Tilbyr lavterskelaktivitet til alle ansatte i Tønsberg kommune

Bedriftsidrettslaget til Tønsberg kommune har meldt seg på den nye aktivitetskampanjen Kollegamosjon til Bedriftsidretten, og nå gir de gratis deltakelse til alle som jobber i kommunen.

- Dette er en lavterskelaktivitet som alle har mulighet til å delta på, uansett fysisk form. Vi håper at denne aktivitetskampanjen gir alle ansatte i kommunen motivasjon til å bli med, forteller leder i Tønsberg bedriftsidrettslag, Inger Lise Bjørnfelt.

Alle kan delta

Hun har nettopp informert kommuneledelsen om tiltaket, og kan fortelle at de stiller seg svært positiv til at de ansatte nå får tilrettelagt med fysisk aktivitet på arbeidsplassen

I Tønsberg jobber vel 5000 ansatte i kommunen, og Bjørnfelt forteller at de nå jobber med å sende ut informasjon til alle ansatte om hvordan de kan delta på aktivitetskampanjen. Hun sier at det er bedriftsidrettslaget til kommunen som har inngått avtalen om denne kampanjen, men at alle som jobber i kommunen deltar gratis på Kollegamosjon.

- Det er enkelt å delta. Man logger seg inn på nett og registrere seg som deltaker, forklarer hun. Kampanjen kan de ansatte delta alene, eller på lag sammen med kolleger. Kollegamosjonen legger også opp til muligheten til å konkurrere, og ulike avdelinger kan godt bruke konkurranseelementet for å motivere til mer fysisk aktivitet.

- Men primært handler det ikke om konkurranse, men om å få i gang fysisk aktivitet som er på et nivå som alle kan delta på, gjentar hun.

Bjørnfelt forteller at målet med kampanjen Kollegamosjon er å rette søkelys på fysisk aktivitet på arbeidsplassen gjennom tilrettelagte aktiviteter som passer for alle, og valget falt på Kollegamosjon fordi den favner ei bred målgruppe, er lett tilgjengelig samt at de ansatte får med seg gode råd og tips for hvordan de kan gjøre aktivitet på arbeidsplassen.

Folkehelse

Daglig leder i Bedriftsidretten Buskerud og Vestfold, Pia Grøngaard synes det er fantastisk tiltak bedriftsidrettslaget i Tønsberg kommune har gjort for alle kommunalt ansatte.

- Bedriftsidrettslaget tar skikkelig grep og gir en mulighet for å bedre folkehelsen for alle ansatte i Tønsberg kommune, sier Grøngaard. Hun mener også det er en flott mulighet for å vise hvor mange aktiviteter bedriftsidrettslaget har for de kommuneansatte.

Om aktivitetskampanjen Kollegamosjon ser Grøngaard er en unik mulighet for å forbedre sin fysiske helse. Det handler om å gjøre så endringer i hverdagen for å få mer aktivitet, og trekker frem enkle grep som å ta trappen i stedet for heis som et eksempel.

- Vi har lagt til rette for alt dette slik at bedriftene ikke trenger å finne på det selv, avslutter hun.

Kollegamosjon er i regi av Bedriftsidretten, som jobber for aktive arbeidsplasser! Bedriftsidretten har nesten 150 000 medlemmer og tilrettelegger aktivitet for mer enn 200 000 voksne årlig. I tillegg driver våre bedriftsidrettslag egne aktiviteter i stort omfang. Bedriftsidretten ble etablert i 1957 og har siden da jobbet for aktive, sunne og glade folk i arbeidslivet.