Teknologi skal stanse pukkellaksen

Årets sommer blir avgjørende i kampen mot invasjonen av pukkellaks i norske lakseelver, særlig i Troms og Finnmark. Når fiskesesongen åpner skal teknologi stanse oppgangen av pukkellaks i Storelva i Berlevåg.

Teknologien gjenkjenner laksen når den passerer gjennom modulen

De første testene med bruk av kunstig intelligens (KI) ble gjort i Berlevåg i fjor. Ved å bygge videre på de gode testresultatene fra i fjor sommer, kan dette bli en løsning som flere elveforvaltere velger.

I løpet av det siste året har utviklingen av løsningen fortsatt, og mye tyder på at man nå har et virkemiddel som blir avgjørende når Norge skal håndtere den store invasjonen av pukkellaks som er varslet i 2023. Ytterligere testing i sommer skal munne ut i viktige svar.

Det er Berlevåg Jeger- og fiskerforening (BJFF) som eier prosjektet som er utviklet av teknologiselskapet Huawei. Andre partnere i prosjektet er Bodø-selskapet Troll Systems, som leverer avanserte konstruksjoner til blant annet oppdrettsnæringen, og det oslobaserte konsulentselskapet Simula Consulting

Om forventningene til denne sommeren, sier Geir Kristiansen, leder i BJFF:

– Vi ser fram til fase to i prosjektet. Med de resultatene vi oppnådde i fjor, er jeg ikke i tvil om dette skal bli en suksess. I fjor ble det ikke skilt ut fisk. Utskilling er det vi skal gjøre i år. I fjor lærte KI-modulen, med over 90 prosents treffsikkerhet på millisekunder, å gjenkjenne artene som passerte.

Testing pågår hos Bodø-firma

Utvikling, produksjon og testing pågår nå hos Bodø-firmaet Troll Systems, som har designet en komplett fiskefelle basert på erfaringer fra oppdrettsnæringen. Om få uker er testingen over, slik at utstyret kan installeres og tas i bruk før laksefisket åpner i Storelva.

Rune Rørstad, daglig leder i Troll Systems sier:

– Vi er stolt over å få bidra til noe som er så viktig som dette. Det er spennende å få lov til å være med på et utviklingsprosjekt i spennet mellom lokale og operative fiskeentusiaster i Berlevåg og Huawei.

Såkalte pukkellaks-invasjoner inntreffer erfaringsmessig annethvert år. I 2021 var innsiget stort, men lite sammenliknet med det man venter i 2023.

Kompetansegruppe vurderer tiltak

Myndighetene følger nøye med på utviklingen. Miljødirektoratet har nedsatt en arbeidsgruppe som skal arbeide med å stanse invasjonen av pukkellaks i norske elver.

Det er Huawei som, sammen med partnere, har utviklet den innovative løsningen som brukes for å sortere fisken som går opp i elva.

Huaweis direktør for Norden og Baltikum, Kenneth Fredriksen, sier selskapet er begeistret over å kunne bidra:

– Huawei er veldig entusiastisk over at vi har fått med oss BJFF, Troll Systems og Simula i dette spennende prosjektet. Den norske atlanterhavslaksen er truet, og pukkellaksen representerer en stor trussel for den norske fauna. Å kunne bruke teknologi for å løse miljøproblemer, er helt klart fremtiden.

Motiveres av kompleksiteten

Teknologidirektør Vegard Skrautvol-Kjenner i Huawei, som selv er en ivrig sportsfisker, sier den tekniske løsningen har blitt stadig bedre:

– Målet var å utvikle selve kildekoden som gjør det mulig for datasystemet å gjenkjenne elvas egen bestand av laks og sjørøye, samtidig som den registrerer den uønskede gjesten pukkellaks. Dette målet ble nådd, programvaren gjenkjenner nå fiskene som passerer.

Direktør Valeriya Naumova i Simula Consulting sier selskapet begeistres av oppgaven:

– Vi utvikler en ende-til-ende-løsning med høyteknologisk hardvare og avansert programvare, og opplever prosjektet som både spennende og utfordrende. Vi motiveres veldig av tanken på å lykkes, slik at vi ved veis ende kan vise til nok et eksempel på hvordan kunstig intelligens kan benyttes til å løse lokale problemer, sier hun.

I vinter ble modulen for sortering av fisk som går opp i elva utviklet. Mens den norske atlanterhavslaksen og sjørøye kan passere uhindret, dirigeres pukkellaks og oppdrettslaks til en oppbevaringstank hvor den kan tas opp og bearbeides.

Pukkellaks er regnet som god matfisk før den gyter, og fiskefellen som utvikles gjør det fullt mulig å sikre en god forvaltning av den pukkellaksen som fanges.

For ytterligere kommentarer:

Geir Kristiansen, leder Berlevåg Jeger- og fiskerforening, tlf. 95843573