Veidekke innstilt til samspillskontrakt for Nytt regjeringskvartal – arbeider med Ring 1
Statens vegvesen lyste ut konkurransen om ombygging av Hammersborgtunnelen og oppgradering av Vaterlandtunnelen november 2022.
Veidekke Entreprenør AS (Veidekke) er innstilt til kontrakten for prosjektering og ombygging av Hammersborgtunnelen og oppgradering av Vaterlandtunnelen. Statens vegvesen har vurdert at Veidekke har levert det beste tilbudet når det gjelder forholdet mellom pris og kvalitet.
Statens vegvesen tar sikte på å signere kontrakt med Veidekke 14. august, etter at klagefristen er gått ut. Anleggsarbeidet er planlagt å starte opp sommeren 2024. Ring 1 Hammersborgtunnelen og Vaterlandtunnelen vil da være stengt for all trafikk. Anleggsperioden er planlagt å vare i tre år.
Etter signering skal Veidekke og Statens vegvesen inn i en utviklingsfase der vi sammen går gjennom prosjektet for å finne optimaliserte løsninger for ombyggingen og oppgraderingen av tunnelene. Endelig kostnad for prosjektet vil først være klar etter at utviklingsfasen er gjennomført, det vil si om ca. et år.
Nytt regjeringskvartal
Tildelingen innebærer at Veidekke skal prosjektere og bygge om Hammersborgtunnelen. Tunnelen som i utgangspunktet skulle oppgraderes, ble senere politisk vedtatt at skulle bygges om av sikkerhets- og beredskapsårsaker med hensyn på nærheten til nytt regjeringskvartal. Vaterlandtunnelen skal oppgraderes i tråd med Statens vegvesens opprinnelige planer.
Bakgrunnen for prosjektet
Med bakgrunn i reguleringsarbeidet til gjenoppbyggingen av regjeringskvartalet ble det forutsatt at det måtte gjøres tiltak på Hammersborgtunnelen for å oppnå tilstrekkelig sikkerhet for den nye departementsbebyggelsen. Hammersborgtunnelen må derfor bygges om i forbindelse med arbeidene med nytt regjeringskvartal, og blir som et resultat av denne ombyggingen oppgradert til dagens standard. Arbeidene med Vaterlandtunnelen skal utføres som et ordinært oppgraderingsprosjekt. Arbeidene på tunnelene vil bli utført i samme entreprise fordi trafikksystemet til de to tunnelene henger sammen og tunnelene derfor ikke kan stenges separat.
Se også vegvesen.no/tunneleroslo
Kontakter
Elin Hermanstad HavikProsjektlederStatens vegvesen Utbygging Sørøst
Tel:481 18 540elin.hermanstad.havik@vegvesen.noBilder
Om Statens vegvesen
Statens vegvesen arbeider for å skape et smart og sammenhengende transportsystem på vei for hele Norge. Det skal være enkelt å reise og transportere varer – på sikre veier tilpasset framtidens behov.
Følg pressemeldinger fra Statens vegvesen
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Statens vegvesen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Statens vegvesen
Gjennomslag i Høviktunnelen på E18 Vestkorridoren8.10.2025 16:56:03 CEST | Pressemelding
Det er rett over tusen dager siden første salve gikk av for Høviktunnelen. I dag var det gjennomslag i begge løp i den nye E18-tunnelen i Bærum.
Et halvt år før plan8.10.2025 16:21:20 CEST | Pressemelding
Arbeidet med Fiskefjordtunnelen på nye E10 i Lødingen har gått over all forventing. I dag fikk ordfører i kommunen æren av å sprenge hull i fjellet.
Opna idyllisk rasteplass med gjenbruk av stein frå gamle rasteplassar7.10.2025 12:52:23 CEST | Pressemelding
Torsdag 2. oktober opna Statens vegvesen Måbø bru rasteplass langs riksveg 7. Prosjektet er ein del av arbeidet med å ruste opp Nasjonal turistveg Hardangervidda.
Gjennomslag i Fiskefjordtunnelen på nye E107.10.2025 08:44:02 CEST | Presseinvitasjon
Onsdag 8. oktober kl. 15:00 sprenger ordfører i Lødingen den aller siste salven i Fiskefjordtunnelen. Vi har gleden av å invitere din redaksjon til gjennomslaget som skjer ca. 6 måneder før opprinnelig fremdriftsplan.
Statens vegvesen etablerer døgnkvileplass mellom Knarvik og Oppedal6.10.2025 13:29:36 CEST | Pressemelding
Statens vegvesen skal opprette døgnkvileplass på E39 mellom Knarvik og Oppedal.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom