Lover byggestart for ny Oslofjordtunnel i 2024: – De kom oss i forkjøpet

Del

Dagen før NLF skal aksjonere for ny Oslofjordforbindelse, kom regjeringen med nyheten om at de setter av penger til Oslofjordtunnelen i statsbudsjettet for neste år. – Vi skal aksjonere som planlagt for kun halve jobben er gjort, men det blir også feiring med kake, sier NLFs regionsjef, J. Kristian Bjerke.

FORNØYD: – Vi er glade for at dette viktige og gryteklare prosjektet endelig kommer i gang. Det er helt nødvendig for både norsk samferdsel og for næringslivet, sier NLFs regionsjef, J. Kristian Bjerke. Foto: NLF/Arkiv
FORNØYD: – Vi er glade for at dette viktige og gryteklare prosjektet endelig kommer i gang. Det er helt nødvendig for både norsk samferdsel og for næringslivet, sier NLFs regionsjef, J. Kristian Bjerke. Foto: NLF/Arkiv NLF/Arkiv

Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) slapp nyheten på gangbrua over Rv. 134 i Frogn mandag, foran en rekke lokalpolitikere fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet fra begge sider av fjorden, melder NRK. 

Spaden skal i jorda i 2024. Den totale prislappen er 6,5 milliarder kroner. 

Dette skjer like etter at NLF har gått bredt ut med at de skal aksjonere for ny Oslofjordforbindelse. 

Gladmelding 

– Vi er glade for at dette viktige og gryteklare prosjektet endelig kommer i gang. Det er helt nødvendig for både norsk samferdsel og for næringslivet. I tillegg er det viktig med tanke på sikkerheten til våre medarbeidere og til trafikantene som ferdes der, sier NLFs regionsjef, J. Kristian Bjerke. 

Samtidig understreker han at et nytt løp i Oslofjordtunnelen bare er halve jobben for fullføringen av en ny Oslofjordforbindelse, som NLF i så lang tid har kjempet for. 

– Vi skal derfor aksjonere som planlagt, for nå er det viktig at regjeringen også tar tak i E134 Dagslett-E18. Samtidig blir det en feiring av de 6,5 milliardene som er lovet til nytt løp i Oslofjordtunnelen. Vi gleder oss til arbeidet starter og i kommende aksjon skal det også feires. Vi skal kjøpe inn kake og det skal i tillegg kjøres med flagg, forteller Bjerke.  

Fornøyd 

Dette betyr at regjeringen så langt har lovet penger til Oslofjordforbindelsen som var høyest prioritert av Statens Vegvesen og Sørfoldtunnellene i Nordland som var den tredje høyeste prioriterte strekningen. I tillegg til disse strekningene har Statens Vegvesen lagt frem E134 Røldal-Seljestad som nummer to og E16 Hylland-Slæen som nummer fire i den prioriterte lista over gryteklare prosjekter. 

– Jeg vil gi skryt til regjeringen som viser at de vil satse på trygge og fremkommelige veier. Arbeiderpartiet og Senterpartiet viser handlekraft og at de forstår hvor viktig infrastruktur er for verdiskapning i hele Norge. Vi håper dette samtidig betyr at de to siste prosjektene øverst på prioriteringslisten til SVV (E16 Arna – Stanghelle og E39 Ådland – Svegatjørn) også iverksettes. Det er helt nødvendig med tryggere veier også på Vestlandet i 2024, sier viseadministrerende direktør i NLF, Jan-Terje Mentzoni.

Nøkkelord

Kontakter

Følg pressemeldinger fra Norges Lastebileier-Forbund

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Norges Lastebileier-Forbund på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Norges Lastebileier-Forbund

Transportnæringen aksjonerer - bli med i lastebil og dekk saken28.8.2023 11:48:42 CEST | Presseinvitasjon

Oslofjordforbindelsen er den viktigste ruta som binder øst og vest sammen og strekker seg fra Oslofjordtunnelen og videre til E134 Dagslett - E18 (Spikkestad til Lier i Asker kommune). Det er ikke så ofte transportnæringen bruker utestemmen, men nå er det på tide! Sammen med lokale næringsforeninger og Haukelivegen AS,arrangerer NLF 29. august om ettermiddagen en politisk markering med lastebilkonvoier.

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye