Syke mennesker må slippe økte ventetider og voksende helsekøer

Budsjettforhandlingene på Stortinget tilspisser seg. Regjeringspartiene og FrP forhandler fremdeles for å bli enige. Ett av punktene de forhåpentligvis klarer å enes om, er at den ledige kapasiteten hos de privat drevne sykehusene må tas i bruk. Volvat bidrar gjerne for å unngå at ventetider og helsekøer blir uhåndterlige i kjølvannet av koronapandemien.

Siden koronapandemien traff oss i mars, har de offentlige sykehusene rustet seg for å kunne håndtere pasienter med covid-19. Dette har ført til av "vanlige pasienter" har blitt nedprioritert. Planlagte utredninger, behandlinger og operasjoner har blitt utsatt eller avlyst. Konsekvensen er at "vanlige pasienter" må vente enda lengre på helsehjelp.

- De privat drevne sykehusene står klare til å avlaste de offentlige sykehusene. Vi har både kapasitet, kompetanse og et landsdekkende tilbud, sier Per Helge Fagermoen, administrerende direktør i Volvat-gruppen. Det gir ikke mening at syke mennesker skal vente, når det er ledig kapasitet hos de privat drevne sykehusene.

I forslag til statsbudsjett for 2021 foreslo regjeringen å styrke sykehusene med 6,3 milliarder kroner for at ventetidene og helsekøene ikke skal bite seg fast på et for høyt nivå. I sitt alternative budsjettforslag er FrP tydelige på at de vil øke bevilgningene til sykehusene og øremerke deler av bevilgningen til kjøp av tjenester hos de privat drevne sykehusene. Nå forhandler regjeringspartiene og FrP for å bli enige om neste års budsjett.

- Om lag 220 000 pasienter står nå i helsekø. Det er derfor positivt at det bevilges ekstra midler slik at helsehjelpen til "vanlige pasienter" kan trappes opp, sier Fagermoen. Vi håper de kommer frem til enighet, slik at vi kan være med på å redusere ventetider og helsekøer. De er nå i ferd med å vokse seg uhåndterlige.

Helsekøer betyr ofte at pasientene får redusert livskvalitet og de kan oppleve en forverring av sin helsesituasjon. All den tid det finnes kapasitet hos de privat drevne sykehusene er dette unødvendige omkostninger både for pasientene og samfunnet.

Det er særlig pasienter med kreft, øyesykdommer, øre-nese-hals- eller muskel-skjelettsykdommer, som er sendt tilbake i helsekøene. Nettopp dette er områder der Volvat og andre privat drevne sykehus kan bidra, ifølge Fagermoen.

Per Helge Fagermoen
Administrerende direktør
Mobil: +47 996 90 309

Mille Celine Henriksen
Kommunikasjons- og markedssjef
Mobil: +47 930 99 013

Volvat Medisinske Senter er et av landets ledende private helseforetak

Vi har over 30 års erfaring med drift av helsetjenester og har et bredt tilbud av medisinske tjenester som strekker seg fra helsefremmende og forebyggende arbeid til behandling og rehabilitering. Volvat skal være et supplement og et alternativ til det offentlige helsevesen.

Volvat Medisinske Senter ble først etablert i Oslo i 1985 på Volvat i Oslo. I dag har Volvat åtte medisinske sentre i Oslo, Bergen, Fredrikstad, Moss (fra januar 2017), Hamar, Trondheim og Tromsø.

Volvat i Oslo, Trondheim og Bergen har sykehusgodkjenning, og kirurgiske avdelinger er ISO sertifisert. Alle sentrene er sentralt lokalisert

Følg saker fra Volvat Medisinske Senter AS

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Volvat Medisinske Senter AS på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra Volvat Medisinske Senter AS