Støtte til gods på jernbane: - Viktig gjennomslag for godstransporten
60 mill til godsoverføring fra vei til jernbane
Støtteordningen som nå er foreslått skal kompensere for ulempene godsselskapene fikk da regjeringen innførte kjøreveisavgiften på jernbane.
- Det er helt avgjørende for godstransport på jernbane at denne kompensasjonsordningen kommer på plass. Dette har vært en av våre viktigste prioriteringer inn mot revidert nasjonalbudsjett, så vi er svært fornøyd med at vi har fått gjennomslag her, sier Johnny Hansen, leder i Norsk Sjømannsforbund og leder av Godsalliansen.
CargoNet og Green Cargo har meldt at med mindre det kom en ordning av denne typen, var det fare for at de måtte legge ned sin virksomhet allerede i sommer.
- Kompensasjonsordningen er et godt tiltak, men det aller viktigste er at infrastrukturinvesteringene styrkes slik at godstrafikken på jernbane får økt punktlighet og forutsigbarhet og dermed styrker sin konkurransekraft, sier Hansen.
Gods fra vei til sjø
Støtteordningen fra vei til sjø kuttes i revidert nasjonalbudsjett med 77,4 mill som omfordeles til andre formål. Dette fordi det har vært lavere utbetaling fra ordningen enn forventet og utsettelser i de prosjektene som er i gang. Det totale søkebeløpet på ordningen var 369 mill.
- Denne ordningen fungerer ikke etter intensjonen. Med en søkning på 369 mill. kroner og nesten ingen utbetaling, så er det mange gode godsoverføringsprosjekter langs kysten som mangler finansiering. Hvis regjeringen ønsker å nå målene om godsoverføring, så må denne ordningen justeres slik at den treffer de gode prosjektene, sier Hansen.
Ordningen er også kritisert fordi den har bidratt til finansiering av prosjekter der det brukes bekvemmelighetsflagg og sjøfolk på utenlandske lønns- og arbeidsvilkår.
- Det er uakseptabelt at en statlig støtteordning bidrar til å undergrave norske lønns- og arbeidsvilkår. Ordningen må forutsette norske lønns- og arbeidsvilkår, slik at ikke statlige bevilgninger bidrar til at norske arbeidsplasser på land erstattes av utenlandske arbeidsplasser til sjøs, sier Hansen.
I omdisponeringen av de ubrukte midlene går halvparten til tiltak på sjøsiden og halvparten til veiinvesteringer.
- Regjeringens forslag om overføring fra sjø til vei gir feil signal. Midlene som ikke brukes må i det minste bidra til å styrke sjøtransporten. Dette må Stortinget ordne opp i, avslutter Hansen.
Nøkkelord
Bilder
Om Godsalliansen
Vy, CargoNet, Norsk Jernbaneforbund, Norsk Lokomotivmannsforbund, Kystrederiene, Maritimt Forum, Norske Havner, Sjømat Norge, Norsk Sjømannsforbund, Norsk Sjøoffisersforbund, Det Norske Maskinistforbund og Yrkestrafikkforbundet.
Følg pressemeldinger fra Godsalliansen
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Godsalliansen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Godsalliansen
Lite nytenking i Nasjonal transportplan22.3.2024 16:02:45 CET | Pressemelding
- Det er beklagelig at Nasjonal transportplan i så stor grad følger tidligere planer, uten tydelige grep for å endre kurs når det gjelder klima, naturinngrep og ønsket samfunnsutvikling i transportsektoren, sier Jahn Cato Bakken, leder i Godsalliansen og nestleder i Norsk sjømannsforbund.
Transportbudsjett uten tiltak7.10.2023 14:52:07 CEST | Pressemelding
Regjeringens forslag for statsbudsjett for 2024 fortsetter alle større igangsatte prosjekter innen både jernbane og sjøfart, men budsjettforslaget mangler ambisjoner. Vedlikeholdsetterslepet for jernbanen øker ytterligere og krafttaket for maritim transport uteblir.
Ny global naturavtale må føre til endringer i transportpolitikken20.12.2022 16:44:41 CET | Pressemelding
I går ble 196 land enig om en global naturavtale på et toppmøte i Montreal i Canada. Naturen har fått sin «Paris-avtale». Det forplikter alle verdens land, også Norge, til å gjøre endringer. I Norge vil det være særlig viktig å gjøre endringer i måten vi gjør samferdselsutbygginger på.
Stø kurs i samferdselspolitikken6.10.2022 15:06:55 CEST | Pressemelding
Regjeringens forslag til statsbudsjett for 2023 hadde ingen vesentlige kutt i satsingen på jernbane og sjøtransport, og satsingen på godsoverføringsprogrammene opprettholdes.
Revidert nasjonalbudsjett en tapt mulighet for transportsektoren12.5.2022 20:54:12 CEST | Pressemelding
Regjeringens forslag til revidert nasjonalbudsjett hadde ingen større endringer i transportpolitikken. Dette er nok en tapt mulighet til å gjøre transportsystemet i Norge mer bærekraftig. Norge skal oppnå betydelige kutt i klimautslippene fra transportnæringen innen 2030.