Trygg Trafikk åpnet ny rasteplass i Brumunddal

Regionleder Marianne Mittet Solbraa i Trygg Trafikk åpnet i dag den nye rasteplassen i Brumunddal. Plassen er godt synlig fra E6 med sitt nybygde utsiktspunkt med utsikt til Brumunddal, Mjøsparken, båthavna, Mjøstårnet og Mjøsa.
Regionleder Marianne Mittet Solbraa i Trygg Trafikk åpnet i dag den nye rasteplassen i Brumunddal sammen med prosjektsjef Jarle Kristian Tangen i Nye Veier og Vemund Ljødal i Veidekke.

Rasteplassen er en del av Nye Veiers utbygging av ny trafikksikker E6 gjennom Innlandet.

- Rasteplassen tett på E6 i Brumunddal er på mange måter et trafikksikkerhetstiltak, og det var derfor både viktig og riktig at Trygg Trafikk fikk æren av å åpne den nye plassen. Nå står rasteplassen klar til bruk både for veifarende og lokalbefolkning akkurat i tide til det som trolig blir en av vårens største utfartshelger, sier Jarle Kristian Tangen, prosjektsjef i Nye Veier.

Den offisielle åpningen ble gjennomført på toppen av utsiktspunktet som av mange blir benevnt som «Sukkertoppen».

- For Trygg Trafikk er det viktig at det tilrettelegges for innbydende rasteplasser som får slitne, trøtte førere til å stoppe, som denne fine Sukkertoppen som Nye Veier har laget langs E6. Små, utålmodige barn kan distrahere sjåføren, som igjen kan påvirke trafikkatferden. En stressa, distrahert sjåfør, er ikke en god sjåfør. Stopp, få frisk luft, sov i 15 minutter, eller gå på toppen av Sukkertoppen og se utover Furnesfjorden før du strammer beltet og kjører videre, er oppfordringen fra Trygg Trafikk. Det vil gjøre det tryggere for en selv og medtrafikantene, sier regionleder Marianne Mittet Solbraa i Trygg Trafikk.

På rasteplassen blir det plass til 10biler. Plassen består blant annet av et moderne toalettanlegg og en flott tursti til det nye utsiktspunktet. På toppen er det en rund benk med utsikt til alle kanter.

- Godt samarbeid mellom Ringsaker kommune, regionale myndigheter og andre sentrale interessenter har gjort det mulig å bygge en spektakulær rasteplass i Brumunddal. Etter flere år med stor anleggsaktivitet er det flott å se at de siste brikkene nå faller på plass, sier Tangen.

Totalentreprenøren Veidekke, som har stått for byggingen av E6 Arnkvern – Moelv for Nye Veier, har også bygd rasteplassen i Brumunddal.  Driftsoperatøren Risa, som drifter E6 for Nye Veier, skal står for den daglige driften av rasteplassen.

- Rasteplassen komplementerer på mange måter det attraktive området mellom nye E6, Mjøsparken, båthavna og Mjøstårnet. Vi er rimelig sikre på at dette blir et populært stoppested for mange, sier Tangen.

Nye Veier har åpnet 43 kilometer med firefelts motorvei mellom Kolomoen og Moelv i Innlandet. Rasteplassen i Brumunddal inngår i motorveiutbyggingen sammen med en lang rekke tiltak for folk, som for eksempel gang- og sykkelveier, turstier, pendlerparkeringer og døgnhvileplass for yrkessjåførene.

Godt samarbeid mellom Ringsaker kommune, regionale myndigheter og andre sentrale interessenter har gjort det mulig å bygge en spektakulær rasteplass i Brumunddal. Det er plass til ti biler rundt plassen.
Rasteplassen ligger inntil den nye Mjøsparken i Brumunddal.