Stø grønn kurs for bilavgiftene

Norges Bilbransjeforbund (NBF) mener regjeringens forslag til bilavgifter for 2020 er fornuftige. Innføringen av ny målemetode for utslipp (WLTP) stilte krav om at avgiftssystemet måtte kalibreres og det har regjeringen gjort. Bilavgiftene for 2020 legger til rette for stø grønn kurs.

- Kalibreringen var helt nødvendig og kommer nå på plass. Det var viktig, ikke bare for de som skal selge eller kjøpe en ny bil, men for alle bileiere. Alternativet til å kalibrere ville vært å kaste hele bilmarkedet ut i limbo. Det ville ikke vært bra for noen, sier Stig Morten Nilsen, adm. dir. i Norges Bilbransjeforbund.

Å kalibrere et avgiftssystem er krevende. Overgangen gjør at de målte utslippene endrer seg. For noen biler er endringene store for andre mindre. Det betyr at man vil se at prisene på enkelt modeller kan justere seg en god del. Men gjennomsnittlig vil endringen være marginal.

- Selv om enkelte bilmodeller kan stige en del i pris ut tror vi at regjeringens forslag til justerte bilavgifter er så godt tilpasset som mulig. Dette klarer bilbedriftene å tilpasse seg, og det grønne skiftet vil fortsette med stø kurs, sier Stig Morten Nilsen, adm. dir. i Norges Bilbransjeforbund.

NBF mener at regjeringen skal ha skryt for å ha innsett kompleksiteten i kalibreringen. De skal ha honnør for å ha håndtert den tekniske omleggingen fra ett målesystem til et annet nettopp som en teknisk omlegging. Forslaget som er presentert gjør at vi fortsatt har stø kurs.

Regjeringens viderefører dagens system for CO2 satser for bruktimporterte biler og for varebiler.

- Løsningen for bruktimporterte biler er bra. Det vil sikre like konkurranseforhold. På varebil er vi glade for utsettelsen, men skulle selvsagt ønske at regjeringen ikke hadde tatt med økningen NEDC 2.0 omregningen medfører. Vi mener uansett at på bilavgifter så er dette ett godt budsjett, adm. dir. i Norges Bilbransjeforbund.

Egil Steinsland, Kommunikasjonssjer

TLF: 994 85 268