TV 2 får advarsel for brudd på reklameregler under ski-sprint

TV 2 sendte reklame på såkalt «delt skjerm» under verdenscupen i langrennssprint 3. desember i fjor, samtidig som konkurranse-heatene foregikk. Reklamesendingen førte i tillegg til at seerne gikk glipp av kommentatorlyden.
– I kortvarige øvelser som langrennssprint er ikke reklame på delt skjerm tillatt. Medietilsynet har derfor gitt TV 2 en advarsel, sier Sekkelsten.
Reglene åpner for å sende reklame på delt skjerm under direktesendte begivenheter som foregår uten opphold, som for eksempel Tour de France og andre begivenheter av lengre varighet. Det gjør at seerne har mulighet til å følge med på sendinger, samtidig som kringkasteren kan avvikle reklame uten å måtte vente til det kommer naturlige pauser.
Reklameinnslagene forringet seeropplevelsen av ski-sprinten
Det er heller ikke tillatt å plassere reklameinnslag slik at de fører til en forringelse av seeropplevelsen, og dermed sendingens og programmets verdi. Det gjelder både ordinære reklameavbrudd og visning av reklame på delt skjerm.
– I dette tilfellet mener vi at visning av reklame samtidig med sending av konkurranser som varer i rundt tre minutter, klart gir en dårligere seeropplevelse, sier Sekkelsten. Hun legger til at Medietilsynet har god dialog med TV 2 i saken.
Dette sier reglene om sending av reklame
- Reklame på delt skjerm er tillatt i direktesendinger fra begivenheter som foregår uten opphold (kringkastingsforskriften § 3-7a første ledd).
- Program kan avbrytes med reklame dersom avbruddet plasseres slik at programmets verdi og integritet ikke forringes. Ved denne vurderingen skal det særlig legges vekt på naturlige opphold i programmet og programmets varighet og art (kringkastingsforskriften § 3-7 andre ledd).
Nøkkelord
Kontakter
Nina Bjerkekommunikasjonsrådgiver og pressekontakt
Tel:+47 419 34 154nina.bjerke@medietilsynet.noBilder

Om Medietilsynet
Medietilsynet skal bidra til å realisere statens mediepolitiske mål. Våre hovedoppgaver er å fremme demokrati og ytringsfrihet gjennom mediemangfold og kritisk medieforståelse. Vi veileder om barn og unges bruk av digitale medier, setter aldersgrenser for kinofilm, forvalter støtteordninger, behandler søknader om og fordeler pressestøtte og fører tilsyn med kringkasting. Tilsynet er underlagt Kulturdepartementet.
Følg pressemeldinger fra Medietilsynet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Medietilsynet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Medietilsynet
Nær 25 millionar kroner til lokale lyd- og bildemedium18.12.2025 11:20:15 CET | Pressemelding
Lokalradio, lokal-tv, podkast og ikkje-direktesende bildeprogram med sendingar for eit lokalt publikum, kan nå søke Medietilsynet om støtte for 2026. Til saman 24,7 millionar kroner skal fordelast gjennom tilskottsordninga for lokale lyd- og bildemedium i 2026.
Nå kan også digitale medium søke tilskott for journalistikk på samisk17.12.2025 08:25:14 CET | Pressemelding
Den nye tilskottsordninga for samiske nyheits- og aktualitetsmedium opnar for søknader også frå digitale medium. Til nå har ordninga berre vore omfatta av aviser som kjem ut på papir.
TV 2 får gebyr for brot på sponseregelverket12.12.2025 07:51:30 CET | Pressemelding
Medietilsynet gir TV 2 gebyr på 300 000 kroner for brot på sponsereglane under sommarens Tour de France. Sponsorplakatane i sendingane hadde for lang varigheit.
X får 1,4 milliarder kroner i bot av EU – viktig for brukernes sikkerhet, sier Medietilsynet11.12.2025 12:31:32 CET | Pressemelding
EU-kommisjonen bøtelegger X med 120 millioner euro, drøyt 1,4 milliarder kroner, for alvorlige brudd på Digital Services Act, DSA.
Medietilsynet foreslår endringer i mediestøtten19.11.2025 13:22:08 CET | Pressemelding
Flere endringer foreslås for å gjøre de direkte mediestøtteordningene mer treffsikre og forutsigbare.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom
