Amedia

TV 2 og Amedia med historisk sportsløft

Del
Allmennkringkasteren TV 2 og Amedia, Norges største utgiver av redaktørstyrte medier, inngår et samarbeid som gir bredere og mer lokalt tilpasset sportsinnhold til publikum.
Fra venstre: Pål Bjerketvedt, generalsekretær i Norges Fotballforbund, Olav T. Sandnes, sjefredaktør og administrerende direktør i TV 2 og Anders Møller Opdahl, konsernsjef i Amedia.  (Foto: Ihne Pedersen / Amedia)
Fra venstre: Pål Bjerketvedt, generalsekretær i Norges Fotballforbund, Olav T. Sandnes, sjefredaktør og administrerende direktør i TV 2 og Anders Møller Opdahl, konsernsjef i Amedia. (Foto: Ihne Pedersen / Amedia)

I 2020 sikret TV 2 seg rettigheter til norsk fotball for perioden fra 2023 til 2028, samt rettighetene til norsk håndball og ishockey ut 2030. Nå får de med seg Amedia på laget i et samarbeid som skal gjøre det enklere for folk å se fotball, ishockey og håndball på divisjonsnivå fra hele landet. Avtalen betyr at over 5.000 fotball-, håndball- og ishockeykamper, blir tilgjengelig for Amedias abonnenter og på TV 2 Play.

Garantisten for fotballinteresserte

På Ullevaal stadion markerte Amedia og TV 2 i dag avsparket for et samarbeid som gir historisk bred dekning av norsk idrett. Det nyetablerte partnerskapet betyr at Amedia, i tillegg til TV 2 skal vise alle kampene fra OBOS-, PostNord- og Norsk Tipping-ligaen samt 4. divisjon for herrer. Det samme gjelder for Norgesmesterskapet for herrer (cupen) og aldersbestemte landslag.

–  Dette er en perfekt match som kombinerer TV 2s sportsposisjon med Amedias sterke tilstedeværelse over hele landet. Dette er en god avtale for både Amedia og TV 2, men publikum og norsk idrett blir de største vinnerne. Dette sportstilbudet skal se dagens lys før neste sesong, og vi går nå i gang med forberedelsene, sier Olav T. Sandnes og Anders Møller Opdahl i en felles uttalelse.

En viktig del av samfunnsoppdraget til Amedias aviser er å følge lokale utøvere og lokale klubber. 

– Vi er stolt av å ha sikret oss viktige rettigheter innen fotball, håndball og ishockey for vårt publikum, og jeg vil særlig trekke frem OBOS-ligaen som et viktig tilskudd til vårt tilbud. Fordi lokalavisen og den lokale klubben er limet i lokalsamfunn i hele Norge. Vi har også satset på Direktesport, som del av innholdstilbudet, og opplever stor interesse fra våre abonnenter. Nå ser vi frem til å videreutvikle produktet og brukeropplevelsen sammen med TV 2, sier Opdahl.

– Vi i TV 2 har en ambisjon om å skape én hjemmebane for norsk idrett, men dette kan ingen gjøre alene. Nå har vi fått den beste partneren vi kan ønske oss på divisjonsfotball, norsk håndball og ishockey. Samspillet mellom TV 2 Play og Direktesport vil gi supportere over hele landet mulighet til å følge sine favorittlag og klubbhelter på en helt ny måte. Det er lov å glede seg i dag, sier Sandnes.

Unikt tilbud til publikum
Rettighetene forvaltes av Fotball Media på vegne av Norsk Toppfotball og Norges Fotballforbund. Pål Bjerketvedt, generalsekretær  i Norges fotballforbund (NFF) mener avtalen vil bidra til å styrke fotballinteressen i Norge.

NFF er glad for at vi gjennom denne avtalen får en bred visning av kamper helt ned til 4. divisjon – noe som er unikt i norsk sammenheng. Vi er overbevist om at det vil bidra til å styrke fotballinteressen lokalt over hele landet. Avtalen sikrer også en bred distribusjon av aldersbestemte landskamper, noe som er viktig for NFF og mange ute i Fotball-Norge som ønsker å følge våre største talenter, sier generalsekretær Pål Bjerketvedt i NFF.

Bjerketvedt legger til at fotballen hører hele landet til og at det derfor er hyggelig og naturlig at Amedias mange lokalaviser får tilgang til populært redaksjonelt innhold som fotball er.

Fakta om Amedia

Vi er Amedia, et stiftelseseid mediekonsern og landets største utgiver av redaktørstyrte medier. Våre medier, som vi eier helt og delvis, består av 100 lokale, regionale og nasjonale titler. Med mer enn 1100 redaksjonelle medarbeidere over hele landet blir mer enn to millioner nordmenn daglig oppdatert med nyheter, nytte, debatt og underholdning. Amedia er også deleier av 55 lokale og regionale aviser i Sverige gjennom partnerskap med Bonnier News Local.

Amedia eies av Amediastiftelsen, med formål om å sikre sterke redaktørstyrte medier i hele Norge. Konsernet har mer enn 2000 ansatte, og 700,000 abonnenter. Sammen med Sparebankstiftelsen DNB gir Amedias aviser hvert år 25 millioner kroner til foreninger og organisasjoner i hele landet. som støtter tilbud til barn og unge. 

Fakta om TV2 

Vi er TV 2, et redaktørstyrt mediehus og kommersiell allmennkringkaster. Vi formidler, skaper og forteller historier som gjør nyheter, aktualiteter, sport og underholdning tilgjengelig for folk uansett når, hvor og hvordan de måtte ønske. Gjennom en rekke ulike kommersielle TV-kanaler, digitale plattformer og tjenester tilbyr vi et bredt spekter av innhold som spenner fra lett underholdning til tung journalistikk.

TV 2 er en del av Egmont, som er et av Nordens største mediekonsern med 6600 ansatte og aktivitet i 30 land. Egmont er en stiftelse, som årlig deler ut over 100 millioner kroner til et bedre liv for barn og unge.

Kontaktinformasjon


Kontakter

Anders Møller Opdahl, konsernsjef Amedia
Mobil: 99 21 46 28, anders.opdahl@amedia.no


Olav T. Sandnes, Sjefredaktør og administrerende direktør i TV 2
Kontakt Tor Martin Torbergsen mobil: 45 46 98 06, tor-martin.torbergsen@tv2.no 


Pål Bjerketvedt, generalsekretær NFF
Mobil: 93 21 93 29, Pal.Bjerketvedt@fotball.no 

Bilder

Fra venstre: Pål Bjerketvedt, generalsekretær i Norges Fotballforbund, Olav T. Sandnes, sjefredaktør og administrerende direktør i TV 2 og Anders Møller Opdahl, konsernsjef i Amedia.  (Foto: Ihne Pedersen / Amedia)
Fra venstre: Pål Bjerketvedt, generalsekretær i Norges Fotballforbund, Olav T. Sandnes, sjefredaktør og administrerende direktør i TV 2 og Anders Møller Opdahl, konsernsjef i Amedia. (Foto: Ihne Pedersen / Amedia)
Last ned bilde

Om Amedia

Amedia
Amedia
Akersgata 34
0107 Oslo

22 00 90 00http://www.amedia.no

Amedia er landets største utgiver av lokale medier. Daglig når konsernets medier to millioner lesere.

Amedias redaksjonelle medarbeidere er hver dag til stede i lokalsamfunn over hele landet for å rapportere om det som skjer. Samtidig bidrar våre selgere til å skape lokale markedsplasser gjennom å koble lokale næringsdrivende med kunder. Sammen dekker disse funksjonene vårt samfunnsoppdrag i alle lokalesamfunn hvor Amedia er til stede. Verdiene som ligger til grunn for Amedias tolking av samfunnsoppdraget finner man i vår forretningsidé og vår utgivererklæring.

Følg pressemeldinger fra Amedia

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Amedia på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Amedia

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye