Trondheim skal ønske verdens reiselivsbransje velkommen

I mars neste år skal Trondheim ønske hundrevis av utenlandske turoperatører velkommen som arrangør av Norwegian Travel Workshop 2020. -Trondheim har markert seg som en attraktiv matdestinasjon. Det får verdens reiselivsbransje smake neste år, sier Bente Bratland Holm, reiselivsdirektør Innovasjon Norge.

Foto: Martin Håndlykken, VisitNorway

Trondheim er tildelt Norwegian Travel Workshop (NTW), den største reiselivsbegivenheten i Norge. Dette ble offentliggjort i dag under avslutningen av årets NTW i Ålesund.

-Dette er en unik mulighet for byen og regionen til å vise seg frem for hele verden. Dette blir første gang vi viser frem byen vår som ‘Home of Nordic flavours’ til et så stort publikum. Nettopp ulike smaker vil prege programmet neste år, med fokus på lokale matvarer og tradisjoner, sier Tanja Holmen,  reiselivsdirektør i Visit Trondheim.

Neste års arrangement går av stabelen 23. - 26. mars. I løpet av dagene er det ventet over 350 internasjonale kjøpere og like mange norske reiselivstilbydere. De møtes for nettverksbygging, og ikke minst kjøp og salg av norske produkter og destinasjoner.

Michelin-stjerner gjør byen enda mer attraktiv
I tildelingen vektla Innovasjon Norge blant annet kombinasjonen av by og land i programmet. -Gjennom NTW ønsker Visit Trondheim å vise frem hele regionen, med Trondheim i spissen, sier Bratland Holm. Visit Trondheim søkte om arrangementet allerede i 2015. -Veldig mye har skjedd siden da. Byen har blant annet fått sine første Michelin-stjerner. Dette er med å gjøre byen enda mer attraktiv, påpeker Bratland Holm.

Neste års deltagere kan få med seg matturer, kunnskapsreiser med Norges ledende teknologimiljøer, kulturinnslag og Nidarosdomen i et nytt perspektiv. I tillegg til aktiviteter i  Trøndelagsregionen legges det opp til besøk over hele Norge før og etter arrangementet.

Interessen for NTW voksende
Dette blir 48. gang Innovasjon Norge arrangerer NTW. Interessen både blant norske tilbydere og internasjonale kjøpere  er voksende.

-Vi lever i en stadig mer digital hverdag. Men folk ønsker å møte dem de skal gjøre forretninger med. Det handler om relasjonsbygging og tillitt, og nettopp derfor fortsetter møteplasser som NTW å være viktige, påpeker Bratland Holm.

Fakta om NTW:

• Norwegian Travel Workshop (NTW) er reiselivets viktigste møteplass, og arrangeres årlig av Innovasjon Norge i samarbeid med det lokale destinasjonsselskapet.
  • NTW er en lukket workshop basert med rundt 8800 forhåndsbookede avtaler mellom utenlandske turoperatører og norske selgere.
  • NTW 2020 foregår 23. - 26. mars 2020.
  • Arrangement i 2020 er nummer 48 i rekken.
  • Trondheim har arrangert NTW fire ganger tidligere, i 1979, 1985, 1995, og 2002.

Kontaktdetaljer:
Bente Bratland Holm, reiselivsdirektør Innovasjon Norge, tlf. 952 73 280,
Bente.Bratland.Holm@innovasjonnorge.no

Tanja Holmen, reiselivsdirektør Visit Trondheim, tlf. 907 96 908,
tanja@visittrondheim.no

Anne Line Kaxrud, kommunikasjonsrådgiver Innovasjon Norge, tlf. 906 60 744, Anne.Line.Kaxrud@innovasjonnorge.no

Foto: Martin Håndlykken, VisitNorway

Styrker satsing på bioøkonomi med ny handlingsplan10.2.2020 12:08:14 CETPressemelding

En ny rapport viser at Norge ligger i toppsjiktet i Europa for produktivitet og verdiskaping innen bioøkonomi. Rapporten som er skrevet av Nordisk institutt for studier av innovasjon (NIFU), ser på sysselsetting og verdiskaping innen ulike biobaserte næringer i Norge. Innovasjon Norge, Forskningsrådet og Siva samler nå krefter for en mer koordinert og styrket satsing på bioøkonomi, og legger i dag frem en ny handlingsplan på området.

Invitasjon til pressefrokost 7.januar: Innovasjon Norges reiselivsfrokost3.1.2020 10:51:52 CETPresseinvitasjon

2019 har vært et begivenhetsrikt år for norsk reiselivsnæring, med flere hyggelige oppturer i besøkstall og en rekke utfordrende diskusjoner knyttet til bærekraft, flyskam og klimagassutslipp. Det er ingen grunn til å tro at 2020 blir noe mindre innholdsrikt. Vi i Innovasjon Norge inviterer deg til vår årlige pressefrokost, hvor vi skal presentere hva som har skjedd i året som har gått, men også ta en titt på prognoser og utsikter for reiselivsåret 2020.