Utfordrer ser slutten på for høye fondskostnader

(Oslo, 9. desember 2021) Norske fondskunder taper fremdeles penger på unødvendig høye kostnader. – Det er ingen grunn til at fondssparing skal koste mye, mener Kron-sjef Emma Tryti.
Emma Tryti, administrerende direktør i Kron

«Mange nordmenn kan halvere kostnadene for fondsparingen sin med få tastetrykk. Dessverre henger deler av bransjen igjen, og kostnadene spiser av kundenes avkastning. Tiden da fondstilbydere kunne tjene penger på høye avgifter er forbi», sier Emma Tryti, daglig leder i Kron, en norsk sparetjeneste som utfordrer de tradisjonelle aktørene.

Nær halvparten av Norges befolkning sparer i fond, ifølge en fersk undersøkelse fra VFF.

«Det finnes flere rimeligere fond enkelt tilgjengelig på nyere investeringsplattformer som forbrukerne kan velge mellom. Med lavere priser sitter kundene igjen med mer avkastning. Det er ingen grunn til å være trofast mot tradisjonelle aktører med høye avgifter», fortsetter Tryti.

«De fleste som sparer fast i aksjefond setter inn mellom 2.000 og 5.000 kroner i måneden. Avkastningen på disse pengene kan blir lavere for mange, på grunn av unødvendig høye kostnader», avslutter hun.

Kompetansegap

Historisk har fondsbransjen bidratt til å styre folk mot dyre fondsløsninger hvor en stor andel av avkastningen har blitt spist opp av gebyrer. Dagens Næringsliv leverte en slående rapport om hvordan banker og fondsdistributører tar seg godt betalt i 2020.

Kron-sjefen sier det skjer et taktskifte nå.
«Deler av bransjen har fulgt med i timen og satt ned prisene, men ikke alle. Bransjen opplever nå et taktskifte. Kundene er mer informerte og stiller krav».

«Mens det tidligere var personer med kunnskap om sparing og investeringer som stakk av med pengene ser vi at dette er i ferd med å snu. Moderne investeringsplattformer gjør det enklere å ta gode valg med sparepengene. Kunden får mer informasjon og digitale  investeringsråd reduserer kompetansegapet. Resultatet er at det er enklere for flere å tjene gode penger på investeringene sine», sier Emma Tryti.

Mange betaler unødvendig mye

En oversikt presentert av Hallgeir Kvadsheim på dinepenger.no den 23. november 2021 viser at totalkostnaden for indeksfond hos flere store aktører ligger på 0,4 prosent eller mer når plattformavgiften inkluderes.

«Vi håper flere forbrukere blir bevisste på hvor enkelt det er å redusere kostnadene knyttet til fondssparing. Indeksfond er i stor grad automatiserte, så her gjelder det å finne de billige alternativene. Forretningsmodellene endres og vi tror trenden med vesentlig lavere priser på fond- og pensjonssparing har kommet for å bli. Her skal Kron være utfordreren og sikre at flere sparer med lave kostnader», avslutter Tryti.

Kilder:
Dine Penger 23.11.2021
Norsk Verdipapirforening

Emma Tryti, administrerende direktør i Kron
Faksimile dinepenger.no 23.11.2021

Kron ble startet i 2017 som en del av Formuesforvaltning og er i dag et selvstendig selskap eid av Pecunia Forvaltning (Petter Neslein), Ringgården (Ole Jacob Sunde), Formuesforvaltning, ansatte og ambassadører.

• Gjør investeringer tilgjengelig, enkelt og engasjerende for alle.
  • Tilbyr fond og pensjon til blant markedets laveste priser.
  • Lanserte nylig Norges billigste indeksfond, målt på finansportalen.no
  • Fokus på å bygge Norges beste investeringstjeneste.
  • Selskapet har hittil i år seksdoblet av kapitalen under forvaltning og nesten tredoblet økning i antall kunder.
  • Ca. 35.000 kunder og 5.5 milliarder i kapital under forvaltning

Besøk kron.no