Store utslippskutt på Ringeriksbanen og E16

Det jobbes for at samferdselsprosjekter skal være mest mulig miljøvennlige og bærekraftige. Når politikerne har vedtatt planer for utbygging, fortsetter Bane NOR og Statens vegvesen arbeidet med å gjøre tiltaket både billigere og bedre for naturen og samfunnet.
Godt planlagt vei og bane
Ringeriksbanen og ny E16 skal bygges ut som ett prosjekt mellom Sandvika og Hønefoss. I samarbeid har Bane NOR og Statens vegvesen redusert de forventede utslippene. Kuttene får utbyggerne til å juble:
– Det er virkelig godt å se at fokuset gir sånne resultater. Vi er svært fornøyde med en nedgang i CO2-nivået på nesten 30 prosent for hele tiltaket, sier avdelingsdirektør Ingunn Foss i utbyggingsområde sørøst, Statens vegvesen.
Gleden er ikke mindre hos Bane NOR:
– Det er positivt å se at vårt planarbeid legger til rette for en grønnere og mer bærekraftig utbygging. Vi har laget et godt grunnlag for prosjektet som nå skal overføres til Nye Veier, sier utbyggingsdirektør Stine Ilebrekke Undrum i Bane NOR.
Bruker kortreist stein
Det er en rekke forbedringer som til sammen utgjør det store kuttet i klimautslipp. De kan kort oppsummeres slik:
- Størrelsen på fyllingen i vannet ved Sundvollen er redusert. Her skal den nye stasjonen bygges.
- Følgende tiltak gir langt mindre materialbruk og dermed kutt i klimautslippene:
- Fundamentering av vei og bane over våtmarksområde utenfor Hønefoss (Mælingen) forenkles. Det skjer som følge av et langvarig prøveprosjekt.
- En lang adkomsttunnel er tatt ut av prosjektet. Den skulle brukes til å hente ut masser under bygging av hovedtunnelen. Dette gir også mindre inngrep i naturen.
- Enklere løsning på Hønefoss stasjon. - Gjenbruk av støttekonstruksjoner (spunt/stålvegger) som brukes under bygging.
- Klare miljøkrav til materialer som produseres med lave utslipp.
- Mer effektiv massetransport, lokal produksjon av betong og bruk av lokale steinmasser, som gir kortere kjørevei og dermed mindre CO2-utslipp.
Utslippskuttet kan bli større
Samferdselsdepartementet har bestemt at Nye Veier skal overta prosjektet og stå for utbyggingen av E16 og Ringeriksbanen. Overleveringen skjer 1. august. I mellomtiden jobbes det videre for å kutte klimagassutslipp. Statens vegvesen og Bane NOR antyder at reduksjonen kan bli på hele 35 prosent, før Nye Veier overtar.
Undrum synes det er godt å kunne overlevere et prosjekt som har blitt grønnere og mer bærekraftig.
– Vi er stolte over det planleggingsarbeidet som er gjort. Nå ønsker vi Nye Veier lykke til i det viktige arbeidet. Vi har store forventninger til prosjektet fremover og vi vil selvsagt hjelpe til med jernbaneteknisk kompetanse, hvis det er ønskelig, sier Undrum.
Her finner du rapporten om utslippskuttene i fellesprosjektet Ringeriksbanen og E16
Nøkkelord
Kontakter
Simen Slette SundeSenior kommunikasjonsrådgiver
Tel:958 08 483sunsim@banenor.noBilder


Om Bane NOR
Bane NOR er et statlig foretak med ansvar for den nasjonale jernbaneinfrastrukturen.
Foretaket har ansvaret for planlegging, utbygging, forvaltning, drift og vedlikehold av det nasjonale jernbanenettet, trafikkstyring og forvaltning og utvikling av jernbaneeiendom. Bane NOR har det operative koordineringsansvaret for sikkerhetsarbeidet og operativt ansvar for samordning av beredskap og krisehåndtering.
Bane NOR har om lag 3.500 ansatte og har hovedkontor i Oslo.
Følg pressemeldinger fra Bane NOR
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Bane NOR på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Bane NOR
Advarer mot ski i sporet11.4.2025 11:11:44 CEST | Pressemelding
Ferdsel i jernbanespor er livsfarlig og ulovlig, og påsken er høysesong. Bane NOR advarer på det sterkeste påsketuristene.
Bråkete tog skal skremme elgen ut av sporet10.3.2025 12:04:53 CET | Pressemelding
Forskning tyder på at riktig lyd kan skremme hjortedyr vekk fra jernbanesporet så de ikke blir påkjørt av toget. Nå tester Bane NOR og forskere hvilke lyder som virker best når de spilles av fra tog i fart.
Vedlikeholder jernbanen i påsken5.3.2025 07:30:00 CET | Pressemelding
Færre tar toget når det er påske og helligdager. Da bruker Bane NOR anledningen til å utføre nødvendig vedlikeholdsarbeid på slitt infrastruktur. Og når togstrekninger stenges, må passasjerene reise med buss.
Thor Gjermund Eriksen slutter som konsernsjef i Bane NOR27.2.2025 08:57:04 CET | Pressemelding
Thor Gjermund Eriksen har sagt opp sin stilling som konsernsjef i Bane NOR. Jon-Erik Lunøe er konstituert som ny konsernsjef fra 27. februar.
Telia-sjef Stein-Erik Vellan blir ny konserndirektør i Bane NOR30.1.2025 07:10:00 CET | Pressemelding
Vellan kommer fra stillingen som administrerende direktør i Telia Norge, og tar over ansvaret for den digitale utviklingen i Bane NOR.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom