SYSTEMATISK OVERBESKATNING FOR BRUK AV FIRMABIL
Firmabilbruker fikk 26 000,- tilbake på skatten etter klage. Feil beregningsmetode for firmabilskatt medfører at over 75 000 personer med firmabil har blitt overbeskattet over mange år. Totalt kan de ha krav på å få tilbake opp mot 2 milliarder kroner
- Det er merkelig at vi har havnet i denne situasjonen. NBF har ved flere anledninger informert og redegjort for Finansdepartementet at reglene har vært feil og medført at titusenvis av skattebetalere har betalt betydelige beløp for mye. Også i Finanskomiteen har vi lagt dette frem, sier Stig Morten Nilsen, adm.dir. i NBF (Norges Bilbransjeforbund).
Beregninger viser at skatterabatten for elektriske firmabiler bør være på minst 40 prosent av listeprisen. NBF mener det er behov for en full gjennomgang av hele skatteordningen. Firmabil skal beskattes etter prinsippet om naturalytelser i arbeidsforhold, altså reell markedsverdi. Dette fastslår Skattelovens §5-3: «Fordel som består i annet enn norsk mynt, verdsettes til omsetningsverdi.»
- Prinsippet er at du skal beskattes av den reelle økonomiske fordelen. Sjablongregelverket som praktiseres i dag medfører at beregnet fordel kan være dobbelt så stor som reell fordel, sier Stig Morten Nilsen, adm. dir. i NBF (Norges Bilbransjeforbund).
Det var en klage på skatten for 2023 fra Emil Lysø som Skatteetaten gav medhold. Totalt ble fordelen redusert med over 60 000 kroner. Det vil si at han fikk tilbake 26 000 kroner. Siviløkonom og direktør Jan Traaseth i Motor Forum AS har vært økonomisk rådgiver for Emil Lysø.
- Vi er veldig fornøyde med at Skatteetaten har anerkjent skjevheten i firmabilbeskatningen, og godkjente Emil Lysøs endring av fordel fri bil i skattemeldingen for 2023, sier direktør Jan Traaseth i Motor Forum AS. - Vi forventer nå at Skatteetaten, i tråd med regelen om likebehandling, gir andre firmabilbrukere en tilsvarende reduksjon i fordel fri bil for 2023, legger Traaseth til.
Etter at skatterabatten på for elektriske firmabiler først ble redusert fra 50 prosent i 2017 til 40 prosent i 2018, så videre ned til 20 prosent i 2022, før rabatten så ble fjernet helt fra 1. januar 2023, har firmabilbrukere i praksis blitt dobbeltbeskattet. Dette strider mot det grunnleggende prinsippet om at fordelen skal reflektere den faktiske verdien for skattyter. For firmabiler bør fordelen fastsettes basert på kostnaden den enkelte ville ha hatt ved å drifte bilen selv, men redusert for den ulempen det er at bilen disponeres i yrket. Normalt vil dette tilsvare arbeidsgivers faktiske kostnader redusert med verdien av nevnte ulempe.
- Teknisk bryter reglene med Skatteloven §5-1, j.f. § 5-3 som slår fast at personer ikke skal beskattes mer enn den reelle fordelen. Kostnadsberegninger av bilhold legges til grunn for faktisk verdi, og bilen til Emil er en helt vanlig, rimelig elbil. Det vil si at alle personer som har firmabil er grovt overbeskattet over mange år, særlig gjelder dette de som har hatt elbil, legger Stig Morten Nilsen til.
NBFs beregninger viser at staten siste tre år kan ha avkrevd opp mot to milliarder kroner for mye i skatt for bruk av firmabil. Ved klage på Skatteberegning til Skatteetaten vil man har krav på å få disse pengene tilbake. NBF har allerede bedt Stortinget be regjeringen om å gjeninnføre verdsettelsesrabatten for elbiler i firmabilbeskatningen, og samtidig igangsette en full gjennomgang av hele firmabilskatteordningen.
- Reglene må endres. Det naturlige er en generell justering av sjablonregelen for firmabiler, og spesielt for elektriske firmabiler. Dette vil kunne sikre riktig skattemessig håndtering i fremtiden, mener både Nilsen og Traaseth.
Emil Lysø har firmabil gjennom jobben i Coca-Cola, og synes denne saken er spesiell.
- Jeg er glad for resultatet, at skatten blir omgjort. Men det er jo merkelig at det måtte en klage til. Det var rimelig komplisert, og krevde innsikt i både jus og biløkonomi. Dette må gjøres om, sier Lysø.
FAKTA OM FIRMABILSKATT
Prinsippet i loven er at du skal skattes for den reelle private verdien av fordelen. For å gjøre systemet enkelt har ulike fordeler en fast sats (sjablong) som man beskattes for.. Det er en sjablong for mobiltelefon for eksempel, og det er en sjablong for firmabil.
Utfordringen for firmabil er at sjablongen (verdien av fordelen) er satt for høy. Man beskattes for en høyere verdi enn fordelen faktisk er. Elbiler har som kjent langt lavere driftsutgifter enn fossilbiler.
For å rette på dette må ligningen manuelt justeres. Dette innebærer å legge inn de faktiske kostnadene ved bilbruk og fastslå hvor stor andel av disse som var privat. Resultatet blir et lavere beløp enn sjablongen, noe som reduserer den skattbare fordelen - og dermed skatten - for firmabil. Hovedårsaken til dette er at driftskostnadene, som strøm og service/vedlikehold, er betydelig lavere for en elbil enn for en fossilbil.
Prinsippene for å beregne den private fordelen er redegjort av Skattedirektoratet i et brev av 15. april 2003. For å beregne dette manuelt skal følgende elementer inngå:
- Service og vedlikehold
- Forsikring
- Trafikkforsikringsavgift
- Drivstoff/strøm
- Dekk/dekkhotell (hvis aktuelt)
- Verditap (fast sats 10 prosent årlig)
Følgende elementer skal ikke inngå:
- Bompenger
- Rentekostnader
Videre kan det for 2023 benyttes en privat årlig kjørelengde på 14.345 km for nyere fossilbiler, og 14.533 km for nyere elbiler (snitt kjørelengde ifølge SSB.no for 0-4 år gamle biler i 2023).
Dette krever litt jobb, men er mulig å gjøre hvis man kan beregne tallene på en realistisk måte.
Kontakter
Egil SteinslandKommunikasjonssjef
Tel:99485268egil.steinsland@nbf.nonorgesbilbransjeforbund.blogStig Morten NilsenAdministrerende direktør
Tel:91177890stig.morten.nilsen@nbf.nonorgesbilbransjeforbund.blogBilder
Om Norges Bilbransjeforbund (NBF)
Norges Bilbransjeforbund (NBF) er en landsdekkende interesseorganisasjon for hele bilbransjen er, og vi er tilsluttet NHO som bransje- og arbeidsgiverorganisasjon.
Følg pressemeldinger fra Norges Bilbransjeforbund (NBF)
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Norges Bilbransjeforbund (NBF) på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Norges Bilbransjeforbund (NBF)
Endelig et trygt alternativ til Finn.no når du skal kjøpe ny bruktbil28.2.2024 12:19:55 CET | Pressemelding
Bilbransjen har startet en seriøs og profesjonell nettaktør for å selge de beste bruktbilene i markedet uten fordyrende mellomledd. Nå er drive.no endelig etablert som et alternativ til Finn.no.
Nå blir det flere elbiler enn dieselbiler i Oslo27.9.2021 07:30:00 CEST | Pressemelding
Innbyggerne i hovedstaden skaper innen kort tid klimahistorie. Det er i dag ca. 68.000 dieselbiler og 65.000 elbiler registrert i hovedstaden. Med tempoet vi nå holder vil dette bety at innbyggerne i Oslo skaper elbilhistorie i god tid før jul. Da vil antallet registrerte elbiler ha passert antall dieselbiler. Dermed kuttes utslippene og luften blir renere.
Hvor er du, Rotevatn?23.4.2021 08:00:00 CEST | Pressemelding
Toppene Erik Andresen i Bilimportørenes Landsforening (BIL) og Stig Morten Nilsen i Norges Bilbransjeforbund (NBF) krever svar fra statsråden etter at det i dag ble kjent at ENOVA nok en gang svekker støtteordningen for elektriske varebiler
Statsbudsjettet: Straffer de tradisjonelle bilene med lavest utslipp mest.7.10.2020 11:49:27 CEST | Pressemelding
Vi frykter at dette rammer de som enda ikke har anledning til å kjøpe elbil. Dette er overraskende for bilbransjen og bilkjøpere. Samtidig er det bra at elbilfordelene i hovedsak videreføres og at varebilavgiftene omlegges provenynøytralt.
BILBRANSJEN HAR FÅTT ET NYTT KVALITETSSTEMPEL7.9.2020 14:10:00 CEST | Pressemelding
NBF (Norges Bilbransjeforbund) har endret logo og grafisk profil. NBF logoen er et kvalitetsstempel, og viser at NBF-medlemmer er profesjonelle og seriøse. Kundene blir litt tryggere når de ser logoen. Folks biler har det best hos NBF-medlemmer.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom