Syv nye konkurranser til 15 milliarder fra Nye Veier
2022 vil bli et rekordår for nye konkurranser fra Nye Veier. Syv konkurranser kommer til markedet i løpet av året. Disse konkurransene betyr store muligheter for anleggsbransjen over hele landet. Stor variasjon fra 200 millioner kroner til cirka fem milliarder i størrelse gir muligheter for mange. Den samlede verdien av konkurransene er anslått til 15 milliarder kroner.

Selskapet har aldri hatt flere konkurranser ute i markedet. Det økonomiske volumet har aldri vært større enn i 2022.
- Vi skal bruke vår rolle som innkjøper til å sikre at vi når våre strategiske prioriteringer. Vi skal skape mer for pengene, sammen med entreprenørene skal vi vise tydelig samfunnsansvar og vi skal ta et sterkt eierskap til helse, miljø og sikkerhet. Den største forskjellen fra tidligere kontrakter er forventningen om at leverandørene skal bidra sterkt til at prosjektene blir så bærekraftige som mulig, sier Anette Aanesland, som er administrerende direktør i Nye Veier.
Nye Veier skal utfordre og fornye norsk samferdsel med å flytte grenser og skape endring. Konkurransene og kontraktene i regi av Nye Veier har endret hvordan flere nå gjennomfører sine konkurranser. Det arbeidet fortsetter videre.
- Vi har lyttet til viktige innspill fra leverandørene. Derfor går vi bort fra byggherrens makspris, vi justerer hvordan vi gjennomfører konkurransene og vi får et større spenn i størrelsen på kontraktene, forklarer Aanesland.
De første konkurransene kommer i løpet av første kvartal, og de sju konkurransene er spredt utover året.
Strekning |
Annonsering |
Anslått verdi eks mva |
Type |
Sted |
E6 Storhove – Øyer |
Mars |
1,6 mrd |
Tunnel/vei |
Innlandet |
E6 Berkåk – Vindåsliene |
April |
2 mrd |
Vei/tunnel/bru |
Trøndelag |
E6 Sørelva – Borkamo |
Mai |
700 mill |
Vei |
Nordland |
E39 Bue – Ålgård |
August |
2,2 mrd |
Vei/tunnel/bru |
Rogaland |
E39 Mandal – Lyngdal |
September |
4,7 mrd |
Tunnel/vei/bru |
Agder |
Rv13 Skare – Sogndal |
Oktober |
200 mill |
Vei/sikring/div |
Vestland |
E18/E39 Ytre ring |
November |
3,8 mrd |
Tunnel |
Agder |
Konkurransene kommer til markedet etter at reguleringsplanene for strekningene er vedtatt av kommunene. Prosjektene må gi god oppnåelse av målene som er satt for prosjektet. Nye Veier må ha dekning i budsjettene for å gjennomføre konkurransene.
Nye Veier går nå bort fra byggherrens makspris på alle prosjektene.
- Vi har selv gjort noen erfaringer, og entreprenører og rådgivere har delt sine erfaringer. Vi mener endringene vi nå gjør vil gi flere tilbydere på viktige konkurranser. Det er viktig for å skape mer verdi for de samme ressursene. Nå blir det forhandlinger, og målet er blant annet å redusere risikoen for tilbyderen og for Nye Veier, forklarer Bjørn Børseth, direktør for kontrakt og marked.
Nye Veier skal fortsatt bruke totalentrepriser med fastpris. Entreprisene skal være basert på en vedtatt reguleringsplan. Krav til funksjon fremfor detaljerte kravlister er fortsatt sentralt for å bruke kompetansen best hos entreprenørene. Det ligger fortsatt viktige insentiver til entreprenørene med å gjøre prosjektene enda bedre.
Kontakter
Bjørn BørsethDirektør for kontrakt og marked
Tel:975 01 310Christian AltmannKommunikasjonsdirektør
Pressekontakt, Nye Veiers hovedkontor
Bilder










Om Nye Veier
Nye Veier er et fullt ut statlig eid aksjeselskap. Selskapets oppgaver omfatter å planlegge, bygge, drifte og vedlikeholde viktige hovedveier. Disse binder landet vårt sammen, og knytter Norge til hovedveier i utlandet. Nye Veier skal være en slank og effektiv byggherreorganisasjon, med et mål om å sikre helhetlig og kostnadseffektiv utbygging og drift av trafikksikre hovedveier.
Denne infrastrukturen vil raskt styrke næringslivets konkurranseevne, gi innbyggere mer effektiv, forutsigbar og tryggere veitransport og mer vei for pengene.
Selskapets verdier er "Fornyer", "Forbedrer" og "Forsikrer".
Følg pressemeldinger fra Nye Veier
Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Nye Veier på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Nye Veier
Nye Veier velger St1 til etablering og drift av ny døgnhvileplass på Lonelier.18.5.2022 12:01:07 CEST | Pressemelding
Nye Veier har tildelt konsesjonskontrakt for etablering og drift av døgnhvileplassen og veiserviceanlegget på Lonelier til leverandøren St1. Anlegget plasseres ved Lonelierkrysset langs den nye E39 mellom Kristiansand og Mandal og åpnes våren 2023.
Åpner E6 og Stavsjøfjelltunnelen etter ras8.5.2022 15:45:19 CEST | Pressemelding
E6 åpnes søndag ettermiddag/kveld.
Ekstern gransking av raset i Malvik7.5.2022 18:09:46 CEST | Pressemelding
Nye Veier vil ha ekstern gransking av raset som gikk ved Stavsjøfjelltunnelen onsdag. – Det er viktig for å ha tillit og åpenhet om årsaksforholdene, sier administrerende direktør Anette Aanesland.
Nye Veier-prosjekt - Norges første helprosjekt Excellent-sertifisert på bærekraft6.5.2022 14:27:58 CEST | Aktuelt
E18-strekningen mellom Rugtvedt og Dørdal i Telemark åpnet desember 2019. Nå er prosjektet sertifisert av CEEQUAL med karakteren «Excellent». Det er første gang i Norge at et komplett prosjekt, fra planlegging til ferdig bygget, er blitt sertifisert etter CEEQUAL-metodikken.
Nye Veier og Eiffage markerte verdensdagen for sikkerhet og helse i arbeidslivet6.5.2022 08:55:17 CEST | Aktuelt
Den 28. april ble verdensdagen for sikkerhet og helse i arbeidslivet markert over hele verden. Ansatte både i Nye Veier og Eiffage som jobber med utbyggingen av ny E18 Rugtvedt-Langangen markerte dagen med kake og brus ved Blåfjell. Prosjektet har pågått i 424 dager uten H1 og H2 skader og ulykker.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom