Forsvarets forskningsinstitutt (FFI)

Torsdag lander norsk teknologi på Mars

Del
En georadar fra Forsvarets forskningsinstitutt er et av instrumentene på Nasas nye Mars-kjøretøy, som lander denne uken. Målet med ekspedisjonen er å finne ut om det har vært liv på Mars.
Et av de mest kritiske øyeblikket i Mars2020 ekspedisjonen er når det ett tonn tunge Mars-kjøretøyet skal fires ned på overflaten fra landingsfartøyet.
Et av de mest kritiske øyeblikket i Mars2020 ekspedisjonen er når det ett tonn tunge Mars-kjøretøyet skal fires ned på overflaten fra landingsfartøyet.

– Dette er en historisk uke i norsk teknologi- og romfartshistorie, sier direktør John-Mikal Størdal ved Forsvarets forskningsinstitutt (FFI).

Torsdag 18. februar kl. 21.45 lander Nasas nyeste Mars-ekspedisjon. Kjøretøyet Perseverance skal samle inn prøver fra overflaten og lete etter tidligere liv.

Ett av de syv vitenskapelige instrumentene om bord er laget i Norge, hos FFI. Georadaren Rimfax skal se ned i berggrunnen og lete etter spor etter vannet vi vet fantes på Mars-overflaten tidligere. Spørsmålet er om det noen gang utviklet seg liv i vannet. Perseverance skal ta minst 20 prøver av overflaten som skal samles inn av en senere ekspedisjon og sendes tilbake til jorden for analyser.

Forbereder bemannede Mars-reiser

Det norske laget ble plukket ut i konkurranse med ingeniører og vitenskapsfolk fra hele verden.

Det er FFIs forskning og utvikling på radarteknologi gjennom flere tiår som har lagt grunnlaget for at Norge fikk oppdraget. Instrumentet er utviklet av FFI i samarbeid med Norsk Romsenter og de norske bedriftene Comrod, Kongsberg Defence & Aerospace og Inventas (Bitvis.no). Universitetet i Oslo, Norsk Polarinstitutt og Vestfonna Geophysical har også bidratt vitenskapelig til prosjektet.

– Det er inspirerende å tenke på at norsk teknologi skal brukes på en annen planet. Forskningen på dataene fra radaren vil pågå i årevis, og vil gi oss ny kunnskap om geologien på Mars. Samtidig er instrumentet en del av et mye større bilde, sier Størdal.

– Denne ekspedisjonen er ett av stegene på veien til menneskehetens første bemannede ekspedisjon til en annen planet. Det er vi stolte av å være med på.

– Hvis Mars2020 kan bidra til å bevise at det har vært liv på en annen planet vil det være en av de virkelig store oppdagelsene i menneskets historie, sier Størdal.

Styres fra Kjeller

Utviklingen av instrumentet er blitt ledet av professor Svein-Erik Hamran, som inntil nylig var sjefsforsker ved FFI. Det videre arbeidet med Rimfax er nå overført fra FFI til Universitetet i Oslo og det nyoppstartede Centre for Space Sensors and Systems (CENSSS) på Kjeller, der Hamran er senterleder. De skal operere radaren og forske videre på data den sender tilbake.

De første bildene fra overflaten er ventet kun noen minutter etter landing. Målingene med radaren kan komme i gang to uker etter landingen.

Mars 2020 er første trinn i programmet Mars Sample Return, som er et samarbeid mellom Nasa og Den europeiske romfartsorganisasjon ESA. Kjøretøyet skal også eksperimentere med å utvinne oksygen fra atmosfæren, for å legge til rette for fremtidige bemannede Mars-ferder.

Det mest kritiske øyeblikket i Mars2020 ekspedisjonen er når det ett tonn tunge Mars-kjøretøyet skal settes på bakken. Her ser du den spektakulære landingsteknikken med fallskjerm og vaiere!

Nøkkelord

Kontakter

Ved spørsmål, kontakt kommunikasjonsenheten.
Vakttelefon kontortid: 63 80 71 30
Vakttelefon utenom kontortid: 993 87 130

Espen HofossKommunikasjonsrådgiver og forskningsjournalist

63 80 71 38 / 934 40 158

espen.hofoss@ffi.no

Bilder

Et av de mest kritiske øyeblikket i Mars2020 ekspedisjonen er når det ett tonn tunge Mars-kjøretøyet skal fires ned på overflaten fra landingsfartøyet.
Et av de mest kritiske øyeblikket i Mars2020 ekspedisjonen er når det ett tonn tunge Mars-kjøretøyet skal fires ned på overflaten fra landingsfartøyet.
Last ned bilde
Slik ser Slik ser Nasas nye Mars-kjøretøy ut. 1000 kilo fullstappet med avanserte vitenskapelige instrumenter. Illustrasjon: NASA/JPL-Caltech
Slik ser Slik ser Nasas nye Mars-kjøretøy ut. 1000 kilo fullstappet med avanserte vitenskapelige instrumenter. Illustrasjon: NASA/JPL-Caltech
Last ned bilde
En av de mulige rutene Mars-roveren kan følge. Det vil ta to år å kjøre ruten. Underveis er den innom flere potensielt tidligere beboelige miljøer i elvedeltaet og kanten av det som trolig var en innsjø, før den fortsetter 600 høydemeter opp kraterkanten for å utforske slettene over. Illustrasjon: NASA/JPL-Caltech
En av de mulige rutene Mars-roveren kan følge. Det vil ta to år å kjøre ruten. Underveis er den innom flere potensielt tidligere beboelige miljøer i elvedeltaet og kanten av det som trolig var en innsjø, før den fortsetter 600 høydemeter opp kraterkanten for å utforske slettene over. Illustrasjon: NASA/JPL-Caltech
Last ned bilde
John-Mikal Størdal, administrerende direktør ved FFI.
John-Mikal Størdal, administrerende direktør ved FFI.
Last ned bilde
Radaroperasjonene på Mars skal styres fra et kontrollrom ved Universitet i Oslos Centre for Space Sensors and Systems på Kjeller. Til venstre professor Svein-Erik Hamran, til høyre forskningskoordinator Tor Berger. Foto: FFI
Radaroperasjonene på Mars skal styres fra et kontrollrom ved Universitet i Oslos Centre for Space Sensors and Systems på Kjeller. Til venstre professor Svein-Erik Hamran, til høyre forskningskoordinator Tor Berger. Foto: FFI
Last ned bilde
Torsdag kveld dundrer Mars2020 sonden inn i marsatmosfæren etter å ha vært på reisefot gjennom rommet i mer enn seks måneder. Ca. kl 21.55 vet vi om landingen gikk og kjøretøyet står trygt på bakken. Illustrasjon: NASA/JPL-Caltech.
Torsdag kveld dundrer Mars2020 sonden inn i marsatmosfæren etter å ha vært på reisefot gjennom rommet i mer enn seks måneder. Ca. kl 21.55 vet vi om landingen gikk og kjøretøyet står trygt på bakken. Illustrasjon: NASA/JPL-Caltech.
Last ned bilde

Lenker

Om Forsvarets forskningsinstitutt (FFI)

Forsvarets forskningsinstitutt (FFI)
Forsvarets forskningsinstitutt (FFI)
Instituttveien 20
2007 Kjeller

​63 80 70 70http://www.ffi.no

FFI driver anvendt forskning og utvikling for at Norge skal ha et effektivt og relevant forsvar, et sikkert samfunn og en konkurransedyktig forsvarsindustri.

Vi gjør kunnskap og ideer til et effektivt forsvar.

Følg pressemeldinger fra Forsvarets forskningsinstitutt (FFI)

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Forsvarets forskningsinstitutt (FFI) på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Forsvarets forskningsinstitutt (FFI)

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye