Et av verdens største låtskriverteam vil revolusjonere måten man lager ny musikk på, med Astrid S som global ambassadør
- StemDrop er en ny type av musikalsk samarbeid og artistoppdagelse som skal lanseres på TikTok med Syco, UMG, Republic Records og Samsung
- Den 26 oktober vil hit-låtskriverteamet til Max Martin, Savan Kotecha og Ali Payami gi ut 'Red Lights' eksklusivt på TikTok
- TikTok-fellesskapet kan lage, spille inn og dele sine egne unike versjoner for å kickstarte musikkarrierene deres
StemDrop lanseres i samarbeid med et av historiens ypperste låtskriverteam, ledet av Max Martin. TikTok-skapere globalt får utdelt musikk-"stammer" og inviteres til å produsere sine egne versjoner av en helt ny sang skrevet av hitmakerne.
Simon Cowell og Syco Entertainment, som står bak verdens mest suksessrike konsepter for å oppdage talenter, har sammen med den prisbelønte internasjonale underholdningsprodusenten Tim Van Rongen inngått samarbeid med Universal Music Group – verdenslederen innen musikkbasert underholdning – og deres plateselskap Republic Records, for å lage StemDrop – en ny evolusjon av musikalsk samarbeid, kuratering og oppdagelse av artister, som skal lanseres eksklusivt med TikTok og Samsung.
Det produktive hitmaker-teamet Max Martin, Savan Kotecha og Ali Payami tar også del i StemDrop-lanseringen. StemDropvil revolusjonere globalt musikksamarbeid og fungere som en inkubator for nytt talent, artisteri og kreativitet ved å gi alle artister og musikkskapere, fra hvor som helst i verden, muligheten til å samarbeide med noen av tidenes aller beste og mest ikoniske låtskrivertalenter.
Samsung har dessuten muliggjort en 'StemDrop Mixer' på TikTok – den første av sitt slag – der skapere på alle nivåer kan eksperimentere med individuelle effekter, harmonier og melodier for å lage og laste opp sin egen unike versjon av sangen.
Offisiell lansering er den 26. oktober på TikTok, med kreativ ledelse fra Syco Entertainment og Universal Music Groups Republic Records, og drevet av Samsung Galaxy. StemDrop er en plattform ulik noen annen hvor artister kan vise frem talentet sitt til verden.
Produsent og låtskriver Max Martin har produsert titalls av de største og mest kjente singlene som har toppet Billboard-listene de siste to tiårene, inkludert Britney Spears’ "...Baby One More Time", Backstreet Boys’ "I Want It That". Way», Céline Dions «That's the Way It is», Taylor Swifts «Shake It Off» og The Weeknds «Blinding Lights».
Drevet av sin lidenskap for å samarbeide, utgir de Grammy-prisvinnende låtskriverne Max Martin, Savan Kotecha (One Direction, Ariana Grande, Katy Perry, Christina Aguilera, The Weeknd) og Ali Payami (Taylor Swift, The Weeknd) en versjon av sin splitter nye singel for å kickstarte StemDrop og den nye generasjonen av globalt musikksamarbeid.
TikToks fellesskap på over én milliard brukere fortsetter å lede kulturen fremover, og i hjertet av TikTok ligger troen på at hvem som helst kan ta en lyd, kreativ idé, trend eller kulturøyeblikk og snu på det for å samarbeide med andre og skape noe helt originalt, underholdende og engasjerende.
Den 26. oktober slipper Max Martin, Savan Kotecha og Ali Payami 60 sekunder av en helt ny singel eksklusivt på TikTok. Så fort sangen slippes, vil fellesskapet kunne få tilgang til "stammene" (de individuelle komponentene i sangen, dvs. trommer, bassgitar, vokaldeler osv.) gjennom StemDrop H5-siden og kan lage, spille inn og dele sine egne unike versjoner for å kickstarte musikkarrieren.
Som en del av partnerskapet mellom Samsung og TikTok, annonsert i september på IFA-konferansen i Berlin, vil Samsung legge til rette for programmet gjennom produktinnovasjoner som er tilgjengelig for alle.
StemDrop-profilen vil også gi TikTok-brukere og skapere et vindu inn i StemDrop-prosessen, ettersom nye versjoner fra hele verden kureres ukentlig av hvert av de individuelle låtskriverteamene og TikTok, Syco, Republic Records og Universal Music Group. TikTok-musikkurator Ari Elkins, singer-songwriter Astrid S og Your Boy Moyo vil fungere som globale ambassadører for StemDrop og stå for daglig innhold på @StemDrop-kanalen på TikTok.
– Jeg er så glad for å være med på et prosjekt som StemDrop sammen med Tiktok og Samsung. Jeg synes det er utrolig spennende at det nå kommer et konsept hvor alle kan lage og utforske musikk på den plattformen hvor de fleste faktisk oppdager og hører på ny musikk. Og så elsker jeg at dette er tilgjengelig for så mange. Det føles som en slags moderne talentkonkurranse hvor man møter publikum på deres premisser. Gleder meg sinnsykt mye til å se hva som kommer ut av dette, sier Astrid S.
Den offisielle StemDrop-kanalen (@stemdrop) vil legge ut videoer for å feire lanseringen av StemDrop og vekke entusiasme hos TikTok-fellesskapet.
Simon Cowell om lanseringen av StemDrop: «Hitlåter er som diamanter, og de kan endre en artists karriere over natten. Med titusenvis av sanger lastet opp hver dag, vil denne ideen gi ambisiøse artister muligheten til å samarbeide med noen av de mest suksessrike låtskriverne i verden. Forutsetningen var hele tiden veldig enkel ... 'Hva ville skje hvis de beste låtskriverne i verden skrev en sang for verden ...?' Vi har ingen anelse om hva som kommer til å skje. Jeg vet at det er så mange utrolig dyktige mennesker som prøver å skille seg ut, og jeg håper og tror dette kan gjøre en stor forskjell for karrieren deres. Det sier mye om Max Martin, Savan og Ali at de har bestemt seg for å gi denne sangen til TikTok-fellesskapet for å spille inn og samarbeide med dem. Og jeg vil takke dem for at de tror på denne ideen. I tillegg vil jeg takke TikTok, Samsung og Universal for deres støtte og entusiasme. Deres lidenskapelige støtte til talentfulle mennesker er fantastisk.»
StemDrop-medskaper Tim Van Rongen: "Jeg er henrykt over å være en del av det neste nivået av talentspeiding. Jeg føler at dette er akkurat det rette øyeblikket å lansere et musikkprosjekt der den kreative prosessen er helt i hendene på skaperne på TikTok. Jeg gleder meg til å se hva alle vil finne på og tror at verden vil bli overrasket over den enorme kreative variasjonen som StemDrop og TikTok-fellesskapet vil levere."
Ole Obermann, Global Head of Music hos TikTok: "Vi er begeistret over å endelig kunngjøre StemDrop for verden. Noen av de største navnene innen underholdning, musikk og teknologi kommer sammen for å løfte musikkoppdagelse på en måte som aldri har vært sett før, ved å bruke kraften til TikTok for å avdekke nytt talent.
Hver dag går briljante, uoppdagede artister og låtskrivere til TikTok for å dele musikken sin og finne et globalt publikum; StemDrop vil sette søkelyset på dette talentet og fungere som et springbrett for å hjelpe dem med å bygge karrieren.»
Paul Hourican, Global Head of Music Operations hos TikTok: "TikToks oppdrag er å inspirere kreativitet og spre glede, og med StemDrop er målet vårt å gi det kreative TikTok-fellesskapet, uansett hvor de er, en mulighet til å samarbeide med verdens mest ikoniske låtskrivere og jobbe med deres arbeid på en ny og original måte. Bredden og mangfoldet av musikalsk talent som dukker opp på TikTok hver dag er fantastisk, og vi er engasjert i å åpne dører for artister og drive nytt talent til å lykkes både på og utenfor plattformen. Vi gleder oss til å se hva dette samarbeidet bringer, så takk til Max, Savan, Ali, Simon og teamene ved Syco, UMG og Republic som har bidratt til å bringe dette til live."
