Fergekø skaper frustrasjon: Livsviktig last forsinkes av bobiler
Fellesferien står for døren, og til Norge strømmer turistene på. I mange områder er det innført gratis ferger, noe som øker trykket på fergeavgangene. I tillegg fører mannskapsmangel til stadig flere kanselleringer av fergeavgangene. Dette resulterer i at godstransporten sliter med å få plass på fergene.

Mens bobilturistene ruller om bord, blir altså lastebilene stående igjen på kaia.
NLF krever derfor at godstransport får forkjørsrett på fergene i Norge.
Opprørende
Administrerende direktør i NLF, Knut Gravråk, er opprørt over situasjonen og mener transport av samfunnskritisk gods må få forkjørsrett på fergene.
– Når turistene tar opp så mye plass på fergene, ender godstransporten opp med å bli stående. Dette medfører store forsinkelser både for våre bedrifter og næringslivet ellers, sier Gravråk.
Uforutsigbart
De som merker dette på kroppen, er yrkessjåførene som hver dag er ute på veien for å levere helt nødvendige varer som du og jeg trenger.
– Vi opplever nesten daglig å måtte stå og vente med en eller flere biler på ledig ferge. Det er mye trafikk over Vestfjorden, og kapasiteten er for liten. De turene hvor det er rom for det, må vi planlegge en til to timer ekstra ventetid for å være sikre på å komme med fergen. For ADR-transport kan ventetiden bli veldig lang, forteller Tåmmas Handå, avdelingsleder for Nor-log i Nordland.
I ytterste konsekvens fører dette til at man blir tvunget til å bryte arbeidsmiljøloven.
– Vi har flere ganger måttet møte en sjåfør på andre siden av fergeleia for at han eller hun skal få tatt hviletiden sin. Da kjører man i prinsippet ulovlig hjem i personbil, forklarer Handå.
Han forteller at de på noen av sine ruter har søkt om dispensasjon for forkjørsrett, men det er kun en rute med spesifikt gods hvor dette er innvilget.
Uholdbart
Gravråk forteller at de har fått tilbakemeldinger fra bedrifter der sjåfører har blitt stående helt opp til 12 timer på fergekaien.
– Det er uholdbart at sjåførene får så uforutsigbare arbeidsdager, der de ikke vet om de rekker hjem for å spise middag eller kjøre barna til trening. Det er flott at turister ønsker å besøke Norge, men Norgesferien skal ikke gå på bekostning av hverdagen til våre medlemmer eller at det blir tomt for melk i butikken, sier Gravråk.
I tillegg til at godstransport skal få forkjørsrett på fergene, peker NLF på at reservasjonsmulighetene for øvrige trafikanter må reduseres til maks 40 prosent av fergenes kapasitet, slik at tungtransporten ikke møter på ferger som er fulle allerede før ombordstigning.
Kontaktinformasjon til Tåmmas Handå i Nord-Log: 978 96 319
Nøkkelord
Kontakter
Elisabeth NodlandJournalistMarked og kommunikasjonsavdeling
Tel:991 55 949en@lastebil.noStian Skarheim MagelssenPolitisk rådgiverPolitisk arbeid og samfunnskontakt
Tel:99416681ssm@lastebil.noBilder


Følg pressemeldinger fra Norges Lastebileier-Forbund
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Norges Lastebileier-Forbund på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Norges Lastebileier-Forbund
Gratis ferger er ikke gratis for transportnæringen26.10.2025 10:36:59 CET | Pressemelding
Ordningen med gratis ferger har hatt store konsekvenser for lokalt næringsliv, transportbedrifter og sjåfører. Lastebileierne mener regjeringen må prioritere næringstransporten dersom ordninga skal fortsette.
Lastebileiernes fem krav til ny regjering9.9.2025 07:05:00 CEST | Pressemelding
– Lastebiler sørger for at varer kommer frem, at industrien får råvarer og at butikkhyller ikke står tomme. Likevel er det for mange som tar innsatsen for gitt, sier Knut Gravråk, administrerende direktør i Norges Lastebileier-Forbund (NLF). NLF har fem tydelige krav til en ny regjering som vil bidra til en mer trygg, effektiv og bærekraftig godstransport på vei. Vi krever flere døgnhvileplasser, vedlikehold av fylkesveinettet, økte dimensjon og vekter, ny ordning for kjøretøysgodkjenning og bedre støtteordninger for grønn omstilling. – NLF representerer over 3 000 lastebileiere som er avgjørende for norsk økonomi, beredskap og vareleveranse over hele landet. Vi forventer at politikerne tar næringas utfordringer på alvor den neste stortingsperioden, sier Gravråk. Flere døgnhvileplasser NLF krever at en ny regjering sikrer tilstrekkelig antall døgnhvileplasser og servicetilbud med god standard langs norske veier. Det trengs en mer ambisiøs framdriftsplan der regjeringen forplikter seg t
NLF krever gratis ferge og prioritet for godstransport på Flakk–Rørvik etter stengt E65.9.2025 12:34:00 CEST | Pressemelding
Etter det omfattende jordraset ved Nesvatnet i Levanger 30. august, som har ført til full stenging av E6 i begge retninger, krever Norges Lastebileier-Forbund (NLF) umiddelbare tiltak for å sikre vareflyten i Trøndelag. NLF krever derfor gratis fergepassering og fortrinnsrett for godstransport på sambandet Flakk–Rørvik, som nå fungerer som en kritisk omkjøringsrute.
Lykke til med skolestart – slik ferdes barna dine trygt rundt lastebilen!18.8.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Norges Lastebileier-Forbund håper foreldre og lærere tar praten med barna om hvordan de ferdes trygt rundt lastebiler. – Trafikksikkerhet starter med holdninger, og vi som sitter i lastebilen vil gjerne se flere barn bruke stopp, se og vink når de møter en lastebil, sier Tore Velten, forbundsleder i Norges Lastebileier-Forbund. "Stopp, se og vink" er en huskeregel for barn slik at de gjør lastebilsjåførene oppmerksom på dem og sørger for at de kan ferdes tryggere i trafikken. NLFs forbundsleder sender en påminnelse til oss alle som er ute på veien om å være våkne og ansvarlige i trafikken. – Når vi alle tar hensyn, ser hverandre og gir rom på veien, skaper vi trygghet for de mest sårbare trafikantene, sier Velten som i mange år har tatt imot skoleelever for å lære de om trafikksikkerhet. Venner på veien lærer elever om trafikksikkerhet Trafikksikkerhetskampanjen "Venner på veien" retter seg mot barn i 1. og 2. klasse. Kampanjen er et initiativ fra Norges Lastebileier-Forbund, og gjenno
NLF-gjennomslag: Støtteordning for bedriftslading kommer tilbake11.8.2025 14:55:00 CEST | Pressemelding
Mangel på ladeinfrastruktur og store variasjoner i strømpris gjør overgangen til elektrisk tungtransport krevende. – Hjemmelading er ofte den beste løsningen, men er kostbart å etablere. NLF har fått gjennomslag når Enova nå planlegger for to nye støtteordninger, deriblant bedriftslading, sier Knut Gravråk, administrerende direktør i Norges Lastebileier-Forbund (NLF).
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom