Truls Svendsen gir deg 13 000 grunner til å besøke Nord-Norge
– Æ blir så stolt! I Nord-Norge har vi verdens fineste natur, og man kan spise og drikke i helt fantastiske omgivelser. Jeg tror at grunnen til at ikke flere nordmenn tar turen nordpå er rett og slett mangel på kunnskap om regionen, sier en av Norges mest kjente og kjære nordlendinger, Truls Svendsen.
I en ny kampanje har Svendsen, sammen med Innovasjon Norge, gått gjennom hvordan utenlandske turister opplever vår nordligste landsdel. Målet er å inspirere flere nordmenn til å reise mer i eget land, og besøke Nord-Norge - når reiseråd tillater det.
Og det er ikke rent lite våre norgesvenner har på hjertet; hele 13 000 kommentarer har blitt lagt igjen i Visit Norway og NordNorsk Reiseliv sine egne kanaler og på Tripadvisor.
Svendsen hadde som oppdrag å lese gjennom så mange av de 13 000 kommentarene han rakk på fire timer. Med ulike relaterbare krumspring, klarte tromsøværingen å komme seg gjennom 280 reiseanmeldelser.
- Les mer om kampanjen og se kommentarene fra utenlandske turister her
– Må ikke flytte til Oslo for å finne Nord-Norge
Som den Oslo-borgeren Svendsen har blitt, tar han også et lite «oppgjør» med seg selv.
– Man må ikke flytte til Oslo for å finne ut hvor fantastisk Nord-Norge er. Det er litt selvkritikk av meg selv egentlig, for det var først etter jeg flyttet til Oslo at jeg virkelig begynte å reise i Nord-Norge. Jeg var sikkert godt over tredve før jeg var i Finnmark - det er jo helt krise! Min oppfordring til alle nordlendinger er å utforske egen landsdel. Det er jo så vakkert, sier Svendsen.
Skal vekke interesse her hjemme
Katrine Mosfjeld, leder for forbrukermarkedsføring i Innovasjon Norge reiseliv, er glad Svendsen ønsker å være med på deres nye kampanje.
– Det er jo litt spesielt å lese opp 13 000 kommentarer fra sosiale medier, og det er kampanjen, smiler Mosfjeld. Men er det noen som kan gjøre det, så er det Truls Svendsen. Han har den egenskapen at man blir glad nærmest bare ved å se på ham. Og med sin lune humor og innlevelse visste vi at dette ville bli kanonbra – noe videoen også viser. Vi håper at kampanjen kan vekke nordmenns interesse for våre nordligste fylker, sier hun.
– Truls er en fantastisk ambassadør for Nord-Norge, og vi er glade og stolte over at han ønsket å være med på denne kampanjen. Vi håper at nordmenn kan bli inspirert til å feriere mer i eget land, og at Nord-Norge kommer høyt på listen når de skal planlegge neste ferie, sier Siw Sandvik, leder for kommunikasjon og marked i NordNorsk Reiseliv.
Unike historier
Tall fra Statistisk Sentralbyrå viser at de nordligste fylkene i 2019, som er det siste året uten reiserestriksjoner knyttet til koronasituasjonen, registrerte nærmere 1,6 millioner overnattinger fra utlandet.
Mosfjeld sier de setter stor pris på alle kommentarene fra utenlandske turister, og at dette betyr mye for både lokalsamfunn og Norge generelt som reisedestinasjon.
– Hver eneste kommentar forteller om en gjest med gode opplevelser i nord. Og det er det denne bransjen lever for; å skape minner for livet. Internasjonale gjester har forlengst oppdaget Nord-Norge, og de krysser verdenshav for å få oppleve det unike, nord-norske. Med denne kampanjen forsøker vi å få nordmenn selv til å se nordover når de planlegger de neste reisene. Her vil de finne reisemål i verdensklasse, sier Mosfjeld.
Stor interesse for Nord-Norge på Visitnorway.no
Visninger av nordnorske region- og destinasjonssider økte med 59 prosent i 2020, sammenlignet med året før. Øvrige regioner opplevde en liten økning eller nedgang, men interessen for innhold om Nord-Norge på Visit Norways norske språkversjon visitnorway.no skjøt fart. For vår- og sommerperioden (april til august) var økningen på hele 113 prosent, sammenlignet med samme periode i 2019.
Lofoten var den klart mest populære destinasjonen i Nord-Norge, med nesten 29 prosent av Nord-Norge-sidevisningene i 2020.
Nordmenn har også begynt å få øynene opp for Helgelandskysten, som økte med fantastiske 188 prosent og hadde rundt 16 prosent av sidevisningene. Når man legger dette sammen med visningene av Kystriksveien, så er det enda mer populært enn Lofoten på visitnorway.no.
Omtrent alle sidene som presenterer Nord-Norge hadde en positiv utvikling i 2020, og den gode trenden for Nord-Norge har fortsatt inn i 2021. Hittil i år er besøket på regionsidene for Nord-Norge gått opp 48 prosent fra i fjor.
Destinasjonene med mest trafikk på visitnorway.no i 2020:
1. | Oslo | |
2. | Stavangerregionen | |
3. | Helgeland og Kystriksveien | |
4. | Ålesund-Sunnmøre | |
5. | Trondheim | |
6. | Lofoten | |
7. | Geirangerfjorden | |
8. | Sognefjorden | |
9. | Åndalsnes | |
10. | Bergen |
For mer informasjon, kontakt gjerne:
Innovasjon Norge:
Katrine Mosfjeld, leder for forbrukermarkedsføring i Innovasjon Norge reiseliv, katrine.mosfjeld@innovasjonnorge.no mobil 934 10 530
NordNorsk Reiseliv:
Siw Sandvik, leder for kommunikasjon og marked i NordNorsk Reiseliv, siw@nordnorge.com mobil 947 93 075
For å se denne videoen, må du gi ditt samtykke øverst på denne siden.Truls Svendsen leser 13.000 kommentarer om Nord-NorgeVideokanal
Nøkkelord
Kontakter
Marianne Mork AndersenKommunikasjonsleder Visit Norway
Tel:41449747marianne.mork.andersen@innovasjonnorge.noBilder
Lenker
Om Innovasjon Norge
Vi bidrar til nyskaping i næringslivet, bærekraftig vekst og eksport for konkurransedyktige norske bedrifter, og utvikling i distriktene. Vi profilerer norsk næringsliv og Norge som reisemål.
Følg pressemeldinger fra Innovasjon Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Innovasjon Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Innovasjon Norge
Presseinvitasjon: Næringsminister Cecilie Myrseth og norske bedrifter til Brasil10.9.2024 15:07:23 CEST | Pressemelding
Innovasjon Norge organiserer delegasjon til Rio de Janeiro 22. – 23. oktober, som ledes av næringsminister Cecilie Myrseth. Hun skal også delta på G20-møte og jobbe for frihandelsavtale med Brasil.
Gründerøkning i Akershus10.9.2024 10:29:52 CEST | Pressemelding
Etter noen år med nedgang i antall søknader om finansiering for oppstart av bedrifter, melder Innovasjon Norge nå om en økt pågang. I Akershus har Innovasjon Norge støttet 12 flere oppstartsprosjekter så langt i 2024 sammenlignet med første halvår i fjor, med en 50 prosent økning i tilskuddene til oppstartsbedriftene.
Ny nasjonal eksportsatsning skal styres fra Møre og Romsdal9.9.2024 14:17:00 CEST | Pressemelding
Eksportsatsingen for vareproduksjon og design skal styres fra Ålesund og Møre og Romsdal.
Regjeringen og Innovasjon Norge lanserer Grønn industrifinansiering2.9.2024 12:44:19 CEST | Pressemelding
Næringsminister Cecilie Myrseth og Innovasjon Norge har i dag lansert den nye ordningen Grønn industrifinansiering. Inntil fem milliarder kroner er tilgjengelig for større, industrielle prosjekter.
«MaksGrid» – prosjekt for maksimal utnyttelse av kraftnettet innvilges 26 millioner kroner29.8.2024 07:15:00 CEST | Pressemelding
Sammen med sterke forsknings og teknologipartnere og fem nettselskap skal Statnett i gang med prosjektet «MaksGrid» for å styrke kapasitetsutnyttelsen og fleksibiliteten i kraftsystemet i et prosjekt der samspillet mellom sentralnettet og regionalnettet adresseres.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom