Lakseløsning i Berlevåg fikk spesialpris i Cannes

Den høyteknologiske pukkellaksfella i Berlevåg ble premiert med juryens spesialpris under en festival for kunstig intelligens på den franske rivieraen.
Fiskefella i Storelva er foreløpig helt unik, men løsningen kan gjenbrukes i hundrevis av norske elver (foto: Bendik Skogli, Screen Story).

Det var under festivalen «World AI Cannes» at Huawei og resten av partnerskapet bak installasjonen i Storelva i Berlevåg i Finnmark, ble premiert for løsningen som bruker kunstig intelligens til å skille og sortere ut pukkellaks fra andre, hjemmehørende fiskeslag.

Den mye omtalte løsninga i Berlevåg er utviklet av Huawei, Simula Consulting og Troll Systems i samarbeid med de lokale elveforvalterne i Berlevåg jeger- og fiskerforening (BJFF). En spesialutviklet fiskefelle med kamera, kunstig intelligens og sorteringsmekanisme ble plasserte i elvemunningen sommeren 2022, og skal settes ut på nytt forut for 2023-sesongen.

Festivalen i Cannes i Frankrike trakk tusenvis av deltakere, og ble avsluttet med prisutdelingen «Neurons Awards». En jury bestående av 12 representanter fra akademia, næringslivet og det politiske liv, hedret løsningen i Berlevåg med juryens spesialpris.

Stolte partnere

­‒ Villaksen vår trues av pukkellaks og rømt oppdrettslaks. Ved å overvåke Storelva med hjelp av kunstig intelligens, har vi utviklet en elveforvaltning for framtida, sier elvevakt Tor Schulstad i BJFF.

Den kunstige intelligensen, som på millisekunder er i stand til å identifisere fisken som går opp i elva, er utviklet av Simula Consulting i Bærum.

‒ Dette er et prosjekt det har vært veldig motiverende å jobbe med. I Simula Consulting jobber vi for å gjøre teknologi tilgjengelig for alle, og det varmer oss å se at teknologien også kommer dyrelivet til gode, sier fungerende teknisk direktør Omar Richardson i Simula Consulting.

Kan gjenbrukes overalt

Hos Huawei er teknisk direktør Vegard Kjenner stolt:

‒ Vi er beæret over anerkjennelsen som ligger til grunn for juryens spesialpris. I Huawei tror vi sterkt på at teknologi kan bidra til å løse mange av de enorme miljøutfordringene planeten vår står stilt overfor, noe løsninga i Berlevåg er et eksempel på, sier han.

Nå håper han flere skal la seg inspirere av prisutdelingen:

‒ Løsningen i Berlevåg kan stå modell for og benyttes av de rundt 500 norske elvene som står i fare for å bli invadert av den farlige pukkellaksen, understreker han.

Last ned bilde
Representanter fra Huawei i Frankrike med hedersbevisningen fra juryen (foto: WAICF).
Last ned bilde