Transportkjøpers ansvar løftes på verdens største havbruksmesse

Aqua Nor, verdens største utstilling av havbruksteknologi, samler denne uken tusenvis av mennesker tilknyttet sjømatnæringen i Trondheim. Noen av dem vil kanskje sette kaffen i vrangstrupen når Norges Lastebileier-Forbund (NLF) og Sjømatbedriftene i et felles seminar setter søkelyset på de problematiske sidene ved måten noen av produktene blir fraktet til markedet.

Geir A. Mo, administrerende direktør i NLF, ser fram til å snakke foran en næring som representerer en rekke store transportkjøpere:

– NLF er nå ute på en landsomfattende transportturne, der vi blant annet arrangerer transportkjøperseminarer. Der retter vi ikke pekefingeren mot transportkjøpere og ber dem ordne opp på våre vegne. Men dersom de useriøse, trafikkfarlige aktørene skal fjernes fra veiene spiller transportkjøperne en viktig rolle. Det er viktig at de kjenner sitt ansvar og settes i stand til å stille de riktige kravene når de bestiller transport. Det er det vi ønsker å oppnå med dette seminaret, forklarer han.

Robert Eriksson, administrerende direktør i Sjømatbedriftene, stiller seg bak Mo.

– Vi ønsker å utvikle sjønæringene på en samfunnsmessig ansvarlig og miljømessig bærekraftig måte. Da er det umulig å se bort fra transportaktiviteten vår næring skaper.

Han legger til at norsk sjømatnæring skaper enorme eksportverdier, og at dette gir næringen et særskilt ansvar for å gå foran som et godt eksempel:

– I fjor eksporterte Norge enorme mengder sjømat ut i verden. Totalt ca. 37 millioner måltider hver dag- hele året! Vi har alltid vært en næring som setter bærekraft høyt, men dessverre har det til tider vært lite oppmerksomhet rettet mot transportleddet. I tillegg ser vi en økende trend hvor forbrukerne krever at man må kunne dokumentere transporten, og at det skjer på en bærekraftig måte. Dette ønsker vi nå, i samarbeid med NLF, å sette fokus på, avslutter Eriksson

Nasjonal bransjestandard

Mediene rapporterer støtt om uønskede hendelser i trafikken med tungtransport. Og ikke sjelden er disse knyttet til sjømatnæringen. Det mangler ikke på eksempler av dårlig skodde utenlandske laksevogntog som blokkerer norske vinterveier, eller fisketransporter som blir ilagt kjøreforbud på grunn av avrenning av blodig smeltevann.

På bakgrunn av dette gikk i fjor NLF og Sjømatbedriftene sammen om en nasjonal bransjestandard for sjømattransport på vei. Standarden inneholder åtte konkrete tiltak som skal bidra til bedre trafikksikkerhet, unngå å forurense miljøet, høyere matkvalitet og ansvarliggjøring av transportkjøperen. Nå skal altså de to organisasjonene, med Aqua Nor som bakteppe, forsøke å få flere med i det gode selskap.

Gjennom et innholdsrikt seminar vil Norges Lastebileier-Forbund (NLF) og Sjømatbedriftene sette fokus på de problematiske sidene ved transport av norsk sjømat, og ikke minst hvordan det kan løses. Foruten organisasjonene selv, stiller både Statens Vegvesen, Arbeidstilsynet, Mattilsynet og en representant fra transportkjøpersiden.

Seminaret finner sted på Aqua Nor, torsdag 26. august, kl. 11.00 – 12.30
Konferansesalen ligger umiddelbart til venstre når man kommer inn hovedinngang 1 (mot Klostergaten).

For ytterligere kommentarer, kontakt:

Robert Eriksson telefon 95 06 87 97

Geir A. Mo telefon 93 03 03 88