Styrket vekstfinansiering gir muligheter for landbruksbedrifter

Innovasjon Norge inviterer nå ambisiøse bedrifter i landbruket og reinnæringen til å søke støtte til vekstprosjekter gjennom en oppgradert og styrket ordning for vekstfinansiering.

Produsenter av lokalmat og drikke er blant de nye landbruksnæringene som nå kan nyte godt av den utvide ordningen med vekstfinansering fra Innovasjon Norge. (Foto: Tom Hansen / Innovasjon Norge)

Vekstfinansering er en ordning spesielt rettet mot bedrifter innenfor nye næringer i landbruket. Eksempler på aktuelle bransjer er lokalmat- og drikke, matopplevelser med lokal identitet, reiselivsopplevelser, Inn på Tunet, innlandsfiske - eller reinnæring. Ordningen er tilrettelagt for bedrifter som har store utgifter knyttet til ulike vekstfaser.

Økt maksimumsbeløp
Fra første januar 2020 er vekstfinansieringen utvidet til å omfatte to faser. Samtidig er maksimumsbeløpet for ordningen økt fra en til to millioner kroner.

- Dette er en svært god mulighet for landbruksbaserte bedrifter innen målgruppen til å satse. De som er kvalifisert kan søke om støtte til å dekke ulike driftskostnader, for eksempel lønn, renter, leie av produksjonsutstyr og andre utlegg knyttet til bedriftens vekstprosjekt over en treårsperiode, sier Audun Pettersen, direktør for bærekraftig reiseliv i Innovasjon Norge.

Kan tilpasses
To-delingen av ordningen betyr at den bedre kan tilpasses ulike ambisjoner og faser.
Fase 1 i vekstfinansieringen retter seg mot bedrifter med en omsetning på minimum en million kroner siste 12 måneder, som har minst ett årsverk sysselsatt og mål om en omsetningsøkning på minimum 30 prosent i løpet av de neste tre årene. Inntil 75 prosent av godkjente kostnader knyttet til veksten kan støttes, og det samlede støttebeløpet kan utgjøre inntil en million kroner i løpet av perioden.

Den nye Fase 2 retter seg mot bedrifter med mål om økt lønnsomhet og en omsetningsvekst på minst 50 prosent over en treårsperiode. Kravet er en omsetning på minimum 5 millioner kroner de siste 12 månedene. Støtte kan gis med inntil 50 prosent av godkjente kostnader, begrenset til to millioner kroner over tre år. Det vil være krav om en del av støtten brukes til kompetansehevende tiltak.

BILDETEKST (FOTO VEDLAGT):

--------------------------------------------

For mer informasjon om ordningen med vekstfinansiering, se: https://www.innovasjonnorge.no/no/tjenester/landbruk/finansiering-for-landbruket/vekstfinansiering/ eller kontakt et av Innovasjon Norges regionkontor, se https://www.innovasjonnorge.no/no/om/vare-kontorer-alle/

• For generelle spørsmål om ordningen, kontakt:
    Avdelingsdirektør Audun Pettersen, mobiltelefon 907 75 521, e-post: aupet@innovasjonnorge.no
  • Programansvarlig Silje Lesjø, mobiltelefon 403 00 262, e-post: siles@innovasjonnorge.no

Presseinvitasjon: Innovasjonstalen 2020  12.6.2020 13:15:50 CESTPressemelding

Tid: onsdag 17. juni klokken 13.00 – 14.45 Sted: på en skjerm nær deg Når koronakrisen er over, ser norsk næringsliv annerledes ut. Regjeringen har delt ut milliarder i krisepakker for at norske bedrifter skal komme seg gjennom krisen. Noen har spådd at de økonomiske ringvirkningene av pandemien vil vare i mange år framover, andre tror at Norge har de beste forutsetningene for å komme seg raskt på bena igjen. Spørsmålet er uansett: Hvordan vil koronakrisen påvirke norsk næringsliv på lang sikt? Har Norge et grønnere næringsliv når vi en dag er ute av krisen? Har vi verktøyene som skal til for å få til nyskaping? Er det fortsatt innovasjonsvilje i Norge? Eller har bedriftene nok med sine kjerneaktiviteter? Innovasjonstalen 2020 – det er nå vi legger planene for hvordan Norge skal rustes til restart. Program: Del 1 I første bolk får du høre årets innovasjonstale og det vil bli innlegg og debatt. Følgende personer deltar i første bolk: H.K.H. Kronprins Haakon Børge Brende,president i Verd