Betongsviller blir mer klimavennlige
Bane NOR har inngått en ny rammeavtale med Sateba Norway om levering av betongsviller. Den nye avtalen er både konkurransedyktig og innebærer et vesentlig kutt i utslipp av klimagasser.

- Dette er en stor og viktig avtale for Bane NOR. Ikke bare er betongsviller et helt nødvendig produkt for oss, men vi er spesielt glade for at Sateba klarer å kutte i klimagassutslippene i produksjonen, sier konsernsjef i Bane NOR, Agnete Johnsgaard-Lewis.
Rammeavtalen mellom Bane NOR og Sateba er delt opp i tre kontrakter, gjelder for inntil 8 år, og har et maksimalt uttak på 3 millioner sviller. I praksis vil så godt som alle sviller som blir lagt på jernbanen i Norge de neste årene komme fra Sateba.
- Vi setter stor pris på tilliten fra Bane NOR, sier daglig leder i Sateba Norway, Lars Petter Lund.
- At vi har fått alle tre avtalene gir oss et solid grunnlag for forutsigbare leveranser, stabil kvalitet og effektive logistikkprosesser. Avtalene bidrar også til å sikre lokale arbeidsplasser hos oss og våre leverandører. Vi ser frem til å komme i gang og levere på oppdraget.
Klimavennlig betong
I produksjonen av svillene vil det bli brukt sement fra Heidelberg, som har tatt i bruk ny teknologi for karbonfangst i produksjonen. For svilleproduksjonen vil det i praksis innebære et gjennomsnittlig årlig utslippskutt på over 7250 tonn. Det tilsvarer om lag 0,7 prosent av Bane NORs totale årlige utslipp, og er en reduksjon på mer enn 40 prosent sammenlignet med tidligere sviller.
- På vår fabrikk i Brevik så har vi nylig åpnet verdens første karbonfangstanlegg på en sementfabrikk som en del av regjeringens «Langskip»-prosjekt, sier General Manager Giv Brantenberg i Heidelberg Materials Northern Europe.
- Dette gjør at vi kan produsere sement som gjør det mulig å lage betong med nær-null CO₂-utslipp – uten å gå på kompromiss med styrke, bestandighet eller funksjon. Produktet gir mulighet til å nå ambisiøse bærekraftsmål.
- For oss er dette viktig, sier Agnete Johnsgaard-Lewis.
- Vi vet at jernbane i drift er så godt som utslippsfri, og har store klimamessige fordeler. Men samtidig er det store utslipp i leverandørkjedens produksjon, og utslippskutt der bidrar til langsiktig omstilling, som vi er glade for å kunne bidra til.
- Svært godt fornøyd
Sateba vant rammeavtalen etter en omfattende konkurranse, der også internasjonale leverandører var aktuelle. Miljø ble vektet høyt (30 prosent), men også kvalitet, logistikk og pris var viktig.
- I konkurransen har vi vært opptatt av å levere det Bane NOR etterspurte, med høy kvalitet, robust logistikk og pålitelig leveringsdyktighet, sier Lars Petter Lund i Sateba Norway.
- Vi har også lagt vekt på pris og miljø, og gjennom samarbeidet med Heidelberg kan vi nå levere sviller med betydelig lavere klimaavtrykk. Vi er svært fornøyde med at helheten ble vurdert som konkurransedyktig.
Konserndirektør for strategi og bærekraft i Bane NOR Vibeke Warholm sier hun er godt fornøyd med det strategiske arbeidet som er gjort i denne anskaffelsen.
- Vårt team har her oppnådd en konkurransedyktig avtale og samtidig nesten en halvering av CO2-utslipp fra svilleproduksjonen, sier Warholm.
Bane NOR og Sateba kjenner hverandre godt fra før. Den forrige rammeavtalen for levering av betongsviller var også med Sateba, som produserer svillene på sin fabrikk i Hønefoss. Vibeke Warholm er trygg på at samarbeidet fortsatt vil være godt i årene som kommer.
- Nå har vi fått på plass en leverandør vi kjenner, som leverer et mer klimavennlig produkt, til en god pris. Jeg er svært godt fornøyd med at vi skal jobbe videre med Sateba i årene som kommer, sier hun.
Nøkkelord
Kontakter
Pressekontakt
Pressekontakten i Bane NOR håndterer henvendelser fra pressen. Pressetelefonen er betjent mellom kl. 0530 og midnatt.
Bilder


Lenker
Følg pressemeldinger fra Bane NOR
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Bane NOR på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Bane NOR
Godt forberedt på normalt og ekstremt vintervær3.12.2025 07:34:44 CET | Pressemelding
Klimaendringene gir mer ekstremvær, med hyppigere og kraftigere vind og perioder med utfordrende vinterforhold. Foran årets vinter har Bane NOR rustet seg med Europas kraftigste snøryddemaskiner og en metode for å styre togtrafikken slik at flest mulig tog kjører og kommer frem i rute på dager med krevende vær.
Slik ruster vi jernbanen mot mer ekstremt vær23.10.2025 08:00:00 CEST | Pressemelding
Klimaendringene har ført til mer ekstremt vær hele året med et villere og våtere vær. I år bruker Bane NOR i overkant av 1 milliard kroner på klimatiltak for å sikre jernbanen mot mer ekstremnedbør.
Togtrafikken er i gang på nye Drammen stasjon31.8.2025 10:01:53 CEST | Pressemelding
Søndag 31. august åpnet nye Drammen stasjon og det nye dobbeltsporet mellom Drammen og Kobbervikdalen for trafikk. Det legger til rette for flere tog i rute og bedre kapasitet på Vestfoldbanen og gjennom Drammen.
Ny konsernsjef i Bane NOR18.7.2025 10:31:00 CEST | Pressemelding
Styret i Bane NOR ansetter Agnete Johnsgaard-Lewis som ny konsernsjef i Bane NOR. Hun har i mange år hatt forskjellige stillinger i Shell og starter i jobben 1.9.25.
Omfattende fornyelse av jernbanen i Oslo- området3.7.2025 08:00:00 CEST | Pressemelding
Bane NOR gjennomfører nå en rekke store fornyelsestiltak i Oslo-området for å bedre punktligheten og sikre økt driftsstabilitet. Hver dag passerer rundt 1200 tog gjennom Oslo S, og den sterke trafikkveksten på en gammel infrastruktur har ført til økt slitasje på jernbanen.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom