En investering i fellesskapets digitale trivsel
Å ha et positivt forhold til digitale enheter og apper handler ikke bare om å sørge for sunne skjermvaner. Det handler også om å la folk har kontroll over sine nettopplevelser og hvordan de får dem til å føle seg.
– Hos TikTok mener vi at de digitale opplevelsene våre bør gi oss glede og underholdning, og berike oss og knytte oss sammen. Det er derfor vi tar en rekke grep for å bidra til å støtte fellesskapets digitale trivsel når de deler, skaper og oppdager på TikTok, sier Liv Sandberg, Nordisk leder i TikTok.
Skjermpauser og digital trivsel
Appen tilbyr allerede å sette maksgrenser for hvor mye skjermtid du vil bruke per dag. Men de neste ukene introduserer de et verktøy som lar folk kontrollere tiden de bruker på TikTok per økt, ved å oppmuntre til jevnlige skjermpauser. Med varsler vil appen minne folk om å ta en pause etter en viss mengde uavbrutt skjermtid, og dette kan stilles inn etter egne ønsker.
Et nytt dashbord for skjermtid vil også informere brukerne om hvor mye tid de bruker på TikTok, med oppsummeringer av tid brukt på appen hver dag, antall ganger appen er åpnet, og en oversikt over bruk på dag- og nattestid. Man kan også velge å få ukentlige varsler på dashbordet.
Appen kommer også til å introdusere ukentlige digitale trivselsvarsler for yngre medlemmer. Når noen mellom 13 og 17 år har brukt appen i mer enn 100 minutter på en enkelt dag, minner appen dem på verktøyet for skjermtidsbegrensning neste gang de åpner appen.
Europeisk undersøkelse
For å forstå hvordan familier forholder seg til spørsmålet om skjermtid, spurte TikTok, i samarbeid med Internet Matters, tenåringer og foreldre i Storbritannia, Irland, Frankrike, Tyskland og Italia om deres holdninger til skjermtid, hvordan de håndterer det i dag, og hva slags hjelp de ønsker.
Innsikten fra undersøkelsen understreker viktigheten av handlingsfrihet: Når tenåringer føler at de har kontroll over sine nettvaner og handlingsmønstre, spiller det positivt inn på trivselen. For å oppnå det, ønsker tenåringer mer data om bruken sin og aktive varsler som pop-ups og advarsler. De ønsker også fleksible verktøy som tilpasses ulike situasjoner – som for eksempel å gi rom mer rom for skjermtid på en regnfull sommerdag enn kvelden før en eksamen.
– Å støtte unge menneskers trivsel er en utfordring som gjelder på tvers av bransjen, og vi håper at andre også vil dra nytte av våre funn. Vi er stolte av at endringene vi annonserer i dag, sammen med vår nye guide, vil kunne hjelpe tenåringer, foreldre og resten av fellesskapet vårt med å få mer kontroll over hvordan de bruker tiden på TikTok, sier Sandberg.
Dette sier våre partnere og ekspertrådgivere:
– Undersøkelsen viste at yngre brukere ønsker innebygde funksjoner og innstillinger som får dem til både å bli bevisste på tiden de bruker på nettet, men også oppmuntre dem til å bruke innstillinger for å få kontroll over tiden de brukte på appen. Det er viktig at de føler at de har kontroll over sine nettopplevelser og får hjelp til å ta gode valg. Vi ser frem til at TikTok utvikler ytterligere funksjoner med designvalg som setter barns trivsel i sentrum."
- Carolyn Bunting MBE, CEO, Internet Matters
– En følelse av handlingsfrihet er et nøkkelelement for trivsel i digitale rom. Folk trenger verktøy som setter dem i stand til å bruke sosiale medier bevisst og være oppmerksomme på hvordan, når og hvorfor de bruker disse plattformene. Funksjoner som gir folk innsikt i skjermtid og lar dem tilpasse og skreddersy sin egen nettopplevelse, og vektlegge kvalitet fremfor kvantitet, kan bidra til en følelse av handlingsfrihet og bevisstgjøring.”
- Dr. Nina Vasan og Dr. Sara Johansen, rådgivere fra Brainstorm: The Stanford Lab for Mental Health Innovation ved Stanford University School of Medicine, Department of Psychiatry
Nøkkelord
Kontakter
Parisa KhosraviKommunikasjonssjefTiktok Norden
parisa.khosravi@tiktok.comBilder
Om TikTok
TikTok er en ledende plattform for korte mobilsnutter, og målet vårt er å inspirere til kreativitet og delt glede.
TikTok har kontorer over hele verden, inkludert Los Angeles, New York, London, Paris, Berlin, Dubai, Mumbai, Singapore, Jakarta, Seoul og Tokyo.
Følg pressemeldinger fra TikTok
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra TikTok på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra TikTok
Et av verdens største låtskriverteam vil revolusjonere måten man lager ny musikk på, med Astrid S som global ambassadør19.10.2022 11:30:00 CEST | Pressemelding
StemDrop lanseres i samarbeid med et av historiens ypperste låtskriverteam, ledet av Max Martin. TikTok-skapere globalt får utdelt musikk-"stammer" og inviteres til å produsere sine egne versjoner av en helt ny sang skrevet av hitmakerne.
Nye TikTok-funksjoner gir mer frihet til å tilpasse sin egen seeropplevelse13.7.2022 11:00:00 CEST | Pressemelding
TikTok får på plass flere nye funksjoner som skal hjelpe brukerne med å tilpasse sin egen feed. Funksjonene er blant annet inspirert av film- og TV-industrien, og skal beskytte brukere under 18 år mot innhold for voksne.
Mer åpenhet og innsikt i TikTok-rapporter7.7.2022 13:00:00 CEST | Pressemelding
TikTok utvider sin rapportering om hvordan selskapet håndhever fellesskapets retningslinjer, ved å legge til mer statistikk og bryte ned tallene mer detaljert.
Trygg norsk sommer på TikTok med brannvesenet, politiet og Redningsselskapet14.6.2022 08:00:00 CEST | Pressemelding
Sommeren er høysesong for sosiale sammenkomster og hygge, men med dette kommer også en risiko for ulykker og skader. Nå skal TikTok bruke sin posisjon til å bidra med forebyggende budskap og innhold.
TikTok blir offisiell sponsor for fotball EM 2022 for kvinner12.5.2022 13:00:00 CEST | Pressemelding
Den digitale underholdningsplattformen skal gjøre det største europamesterskapet for kvinner noensinne enda mer tilgjengelig og engasjerende for globale og norske fans.