Monte Lipman, grunnlegger og administrerende direktør, Republic Records: «StemDrop gir en enestående mulighet i eksperimenteringens ånd, som er hjørnesteinen i musikkverdenens kreative prosess. Vi omfavner og feirer innovasjonen til disse ekstraordinære personene når de seiler inn i ukjent farvann.»
Benjamin Braun, markedssjef i Samsung Europe: «Fra filmer, spill og musikk – Samsung forstår at underholdning er mest spennende når det utvikler seg. Dette partnerskapet med TikTok, Syco Entertainment og Universal Music Group er et banebrytende nytt kapittel som vil redefinere musikkproduksjon.
Som ledere innen innovasjon føler vi et ansvar for å hele tiden finne nye måter å fremme kreativitet på – og åpenheten til StemDrop gjør nettopp det. Dette oppdraget har vært langvarig: fra lanseringen av Samsung Spotlight, et initiativ for å støtte utøvende artister i kjølvannet av pandemien, til vårt partnerskap med UMG på Music Galaxy Thursdays, som gir musikkelskere gratis tilgang til artistintervjuer man aldri har sett før, forestillinger og opptak bak kulissene, i forkant av New Music Friday. Nå har fremskrittene i markedet for sammenleggbare enheter endret hvordan vi bruker mobilen som det ultimate verktøyet for både produktivitet og å uttrykke oss selv. Vi er ekstremt glade for å bygge videre på vår utviklende rolle i musikkindustrien, og å fortsette å lede veien innen teknologisk innovasjon og inspirere verden til å #MakeItWithSamsung.»
Det hele starter onsdag 26. oktober, når Max Martin slipper et helt nytt spor eksklusivt på TikTok.
Kontakter
Parisa KhosraviKommunikasjonssjefTiktok Norden
Tel:+46 765115420parisa.khosravi@tiktok.comBilder
Om TikTok
TikTok er den ledende plattformen for mobilvideo i kortformat. Vårt mål er å inspirere til kreativitet og bringe glede. TikTok har globale kontorer, blant annet i Los Angeles, New York, London, Paris, Berlin, Dubai, Singapore, Jakarta, Seoul og Tokyo.
Følg pressemeldinger fra TikTok
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra TikTok på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra TikTok
Nye TikTok-funksjoner gir mer frihet til å tilpasse sin egen seeropplevelse13.7.2022 11:00:00 CEST | Pressemelding
TikTok får på plass flere nye funksjoner som skal hjelpe brukerne med å tilpasse sin egen feed. Funksjonene er blant annet inspirert av film- og TV-industrien, og skal beskytte brukere under 18 år mot innhold for voksne.
Mer åpenhet og innsikt i TikTok-rapporter7.7.2022 13:00:00 CEST | Pressemelding
TikTok utvider sin rapportering om hvordan selskapet håndhever fellesskapets retningslinjer, ved å legge til mer statistikk og bryte ned tallene mer detaljert.
Trygg norsk sommer på TikTok med brannvesenet, politiet og Redningsselskapet14.6.2022 08:00:00 CEST | Pressemelding
Sommeren er høysesong for sosiale sammenkomster og hygge, men med dette kommer også en risiko for ulykker og skader. Nå skal TikTok bruke sin posisjon til å bidra med forebyggende budskap og innhold.
En investering i fellesskapets digitale trivsel9.6.2022 09:00:00 CEST | Pressemelding
TikTok vil oppmuntre alle til å være mer bevisste på å utvikle gode digitale vaner, og lanserer derfor to nye, praktiske verktøy for å gjøre det enklere å ta kontroll over TikTok-opplevelsene.
TikTok blir offisiell sponsor for fotball EM 2022 for kvinner12.5.2022 13:00:00 CEST | Pressemelding
Den digitale underholdningsplattformen skal gjøre det største europamesterskapet for kvinner noensinne enda mer tilgjengelig og engasjerende for globale og norske fans.