Institutt for samfunnsforskning

Valgforskning.no – ny nettside fra Valgforskningsprogrammet med velgerprofiler og viktige valgsaker over tid

I dag lanserer Institutt for samfunnsforskning (ISF) Valgforskning.no. Den nye nettsiden viser blant annet valgresultater, trender og utvikling av velgernes viktigste saker samt kjennetegn ved de ulike partienes velgere. Tallene kommer fra Valgforskningsprogrammets data som strekker seg tilbake til 1957.
Valgforskning.no er en brukervennlig online ressurs som gir pålitelig informasjon om norske velgeres viktigste saker samt partitilhørighet. Foto: Institutt for samfunnsforskning, Valgforskningsprogrammet

Nyttig oversikt og enkelt analyseverktøy

Var valget i 2021 et klimavalg? Når ble innvandring en viktig velgersak? Bryr velgerne seg egentlig om boligpolitikk? Hvem er en typisk Høyre-velger? Svarene finnes på valgforskning.no.

Valgforskning.no er lett å bruke og inneholder pålitelige velgerdata samt analyseverktøy. Nettsiden vil være nyttig for politikere, forskere, journalister og andre med interesse for politikk. Den kan også fungere som undervisningsressurs for skoler og universiteter.

«Valgforskning.no gir lett tilgang til noen av de viktigste resultatene fra valgforskningen gjennom mer enn 60 år. Jeg har selv savnet en god oversikt over alle stortingsvalgene i denne perioden, og det får jeg nå på vår nye nettside», sier Johannes Bergh, leder av Valgforskningsprogrammet.

Solide forskningsdata

Datagrunnlaget er hentet fra Valgforskningsprogrammets undersøkelser ved valg i Norge fra 1957 frem til siste valg. Det legges betydelige ressurser i å samle inn data som i størst mulig grad representerer mangfoldet av norske velgere. Helt siden 1957 har programmet stilt et landsrepresentativt utvalg av norske velgere en rekke spørsmål om holdninger, stemmegivning, politiske saker med mer. Siden 1997 har programmet i tillegg stilt spørsmål om hvilke partier velgerne mener har best politikk på enkelte saker, såkalt sakseierskap.

Valgforskning ved Institutt for samfunnsforskning

Valgforskningsprogrammet ved Institutt for samfunnsforskning bidrar med et viktig kunnskapsgrunnlag for å forstå den politiske utviklingen i Norge. Programmet studerer i hovedsak velgernes holdninger og adferd, men dekker også områder som politisk representasjon, valgordninger, internettvalg, folkeavstemninger, politiske partier og politiske institusjoner på nasjonalt og lokalt nivå.

Nina Nielsen Urholt
Kommunikasjonsansvarlig
nina.urholt@samfunnsforskning.no

Bilder

Om Institutt for samfunnsforskning

Institutt for samfunnsforskning
Munthes gate 31

23 08 61 00http://www.samfunnsforskning.no

Institutt for samfunnsforskning (ISF) er et uavhengig forskningsinstitutt i Oslo. Instituttet bidrar med akademisk kunnskap på områder som er viktige for samfunnsutviklingen.

Følg pressemeldinger fra Institutt for samfunnsforskning

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Institutt for samfunnsforskning på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Institutt for samfunnsforskning

Boklansering: Eliter i endring19.10.2022 14:00:16 CEST | Pressemelding

Den nye boken «Eliter i endring» spør hvem de norske elitene er og hvordan de skiller seg fra resten av befolkningen. Torsdag 20. oktober kl. 14:30 lanseres boken ved Institutt for samfunnsforskning (ISF), og vi har invitert noen eliter til debatt. I panelet deltar Kristin Skogen Lund, Bjørgulv Braanen, Mari Teigen og Torbjørn Røe Isaksen (moderator). Forfatterne av boken er forskere Fredrik Engelstad, Trygve Gulbrandsen, Arnfinn H. Midtbøen og Mari Teigen.

Følger lokale partilag og lister med i tiden?14.10.2022 12:00:00 CEST | Pressemelding

Fredag 21. oktober lanseres forskningsrapporten «Lokale partilag og lister. Organisasjon, aktiviteter og økonomi» av Institutt for samfunnsforskning (ISF). Rapporten er produsert i samarbeid med NORCE på oppdrag fra Kommunal- og distriktsdepartementet og gir et oversiktsbilde av aktivitet og organisering av kommunepartier og lokale lister i Norge. ISF inviterer journalister og andre interessenter til frokostlansering for presentasjon av hovedfunn og paneldebatt.