Stanser pukkellaksen med kunstig intelligens

De neste ukene blir den store syretesten i kampen mot pukkellaks i norske lakseelver. I Berlevåg i Finnmark har man tatt i bruk kunstig intelligens i Storelva og Kongsfjordelva for å stanse pukkellaksen. – Vi mener å ha suksessoppskriften på hvordan pukkellaksen skal stanses, sier Geir Kristiansen, leder i Berlevåg jeger- og fiskerforening (BJFF).

Geir Kristiansen i BJFF ved solcelleanlegget som skal gi strøm til den teknologiske fiskefella i Kongsfjordelva.

Det er allerede registrert et betydelig innsig av pukkellaks inn mot utløpene av lakseelvene langs kysten i nord, men den virkelig store invasjonen har ikke begynt. Antakelig er den bare noen dager unna.

Elvene langs Finnmarkskysten danner selve fronten i kampen for å forsvare vår egen, ettertraktede atlanterhavslaks mot den uønskede arten fra øst som truer vår fauna. Til sammen er det satt ut feller og gjort forberedelser til å fange pukkellaks i cirka 60 elver.

Stor interesse for Berlevåg-løsningen
I Berlevåg er 15 – 20 personer involvert i dugnadsarbeidet i de to elvene man forvalter. Løsningen med bruk av kunstig intelligens har fått stor oppmerksomhet både i inn- og utland. I sommer er det varslet mange besøk fra forskere, elveforvaltere og medier som vil se nærmere på den høyteknologiske løsningen.

Tirsdag var for eksempel Norske Lakseelver på studietur for elveforvaltere fra andre steder i landet. De fikk se hvordan man i praksis kan bekjempe pukkellaksen med teknologi.

Problemet med pukkellaks vokser også i andre kyststater. Et eksempel er Skottland. Ifølge avisa Telegraph skal representanter for The Atlantic Salmon Trust Conservation Charity (AST) besøke Berlevåg for å se om teknologiløsningen er aktuell også for dem, sier Mark Bilsby, administrerende direktør i AST til avisa.

Pukkellaks er en god matfisk før den går opp i elvene for å gyte, og fiskefella som er utviklet og brukes i Berlevåg gjør det fullt mulig å sikre en god forvaltning av den pukkellaksen som fanges. – Pukkellaksen vi fanger i elvene våre går til menneskeføde, sier Geir Kristiansen.

Fase 3
Såkalte pukkellaks-invasjoner inntreffer erfaringsmessig annethvert år. I 2021 var innsiget stort, i fjor sommer nesten fraværende, mens man i år forventer en stor invasjon. De første testene med bruk av kunstig intelligens (KI) ble gjort i Berlevåg sommeren 2021. I løpet av 2022 og helt til nå har utviklingen av den teknologiske løsningen fortsatt. Testene tyder på at man har utviklet en løsning som skal gi gode resultater.

BJFF eier prosjektet, mens det er Huawei som sammen med Bodø-selskapet Troll Systems og det oslobaserte konsulentselskapet Simula Consulting har utviklet løsningen. Troll Systems har designet en komplett fiskefelle basert på erfaringer fra oppdrettsnæringen. KI-modulen er det Simula som har utviklet.

Teknologidirektør Vegard Skrautvol-Kjenner i Huawei sier prosjektet har vært en løringsprosess:

- Vi mener teknologi kan løse mange globale miljøproblemer. Målet har vært å utvikle en kildekode som gjenkjenner elvas egne bestander av for eksempel laks og sjørøye, samtidig som den registrerer pukkellaks, sier han.

Pukkellaksen blir styrt inn i en innhegning, mens atlanterhavslaks og sjørøye får lov til å passere.

Kompetansegruppe vurderer tiltak
Myndighetene følger nøye med på utviklingen. Miljødirektoratet har nedsatt en arbeidsgruppe som arbeider med å stanse invasjonen av pukkellaks i norske elver. Tidlig i august kommer Den nasjonale kompetansegruppen for tiltak mot pukkellaks til Berlevåg for å se nærmere på løsningen og hvilke resultater man har oppnådd.

I år har regjeringen bevilget 35,3 millioner kroner til bekjempelse av pukkellaks.

Fiskefella som er installert i munningen av Kongsfjordelva, blir oppdatert med sorteringsmekanisme og kunstig intelligens.
Last ned bilde
Gyteferdig pukkellaks tatt i fiskefella i Kongsfjordelva mandag 3. juli.
Last ned bilde
Pukkellaksen er lett å kjenne igjen på den prikkede halefinna.
Last ned bilde
Norske lakseelver besøkte Kongsfjordelva tirsdag 4. juli. Der fikk foreningens medlemmer en innføring i løsningen BJFF benytter i Storelva og Kongsfjordelva i Berlevåg.
Last ned bilde
Den høyteknologiske fiskefella i Storelva benytter kunstig intelligens til å sortere ut pukkellaksen.
Last ned bilde
Pukkellaksen er lett å kjenne igjen på den prikkede halefinna.