkerer og skal ta ferje utan bil bør berekne litt meir tid.
Stengjer Låga gangbru i Suldal26.9.2024 14:23:52 CEST | Pressemelding
Statens vegvesen stengjer Låga gangbru i Suldal fordi det ikkje lenger blir vurdert som forsvarleg å ferdast på den meir enn 200 år gamle trebrua.
Åpner E18 Varoddbrua én måned tidligere enn planlagt26.9.2024 08:50:46 CEST | Pressemelding
Å bytte to brufuger på den eldste av de to Varoddbruene har tatt kortere tid enn antatt. Fra fredag morgen vil trafikken igjen gå som normalt over brua.
Seks entreprenører ønsker å bygge E134 Oslofjordforbindelsen25.9.2024 13:31:24 CEST | Pressemelding
Det er stor interesse for E134 Oslofjordforbindelsen - byggetrinn 2. Nå er listen over entreprenører som vil delta i konkurransen klar.
253 passasjerer satt uten belte i buss25.9.2024 12:00:00 CEST | Pressemelding
Av de nesten 4.000 busspassasjerer som ble kontrollert satt i underkant av 300 uten sikkerhetsbelte.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom