Sykle til jobben: Statsråder åpner Norges største aktivitetskampanje 19. april

Kultur- og likestillingsminister Anette Trettebergstuen og Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård åpner årets Sykle til jobben-aksjon. 20 000 har allerede meldt seg på kampanjen som i 49 år har fått folk til å droppe bilen og heller sykle til jobben. Sosialt fellesskap og fysisk aktivitet i hverdagen er i fokus.

Er dere interessert i å gjøre noe på Sykle til jobben-aksjonen tirsdag 19. april?

Møt oss på åpningen fra kl 08:00 utenfor Oslo S (Christian Fredriks plass/sjøsiden).

Grupper med syklister kommer fra ulike kommuner på vei til Oslo S i løpet av morgenen. Kultur- og likestillingsminister AnetteTrettebergstuen og SamferdselsministerJon-Ivar Nygård kommer begge på sykkel kl. 8:30.

Det vil være muligheter for intervjuer, og å filme både ministre og syklister.

Vi kan legge til rette for mange ulike vinkinger og har også lokale talspersoner i mange kommuner rundt om i landet. Ta kontakt på forhånd for å avtale nærmere.

Bra for både helsa og miljøet

Sykle til jobben-aksjonen fremmer økt aktivitet blant deltakerne. I tillegg bidrar et valg av en mer aktiv reisevei til mindre trafikk langs veiene, noe som har gitt store besparelser på utslipp av CO2.

I fjor deltok over 40.000 nordmenn på Sykle til jobben på tross av at landet var rammet av korona. Nå oppfordrer Kampanjeleder Emil Hjemli Borgersen alle om å bli med på årets kampanje som går av stabelen mellom 19. april og 17. juni.

- Sykling er gøy og en lavterskel aktivitet som er bra for både fysisk og psykisk helse. Det sosiale aspektet ved å trene og være aktiv sammen med andre trenger vi virkelig nå. 20 000 har allerede meldt seg på, opplyser han.

- Vi slår et slag for mikroreiser i hverdagen, som gir god helsegevinst. Kan du la bilen stå og i stedet gå eller sykle til trening eller til toget, er det i tillegg bra for miljøet.

Påmelding

Påmeldingen til årets Sykle til jobben gjøres på kampanjens nettside sykletiljobben.no

- Alle over 15 år kan delta. Du kan enten melde deg på som deltaker på et lag med maks fem deltakere sammen med dine venner eller kolleger. Eller så kan du registrere deg som individuell deltaker, opplyser Hjemli Borgersen.

All aktivitet i perioden, enten du sykler til jobben, har en aktiv pause fra hjemmekontoret, går til butikken eller er fysisk aktiv på fritiden med padling, løping, fjellturer eller styrketrening.

Gratiskommuner

Normalt koster det 149 kroner å delta på Sykle til jobben-aksjonen med mindre din arbeidsgiver har inngått en egen avtale med Bedriftsidretten.

Rundt 60 kommuner i landet har inngått avtale med Bedriftsidretten som siker alle innbyggere gratis deltakelse.

− Det betyr at kommunen som har inngått avtale med oss har betalt for at innbyggerne kan delta helt gratis på Sykle til jobben-aksjonen, opplyser kampanjelederen. Han legger til at det også gjelder de som bor i en annen kommune, men jobber i en kommune hvor det er gratis å delta.

- Vi oppfordrer arbeidsgivere til å legge til rette for mer hverdagsaktivitet. Det er godt dokumentert at aktive ansatte gir en rekke positive gevinster, avslutter Hjemli Borgersen.

På Sykle til jobben sin nettside ligger oversikten over alle gratiskommuner i landet.

Sykle til jobben-aksjonen arrangeres i år for 49. gang av Norges Bedriftsidrettsforbund. Norges Bedriftsidrettsforbund tilbyr mer enn 50 ulike aktiviteter og er Norges 3. største særforbund med omlag 200 000 medlemmer. Over 40 000 deltok i Sykle til jobben-aksjonen i 2021.