TikTok leverer på sin europeiske strategi for datastyring
I fjor skisserte TikTok sin tilnærming til datastyring i Europa, basert på noen hovedprinsipper: Lokal lagring av europeiske TikToks brukerdata, begrensing av dataflyt utenfor regionen, og en streng begrensing av antall ansatte som har tilgang til data til kun de som trenger det for å gjøre jobben sin. Nå går de inn i den neste fasen av datastyringsstrategien, som er en del av selskapets vekst i Europa.

– Vi har nå signert en kontrakt for et datasenter i Dublin som skal huse TikToks brukerdata i Storbritannia og EØS. Ved å samarbeide med en tredjeparts tjenesteleverandør på et område som er under konstruksjon, kan vi starte datasenterdriften tidlig i 2023 og øke utover resten av det året, sier Liv Sandberg, VD for Global Business Solutions i Norden.
– TikToks forpliktelse til de europeiske brukerne våre er å tilby en underholdende og morsom plattform, der du kan være trygg på at vi beskytter personvernet og dataene dine, fortsetter hun.
TikTok har lenge lagret globale brukerdata i Singapore og USA. Men selskapet mener det er viktig å tilby en lokal løsning som også innebærer å lene seg på ekspertisen til ledere og ansatte i regionen. Denne regionale tilnærmingen til datastyring gjør at TikTok legger seg på linje med de europeiske målene for digital suverenitet. Samtidig minimerer de dataflyten utenfor regionen på en måte som gjør det mulig å ivareta den globale interoperabiliteten, slik at europeiske brukere kan fortsette å være koblet til det globale fellesskapet på 1 milliard brukere.
Der slike dataoverføringer er nødvendig, bruker TikTok godkjente metoder for overføring ut fra Europa, for eksempel standard kontraktsbestemmelser. Selskapet bruker i tillegg en rekke tekniske, kontraktsbestemte og organisatoriske tiltak som gjør at overføringene har samme nivå av databeskyttelse som de ville hatt innenfor EØS og Storbritannia. I praksis betyr det at alle personopplysninger er beskyttet gjennom solide sikkerhetskontroller, samt ulike retningslinjer og tilgangskontroll for ansatte.
Det nye datasenteret illustrerer TikToks fortsatte engasjement i Europa. Selskapet har tusenvis av ansatte i regionen, og har annonsert permanente kontorer i to av de viktigste globale knutepunktene, Dublin og London.
Med fokus på personvern og databeskyttelse har TikTok etablert en rekke strategisk viktige funksjoner i Irland, inkludert EMEA Trust & Safety Hub og European Transparency and Accountability Centre, hvor selskapet har gitt hundrevis av bransjeeksperter detaljert innsikt i hvordan det ivaretar fellesskapets sikkerhet, data og personvern. I tillegg er deres europeiske juridiske team for personvern og Office of the Data Protection Officer begge basert i Irland, og den globale sikkerhetsorganisasjonen utvides med etableringen av regionale spesialiserte Fusion Centre-operasjoner som skal fremme oppdagelsen av trusler på plattformen og beskytte brukerne.
TikToks arbeid med å forbedre datastyringen i og utenfor Europa er en kontinuerlig prosess. I tillegg til den lokale datalagringsstrategien, vil selskapet fortsette implementere flere funksjoner og kontrollmekanismer som sikrer europeiske brukerdata og begrenser dataoverføringer utenfor regionen.
Nøkkelord
Kontakter
Parisa KhosraviKommunikasjonssjefTiktok Norden
parisa.khosravi@tiktok.comBilder

Om TikTok
TikTok er den ledende destinasjonen for korte mobilvideoer. Vår misjon er å inspirere til kreativitet og skape glede. TikTok har globale kontor inkludert Los Angeles, New York, London, Paris, Berlin, Polen, Israel, Dubai, Singapore, Jakarta, Seoul, og Tokyo. https://www.tiktok.com/
Følg pressemeldinger fra TikTok
Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra TikTok på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra TikTok
TikTok blir offisiell sponsor for fotball EM 2022 for kvinner12.5.2022 13:00:00 CEST | Pressemelding
Den digitale underholdningsplattformen skal gjøre det største europamesterskapet for kvinner noensinne enda mer tilgjengelig og engasjerende for globale og norske fans.
TikTok lanserer nye sikkerhetsverktøy19.4.2022 08:00:00 CEST | Pressemelding
I forbindelse med at TikTok i dag slipper sin rapport rundt tiltak for regeletterlevelse av plattformen, lanserer de en rekke nye verktøy som skal hjelpe brukerne til å selv kunne kontrollere brukeropplevelsen i enda større grad.
TikTok blir ‘Offisiell Underholdningspartner’ for Eurovision Song Contest 202214.4.2022 06:00:00 CEST | Pressemelding
Den europeiske kringkastingsunion, arrangøren av Eurovision Song Contest, har annonsert sitt valg av TikTok som sin “offisielle underholdningspartner” for den 66 utgaven av konkurransen. Arrangert i den italienske byen Torino i mai, med ‘The Sound of Beauty’ som tema, vil TikTok sitt samfunn med en milliard brukere for første gang være i hjertet av begivenheten.
TikTok blir offisiell samarbeidspartner med filmfestivalen i Cannes15.3.2022 16:19:30 CET | Pressemelding
TikTok-brukere over hele verden vil få tilgang til eksklusivt innhold fra kulissene og den røde løperen, når den populære videotjenesten parer opp med den anerkjente filmfestivalen i Cannes.
TikTok lanserer ny verktøypakke for å bidra til næringsvekst i Norge23.11.2021 09:00:00 CET | Pressemelding
Det er langt mer enn bare dansevideoer på TikTok. Appen er også en arena for kunnskapsdeling og et nettsamfunn hvor små og store bedrifter når ut til flere hundretalls millioner brukere. I dag lanserte TikTok en vertkøykasse med nye funksjoner for Norges næringer. Ambisjonen er å bidra til at norske bedrifter blir gode historiefortellere og når ut til TikTok-samfunnet. De nye bedriftsverktøyene som lanseres er TikTok for Business, TikTok Ads Manager og TikToks partnerskap med Shopify. I tillegg lanseres en Juleguide som forbereder bedrifter på julesesongen. Disse nye funksjonene er en del av TikToks uttalte forpliktelse om å investere i Norden.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom