Opplysningskontoret for frukt og grønt

Unngå å gå i slankefellene 

Del

Er du en av de som ønsker å kickstarte det nye året med å gå ned i vekt? Da er du ikke alene. Mediene florerer av reklamer for et sunnere liv og hvor raskt du kan gå ned en buksestørrelse eller to på kort tid. Men funker det?

La frukt og grønt spille hovedrollen i alle måltider
La frukt og grønt spille hovedrollen i alle måltider

Ikke nekt deg enkelte matvarer 

Mange ønsker å gå ned i vekt, og spesielt fokus er det når kalenderen viser et nytt år. Men hva er det som funker, og hvordan kan man unngå å falle for dårlige slankemetoder som ikke fungerer? Ernæringsrådgiver Iselin Bogstrand Sagen fra Opplysningskontoret for frukt og grønt (OFG) forteller at et godt tips for å regulere vekt er og ikke fjerne ulike matvaregrupper fra kosten, men heller fokusere på hva du bør spise mer av.  

– Hvis man ønsker en vektnedgang som varer er det lurt å tilføre kosten mer av det som er godt for kroppen, fortsetter ernæringsrådgiveren. 

En myte at ikke frukt og grønt metter 

Frukt og grønnsaker er råvarer som er bra for fordøyelsen og stabiliserer blodsukkeret, fortsetter Bogstrand Sagen. Det inneholder også mye fiber som kan gjøre at vi holder oss mett lengre 

Mange tror at man ikke blir ordentlig mett av grønnsaker, men det er en myte. I en omnibusundersøkelse gjennomført av Kantar for OFG høsten 2022, mener nesten 7 av 10 av de som spiser mye frukt og grønt at det metter 

Ved at man spiser seg god og mett, vil man også kunne redusere småspising. Det vil igjen kunne føre til at du unngår å velge matvarer som ofte kan være raske løsninger av dårlige kvalitet. Ved å fylle halve tallerkenen med frukt og grønt blir det også mindre plass til matvarer som ikke er like næringsrike og som gir mye kalorier, forklarer hun. 

2 av 3 vil ned i vekt 

Den nasjonale folkehelseundersøkelsen fra 2020 viste at en høy andel oppga at de ønsker å endre på sin egen vekt (1). Så mye som to av tre rapporterer at de forsøker å gå ned i vekteller at de forsøker å holde vekten stabil. 

Bogstrand Sagen anbefaler at man ikke kaster seg på trenddietter for å gå raskt ned i vekt. Det er fristende å starte på en diett som lover at man går ned flere kilo i uken, men man klarer sjeldent å holde seg til denne dietten over tid.  

Finn et kosthold som du trives med og som passer livssituasjon og vaner. Tilgjengelighet spiller en stor rolle på hva du spiser, har du ikke sjokolade i skapet vil du heller ikke spise det. Sørg for å ha gode alternativer til snacks som f.eks søte bær, epler og oppkuttede gulrotstaver. Da vil det være enklere å ta gode valg som ikke går utover vekten.

Tips til hvordan du kan fylle tallerkenen med mer frukt og bær:

Halve tallerken med grønt

Derfor bør du spise frukt og grønnsaker hver dag

Derfor bør du spise frukt

 

Referanse

Den nasjonale folkehelseundersøkelsen 2020

Nøkkelord

Bilder

La frukt og grønt spille hovedrollen i alle måltider
La frukt og grønt spille hovedrollen i alle måltider
Last ned bilde
Ernæringsrådgiver Iselin Bogstrand Sagen
Ernæringsrådgiver Iselin Bogstrand Sagen
Last ned bilde

Lenker

Om Opplysningskontoret for frukt og grønt

Opplysningskontoret for frukt og grønt
Håndverksveien 31
1405 LANGHUS

23 24 94 00https://www.frukt.no/

Opplysningskontoret for frukt og grønt arbeider for å inspirere hele Norges befolkning til mer fargerike måltider med frukt, bær og grønnsaker.

Vårt arbeid er nøytralt uten hensyn til merkevarer. Vår hovedstrategi er å stimulere til "5 om dagen" for hele Norges befolkning, ved å fylle halve tallerkenen med grønt. Vi fremhever fordelene ved produksjon av frukt, bær, grønnsaker og poteter i Norge.  

Følg pressemeldinger fra Opplysningskontoret for frukt og grønt

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Opplysningskontoret for frukt og grønt på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Opplysningskontoret for frukt og grønt

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom