Lover byggestart for ny Oslofjordtunnel i 2024: – De kom oss i forkjøpet
Dagen før NLF skal aksjonere for ny Oslofjordforbindelse, kom regjeringen med nyheten om at de setter av penger til Oslofjordtunnelen i statsbudsjettet for neste år. – Vi skal aksjonere som planlagt for kun halve jobben er gjort, men det blir også feiring med kake, sier NLFs regionsjef, J. Kristian Bjerke.

Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) slapp nyheten på gangbrua over Rv. 134 i Frogn mandag, foran en rekke lokalpolitikere fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet fra begge sider av fjorden, melder NRK.
Spaden skal i jorda i 2024. Den totale prislappen er 6,5 milliarder kroner.
Dette skjer like etter at NLF har gått bredt ut med at de skal aksjonere for ny Oslofjordforbindelse.
Gladmelding
– Vi er glade for at dette viktige og gryteklare prosjektet endelig kommer i gang. Det er helt nødvendig for både norsk samferdsel og for næringslivet. I tillegg er det viktig med tanke på sikkerheten til våre medarbeidere og til trafikantene som ferdes der, sier NLFs regionsjef, J. Kristian Bjerke.
Samtidig understreker han at et nytt løp i Oslofjordtunnelen bare er halve jobben for fullføringen av en ny Oslofjordforbindelse, som NLF i så lang tid har kjempet for.
– Vi skal derfor aksjonere som planlagt, for nå er det viktig at regjeringen også tar tak i E134 Dagslett-E18. Samtidig blir det en feiring av de 6,5 milliardene som er lovet til nytt løp i Oslofjordtunnelen. Vi gleder oss til arbeidet starter og i kommende aksjon skal det også feires. Vi skal kjøpe inn kake og det skal i tillegg kjøres med flagg, forteller Bjerke.
Fornøyd
Dette betyr at regjeringen så langt har lovet penger til Oslofjordforbindelsen som var høyest prioritert av Statens Vegvesen og Sørfoldtunnellene i Nordland som var den tredje høyeste prioriterte strekningen. I tillegg til disse strekningene har Statens Vegvesen lagt frem E134 Røldal-Seljestad som nummer to og E16 Hylland-Slæen som nummer fire i den prioriterte lista over gryteklare prosjekter.
– Jeg vil gi skryt til regjeringen som viser at de vil satse på trygge og fremkommelige veier. Arbeiderpartiet og Senterpartiet viser handlekraft og at de forstår hvor viktig infrastruktur er for verdiskapning i hele Norge. Vi håper dette samtidig betyr at de to siste prosjektene øverst på prioriteringslisten til SVV (E16 Arna – Stanghelle og E39 Ådland – Svegatjørn) også iverksettes. Det er helt nødvendig med tryggere veier også på Vestlandet i 2024, sier viseadministrerende direktør i NLF, Jan-Terje Mentzoni.
Nøkkelord
Kontakter
Elisabeth NodlandJournalistMarked og kommunikasjonsavdeling
Tel:991 55 949en@lastebil.noStian Skarheim MagelssenPolitisk rådgiverPolitisk arbeid og samfunnskontakt
Tel:99416681ssm@lastebil.noFølg pressemeldinger fra Norges Lastebileier-Forbund
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Norges Lastebileier-Forbund på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Norges Lastebileier-Forbund
Gratis ferger er ikke gratis for transportnæringen26.10.2025 10:36:59 CET | Pressemelding
Ordningen med gratis ferger har hatt store konsekvenser for lokalt næringsliv, transportbedrifter og sjåfører. Lastebileierne mener regjeringen må prioritere næringstransporten dersom ordninga skal fortsette.
Lastebileiernes fem krav til ny regjering9.9.2025 07:05:00 CEST | Pressemelding
– Lastebiler sørger for at varer kommer frem, at industrien får råvarer og at butikkhyller ikke står tomme. Likevel er det for mange som tar innsatsen for gitt, sier Knut Gravråk, administrerende direktør i Norges Lastebileier-Forbund (NLF). NLF har fem tydelige krav til en ny regjering som vil bidra til en mer trygg, effektiv og bærekraftig godstransport på vei. Vi krever flere døgnhvileplasser, vedlikehold av fylkesveinettet, økte dimensjon og vekter, ny ordning for kjøretøysgodkjenning og bedre støtteordninger for grønn omstilling. – NLF representerer over 3 000 lastebileiere som er avgjørende for norsk økonomi, beredskap og vareleveranse over hele landet. Vi forventer at politikerne tar næringas utfordringer på alvor den neste stortingsperioden, sier Gravråk. Flere døgnhvileplasser NLF krever at en ny regjering sikrer tilstrekkelig antall døgnhvileplasser og servicetilbud med god standard langs norske veier. Det trengs en mer ambisiøs framdriftsplan der regjeringen forplikter seg t
NLF krever gratis ferge og prioritet for godstransport på Flakk–Rørvik etter stengt E65.9.2025 12:34:00 CEST | Pressemelding
Etter det omfattende jordraset ved Nesvatnet i Levanger 30. august, som har ført til full stenging av E6 i begge retninger, krever Norges Lastebileier-Forbund (NLF) umiddelbare tiltak for å sikre vareflyten i Trøndelag. NLF krever derfor gratis fergepassering og fortrinnsrett for godstransport på sambandet Flakk–Rørvik, som nå fungerer som en kritisk omkjøringsrute.
Lykke til med skolestart – slik ferdes barna dine trygt rundt lastebilen!18.8.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Norges Lastebileier-Forbund håper foreldre og lærere tar praten med barna om hvordan de ferdes trygt rundt lastebiler. – Trafikksikkerhet starter med holdninger, og vi som sitter i lastebilen vil gjerne se flere barn bruke stopp, se og vink når de møter en lastebil, sier Tore Velten, forbundsleder i Norges Lastebileier-Forbund. "Stopp, se og vink" er en huskeregel for barn slik at de gjør lastebilsjåførene oppmerksom på dem og sørger for at de kan ferdes tryggere i trafikken. NLFs forbundsleder sender en påminnelse til oss alle som er ute på veien om å være våkne og ansvarlige i trafikken. – Når vi alle tar hensyn, ser hverandre og gir rom på veien, skaper vi trygghet for de mest sårbare trafikantene, sier Velten som i mange år har tatt imot skoleelever for å lære de om trafikksikkerhet. Venner på veien lærer elever om trafikksikkerhet Trafikksikkerhetskampanjen "Venner på veien" retter seg mot barn i 1. og 2. klasse. Kampanjen er et initiativ fra Norges Lastebileier-Forbund, og gjenno
NLF-gjennomslag: Støtteordning for bedriftslading kommer tilbake11.8.2025 14:55:00 CEST | Pressemelding
Mangel på ladeinfrastruktur og store variasjoner i strømpris gjør overgangen til elektrisk tungtransport krevende. – Hjemmelading er ofte den beste løsningen, men er kostbart å etablere. NLF har fått gjennomslag når Enova nå planlegger for to nye støtteordninger, deriblant bedriftslading, sier Knut Gravråk, administrerende direktør i Norges Lastebileier-Forbund (NLF).
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom