Teknologien i Huaweis nye sportsklokke er utviklet i Norden

Principal Research Scientist Ph.D. Petri Wiklund.

I juni avduket Huawei sitt nyeste tilskudd i sportsklokke-kategorien: HUAWEI WATCH 3 og HUAWEI WATCH 3 Pro. Flere av de banebrytende sportsfunksjonene er et resultat av finsk forskning og utvikling. Nå er endelig HUAWEI WATCH 3-serien tilgjengelig i Norge.

Finsk teknologi i fokus
På Huaweis senter for forskning og produktutvikling (FoU) i Helsinki jobber rundt 350 personer med informasjonssikkerhet, 5G-teknologi og sports- og helserelaterte funksjoner til selskapets forbrukerelektronikkprodukter. En stor del av Helsinkis FoU-senter er laboratoriet for menneskelig bevegelse og ytelse, som utvikler og tester nye konsepter og produkter for fremtidens helseteknologi.

Huaweis Principal Research Scientist Ph.D. Petri Wiklund har lang erfaring innen idrett og helserelatert akademisk forskning fra Finland, London og Kina. Han mener at utviklingen av teknologi for sportsklokker i Finland er ganske naturlig på bakgrunn av landets unike forhold.

- I Finland er det investert signifikant i forskning, og vi opererer i en kultur hvor forskningen er tett knyttet sammen med akademiske samarbeid. Vi ønsker å være i et konkurransedyktig miljø, spesielt innen forskning og innovasjon i helsesektoren. Huawei er et ledende eksempel på hvordan finsk produktutvikling fungerer i praksis, sier Ph.D Petri Wiklund, Principal Research Scientist.

Hvis du vil se dette innholdet fra www.youtube.com, gi ditt samtykke øverst på denne siden.

TruSport™ – Nordisk innovasjon og hjertet av klokkenes sportsfunksjoner
Forbrukerne vil selv få se resultatene av det nordiske forsknings- og produktutviklingsarbeidet som ligger i den nye Watch 3-serien fra Huawei. TruSport-funksjonen hjelper brukeren med å få full oversikt over fysisk aktivitet og trening med 17 profesjonelle oversiktsmoduler og 85 tradisjonelle treningsprofiler.

TruSport hjelper deg også med restitusjonen, og gir deg informasjon om hvordan du gjør det i sanntid og estimerer tiden som behøves for restitusjon etter ulike typer aktiviteter. Forbrente kalorier under trening beregnes ved hjelp av flere brukerspesifikke faktorer, og TruSport-algoritmen gjør Watch 3-serien fra Huawei til en av de beste i bransjen når det kommer til målingspresisjon.

I tillegg vurderer TruSport maksimalt oksygenopptak for brukeren. Den viser åndedretts- og sirkulasjonssystemets evne til å bære oksygen under maksimal anstrengelse og er derfor en av de viktigste indikatorene for utholdenhetsøvelser og ytelse. Huaweis algoritme vil kunne estimere ditt oksygenopptak ved å analysere forholdet mellom gang- eller løpshastighet og din hjertefrekvens.

- Watch 3 Pro har en GPS med to frekvenser, som gjør hastighetsbestemmelsen enda mer nøyaktig, både i byen og i naturen. I tillegg har klokkene en helt ny TruSpeed-algoritme som måler brukerens løpehastighet selv når GPS-signalet er svakt eller utilgjengelig. Denne funksjonen sikrer god datakvalitet og vil også tillate at VO2max-estimering kjøres innendørs eller på tredemøllen, sier Wiklund.

Etter at Huawei etablerte sitt finske FoU-senter i 2012 har de også iverksatt lokale samarbeid med flere viktige finske institusjoner som fakultetet for idrettsvitenskap ved Jyväskylä Universitet og Sports Lab Oy, eid av Research Institute for Olympic Sports, som svarer på selskapets lokale forpliktelse til innovasjon og utvikling med brukeren i sentrum.

Fremtiden innen sport- og helseprodukter
Ettersom sport- og helseprodukter stadig blir bedre på å måle biometri fra den menneskelige kroppen, står kunnskapen til å designe og utvikle produkter som sportsklokker høyere enn noen gang. Tar vi en titt på dagens trender og hva Huawei tror vil være nøkkelen for å utvikle ledende produkter innen sport og helse, står følgende i fokus:

• Pålitelig måling som brukeren kan stole på, og som er anerkjent både medisinsk og akademisk.
  • En større rolle i å påvirke og coache brukernes helseatferd.
  • Bredere, og mer intelligent innsikt i brukerens helserisiko og utfall.
  • En mer sømløs integrasjon med andre brukeres enheter og omgivelser.

Den nye Watch 3 og Watch 3 Pro
Den nye Watch 3-serien fra Huawei kommer med ekslusivt design, imponerende batteritid på inntil hele tre uker, over 100 treningsfunksjoner og en rekke innovative målinger for helse. Watch 3-serien opererer med HarmonyOS operativsystem – som er kompatibel med iOS og Android1.

Din trofaste kompanjong i hverdagen
Det er mange grunner til å hoppe på den voksende trenden med smarte og elegante enheter på armen. Watch 3-serien tilbyr en interaktiv opplevelse og full oversikt over alt du har gående; anrop, tekstmeldinger, avtaler, musikk og mye mer. Takket være den høye presisjonen og gjenkjennelsen av fingerbevegelser, kan også brukeren zoome inn og ut av bilder og sider på tvers av menyvalgene med høy nøyaktighet.

Det er heller ingen grunn til å bekymre seg for batteritiden med en Watch 3-klokke på armen. Teknologiselskapet har strukket seg imponerende langt for å tilfredsstille markedets etterspørsel etter bærbare enheter med tilstrekkelig batteritid:

• Watch 3 Pro tilbyr banebrytende tre ukers batteritid i ultra long battery life-mode, og 5 dagers levetid uten oppladning i smartmode.
  • Watch 3 kan strekke seg til 3 dager i smartmode, og 14 dager i ultra long battery life-mode

Om du ikke har telefonen din på deg er heller ikke dette en hindring for å nyte klokkens smarte egenskaper. Ved å aktivere Watch 3-seriens eSIM funksjon kan du enkelt besvare anrop, lese meldinger og holde oversikten direkte fra håndleddet.

Motiverende helse- og treningsfunksjoner for enhver
Med utallige trenings- og helsefunksjoner leverer HUAWEI Watch 3 og Watch 3 Pro det du trenger og enda litt til – enten du trener til maraton eller bare ønsker å måle den daglige aktiviteten.

Å komme tilbake til hverdagen og treningen blir enklere, og ikke minst morsommere enn noensinne med Watch 3-serien. Ikke bare følger det med en egen skritteller som sørger for at du når dine daglige 10 000 skritt, klokken er også fylt til reimen av ulike funksjoner:

• En unik modus for hver av dine treningsaktiviteter som hjelper deg å holde kontinuerlig oversikt over SpO2-nivået, som indikerer mengden oksygenbærende hemoglobin i blodet.
  • Få full oversikt over progresjon, og tips til trening og restitusjon. HUAWEI Watch 3-serien er direkte koblet til Huaweis helseapp og gir deg full oversikt.
  • En stressmåler som varsler deg når kroppens signaler indikerer at du bør ta et skritt tilbake.
  • Over 100 treningsmoduser kan motivere til regelmessig trening. Og kanskje du kan teste en økt du aldri har prøvd før?
  • Finn din optimale søvnrytme gjennom HUAWEI TruSleep™. Programmet som finnes på helseappen vil både gi deg en analyse av hvordan du sover, samt tips til hvordan du kan forbedre egne søvnvaner.
  • En høypresisjons temperatursensor som måler hudens temperatur blir for første gang lansert i Huaweis klokker, i tillegg til en SOS-falldetektor.

I HUAWEI Helseappen, som er kompatibel med iOS og Android, vises dine helsedata i klare, dynamiske grafer som holder deg informert, enkelt og raskt. I tillegg er helseappen kontrollsenteret for din klokke, hvor du kan administrere apper, endre urskiver og mye mer.

Et stilsikkert valg
I tillegg til å bry seg om dine daglige aktiviteter, helse og trening leverer også Watch 3 -serien på sitt ytre og føles luksuriøs på armen. Variasjonen av reimer og urskiver gjør at klokkene kan brukes til enhver anledning – på kontoret, til fest eller på løpetur. Huawei har heller ikke spart på kruttet i designet av klokkene, og har benyttet materialer av høyeste kvalitet:

• Urkassen kommer i to ulike størrelser. 46mm i stål eller sort, og 48mm i titangrå. Det polerte rustfrie stålet rundt selve uret er utsmykket med en skive som resulterer i et elegant design.
  • Velg mellom flere reimer som gir en unik look og som kan byttes ut ved anledning. Reimene kommer i, nylon i ulike farger, fluorelastomer og skinn.
  • 30 forhåndsinstallerte urskiver til din personlig stil. Det er også mulig å laste ned over 1000 andre valg gjennom HUAWEI Watch Face Store, eller lage din helt egne variant ved bruk av filmer og bilder du har på mobilen.
  • De smarte sportsklokkene kommer med AMOLED-diplay og safirglass.
  • Krone: Watch 3-serien er selskapets første klokkeserie som kommer med en 3D-roterende krone med haptisk feedback.

HUAWEI Watch 3 og Watch 3 Pro vil være tilgjengelig i ledende elektronikkbutikker i Norge fra 2. august 2021 til en veiledende pris på NOK 3,990 og NOK 4,490.

Om Huawei Consumer Business Group

For mer informasjon, besøk: http://consumer.huawei.com/no