Et NM med trafikksikkerhet i førersetet

Kanskje du ikke har opplevd eller hørt om Kjetting NM. Samtidig er det trolig årets viktigste norgesmesterskap for alle som setter trafikksikkerhet høyt.

BRILLIERER: Mathilde Flaten Husetuft kom på andreplass i lærlingklassen i fjor. I år er hun tilbake for å kjempe om seieren. Elisabeth Nodland/NLF

Vinterens største eventyr, eller Kjetting NM, går av stabelen på Sadelmakerbryggen, Oslo sentrum, lørdag 9. mars. Her skal dyktige yrkessjåfører briljere med sine ferdigheter som er livsnødvendige å mestre på vinterføre.

Kjetting NM arrangeres for tredje gang av Norges Lastebileier-Forbund (NLF), Flom Kjetting og SOTIN, sammen med samarbeidspartnerne Scania, Mercedes og Volvo.

Fra 1. november er det påbudt å ha kjetting med seg i lastebilen (16. oktober i Nordland, Troms og Finnmark). Det hjelper derimot lite å ha det med, dersom du ikke klarer å legge dem på. Heldigvis er de aller fleste norske yrkessjåfører dyktige til å legge på kjetting, men under Kjetting NM får du treffe landets råeste og dyktigste yrkessjåfører. Her skal seks lærlinger og seks proffe sjåfører kjempe om norgesmestertittelen og konkurrere om å være den raskeste til å legge kjetting på dekkene.

Kjettinghelter

– Alt ligger til rette for at både deltakere og publikum får en opplevelse for livet. De tolv deltakerne i Kjetting NM har kommet videre etter kvalifiseringsrunder sammen med hundrevis av andre. De er derfor kjettinghelter allerede, forteller Øivind Aksberg, som sitter i kjettingkomitéen og jobber som opplæringskonsulent i Opplæringskontoret for service og samferdsel (OSS).

Han mener Kjetting NM er viktig for å oppnå et positivt syn på bransjen og i tillegg til å øke yrkesstoltheten blant yrkessjåførene ved å ha en litt annen innfallsvinkel til kjettinger og trafikksikkerhet.

– Jeg er helt sikker på at arrangementer som dette fører til at flere får lyst til å bli yrkessjåfør, sier Aksberg.

Spektakulært show

Det hele braker løs klokken 12:00, og det blir show, det blir store biler, og ikke minst blir det en råtøff konkurranse der trafikksikkerheten er i førersetet.

Det er gratis inngang for alle, og det vil bli servert mat og drikke.

Hele arrangementet vil bli ledet av kjettingkommentator for året, Olli Wermskog, som blant annet er kjent fra programmet Kongen befaler.

Konkurransen starter klokken 12:00 og avsluttes klokken 15:00. Det garanteres et spektakulært show og god stemning for både store og små.

Dette er deltakerne:

NLF kan formidle kontakt til deltakerne, dersom det er interesse for en lokal case.

Lærlinger:

• Mats Tesdal 18 år - Bergen

• Trygve L. Bergsbakken 23 år - Gjøvik

• Mathilde Flaten Husetuft 19 år  - Førde (tok andreplassen i fjor)

• Ole Martin Nondal 20 år - Førde

• Eirik T. Paulsen – Odda

• Ola Brekkå 18 år - Karmøy

Proffklasse:

• Emil Heddeland – Kristiansand

• Tor-Arne Torbergsen – Harstad

• Solveig Bakke – Fåvang

• Bjørn Eddi Leine - Fåberg