Stordalen Gardsbruk vinner bedriftsutviklingsprisen i landbruket

Stordalen Gardsbruk drives av Barbro Stordalen og Ronny Eiksund Sterten som tok over gården i 2006. Samme år kjøpte de også Bergstaulen av Norsk Hydro. På gården som ligger en drøy mil vest for Rjukan, drives det ordinært setervirksomhet med geiter og ysting og salg av ost. I 2014 sto en ny driftsbygning til sau- og ammekuproduksjon klar på gården. I dag driver paret en allsidig gårdsdrift, basert på gamle mattradisjoner og bærekraftige produksjonsmetoder.
Fremragende ambassadør
- Stordalen Gardsbruk er en viktig aktør med mange sysselsatte i lokalmiljøet. De er en betydelig bidragsyter til å holde kulturlandskapet i hevd i nærområdet. De er opptatt av å bevare gamle dyreraser og bruke lokale ressurser. Barbro har et stort nettverk og er en fremragende ambassadør for Tinn kommune, sier Anniken Damm-Larsen, regiondirektør for Innovasjon Norge i Vestfold og Telemark.
Osteproduksjonen på gården er basert på lokale oppskrifter overført fra tidligere generasjoner. De lager flaggskipet Tinntradisjon, som er en helfeit brun geitost, Geite Rjome (rømme), Geitesmør, Gausta, hvit geitost, Dravle (cottage cheese) og Raudravle (som gomme). Etterspørselen etter ostene er stor.
Stor etterspørsel
-Det har alltid vært stor pågang etter produktene våre men etterspørselen eksploderte etter oste-VM, med forespørsler fra hele verden, forteller Stordalen. De kunne solgt uante mengder. Det som er viktig for Stordalen Gardsbruk er allikevel å prioritere de allerede faste kundene som har vært bærebjelken i økonomien. Stordalen driver også med tradisjonsbakst som Tinnlefser og Brau (flattbrød) av poteter, samt skinn og gressforet kjøtt fra dyrene. Den senere tid har Stordalen også startet med prøveproduksjon av ostekonfekt, i samarbeid med Fruktkonfekt.
-Det er utrolig spennende å bruke tradisjonsprodukter i ny drakt, sier Barbro Stordalen. Å skape nettverk etter behov og delta i nettverk på tvers av fag har vært veldig viktig og lærerikt for Stordalen Gardsbruk.
I samspill med naturen
All produksjon på gården er basert på egenprodusert grovfor og beite med tilførsel av litt kraftfôr. Foretaket leier flere gårder for å skaffe nok grovfôr i tillegg til utmarksbeite. Rester fra osteproduksjonen blir fôr til egne griser. Stordalen har et bevisst forhold til at de ønsker å utnytte gårdens ressurser på en best mulig og bærekraftig måte.
-For oss er det viktig å drive i samspill med naturen, vi ønsker å forvalte naturen, ikke å forbruke den, og vi ønsker å gi fra oss gården i god stand til neste drivere, sier Stordalen.
- Stordalen Gardsbruk har ambisjoner og har vist at de er gode på å utvikle nye og spennende produkter basert på lokale og tradisjonelle ressurser. Foretaket er innovativt og nyskapende og tør å gå sin egen vei, avslutter Damm-Larsen.
Om bedriftsutviklingsprisen i landbruket
- Innovasjon Norge deler hvert år ut bedriftsutviklingsprisen i landbruket på oppdrag fra Landbruks- og matdepartementet.
- Det er en bedrifts- og næringsutviklingspris for de som har etablert en vellykket bedrift eller næring med basis i bygdenes og landbrukets ressurser.
- Det kåres en vinner i hvert fylke som får 50 000 kroner og de fylkesvise vinnerne deltar i den nasjonale konkurransen om 250 000 kroner.
- Den nasjonale prisen vil bli delt ut under Internationale Grüne Woche i Berlin i januar 2020.
Nøkkelord
Kontakter
Kontakt vinner:
Barbro Stordalen
Mobil: 906 42 304
Kontaktperson Innovasjon Norge:
Elin Akre Tellum
Mobil: 951 51 520
Bilder

Om Innovasjon Norge
Vi bidrar til nyskaping i næringslivet, bærekraftig vekst og eksport for konkurransedyktige norske bedrifter, og utvikling i distriktene. Vi profilerer norsk næringsliv og Norge som reisemål.
Følg pressemeldinger fra Innovasjon Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Innovasjon Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Innovasjon Norge
Enorm respons fra næringslivet på Innovasjon Norge-kontor i Kyiv10.9.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Norske bedrifter vil være med å gjenoppbygge Ukraina og hjelpe landet med å forsvare seg. Etter 5 måneder tilstede i Ukraina opplever Innovasjon Norge stor pågang fra norsk næringsliv.
Åtte av ti vil velge norske varer8.8.2025 12:58:09 CEST | Pressemelding
En ny undersøkelse viser at de fleste forbrukerne vil velge norske produkter, men mange sliter med å finne dem. Det vil merkeordningen Made in Norway gjøre noe med.
Sterk vekst i lånegarantier fra Innovasjon Norge7.8.2025 15:37:04 CEST | Pressemelding
Flere innovative og raskt voksende bedrifter etterspør lånegaranti fra Innovasjon Norge. Ordningen med vekstgaranti har økt med 55 prosent i første halvår i år.
Sterk juni for reiselivet – flere turister sprer seg over hele landet1.8.2025 15:11:12 CEST | Pressemelding
Tall fra Statistisk sentralbyrå (SSB) viser at det var hele 4,8 millioner kommersielle overnattinger i juni, en økning på fire prosent fra i fjor og 13 prosent fra juni 2019, som var siste normalår før pandemien.
Eksportverdien i reiselivet øker26.6.2025 09:00:00 CEST | Pressemelding
Flere overnattinger og høyere forbruk, både fra nordmenn og utlendinger sammenlignet med tidligere.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom