Amedia gjennomfører omfattende beredskapsøvelse

Amedia gjennomfører en omfattende øvelse for å sikre avisenes mulighet til å publisere digitalt selv om deler av infrastrukturen er satt ut av spill.

Håvard Solheim, konserndirektør for data og teknologi, forteller at beredskapsøvelsen er en realistisk øvelse. Foto: Ihne Pedersen/ Amedia

Tirsdag 5. mars gjennomfører Amedia en omfattende digital beredskapsøvelse som involverer samtlige av mediekonsernets over 100 aviser og partneraviser.

– Amedias aviser spiller en svært viktig rolle for Norges demokratiske infrastruktur. Derfor er det en del av vårt samfunnsoppdrag å sikre at vi og våre datasystemer kan håndtere digitale feilsituasjoner, sier Håvard Solheim, konserndirektør for data og teknologi i Amedia, og legger til:

– Hensikten med beredskapsøvelsen er å sikre at ansatte i avisene og i Amedia for øvrig er trent på en mer omfattende hendelse, og at teknikken rundt fungerer som den skal slik at vi står i en best mulig posisjon til å alltid få nyhetene frem.

Realistisk øvelse

I beredskapsøvelsen skal Amedia teste en feilsituasjon der det ikke er mulig for redaksjonene å publisere som normalt. Mens øvelsen pågår fra klokka 12.00 til 12.30 vil publikum få tilgang til nyheter i alle nettavisene, men møter nettsteder som ser annerledes ut enn normalt.

– Vi tester reservemekanismene våre jevnlig, men dette er første gang det vil være synlig for publikum. Vi gjennomfører en “ekte” test, og vi gjør det på dagtid mens nettavisene våre har et normalt antall lesere. Øvelsen vil bidra til at vi er robuste nok til å håndtere situasjoner der våre primære publiseringsløsninger blir utilgjengelige, sier Solheim.

Solheim poengterer at slike feilsituasjoner kan oppstå som følge av menneskelige feil, feil i systemer eller ved alvorlige dataangrep.

Dyrekjøpte erfaringer

Amedia har over mange år investert i datasikkerhet og beredskap, men ble likevel utsatt for et alvorlig dataangrep 28. desember 2021.

– I Amedia har vi dyrekjøpte erfaringer som har bidratt til et enda større fokus på datasikkerhet. Etter angrepet har vi ytterligere forsterket robustheten på alle områder. Vi har også vært så åpne som mulig om angrepet som rammet oss for å bidra til økt oppmerksomhet om utfordringen med slike angrep, sier Solheim.

Dataangrepet førte til at flere sentrale datasystemer ble midlertidig satt ut av drift, og hindret at Amedias aviser fikk produsert papiravisen påfølgende dag.

– Takket være gode rutiner for sikkerhetskopier, kriseløsninger og en iherdig innsats i hele organisasjonen, kunne Amedias produksjon av papiraviser kjapt komme i gang igjen. Amedias nettaviser ble publisert som normalt i hele perioden.

Solheim understreker at beredskapsøvelsen kan bli utsatt eller avbrutt dersom det skjer noe dramatisk i nyhetsbildet, eller om teknikken ikke oppfører seg som forventet.

Amedia er landets største utgiver av lokale medier. Daglig når konsernets medier to millioner lesere.

kommunikasjon@amedia.no