Statsbudsjettet: Straffer de tradisjonelle bilene med lavest utslipp mest.

- Regjeringens forslag til nye bilavgifter må være vanskelig å få flertall for. Det vil bli en hard tørn i Stortinget for å få støtte fra FrP på å øke engangsavgiften, kutte fordelene til ladbare hybrider og innføre trafikkforsikringsavgift for elbiler. Kanskje økningene er lagt inn for å ha noe å gi til FrP i forhandlingene på Stortinget, spør Stig Morten Nilsen adm. dir. i NBF.
Kravet for å fullt vektfradrag for ladbare hybridbiler økes fra 50 km elektrisk rekkevidde til 75 km. Regjeringen vil øke de to laveste positive satsene i CO2 komponenten med 23 prosent (dvs bilene med lavest utslipp). For varebil innføres wltp (ny kjøresyklus) provenynøytralt, men de positive satsene i CO2 komponenten økes med 6 prosent.
- Omleggingen av varebilavgiftene er svært bra, det samme er videreføring av fritaket for moms og engangsavgift for elbiler. Men ellers er det økning på alle fronter. Og økte priser generelt vil kunne redusere bilsalget, sier Stig Morten Nilsen, adm. dir. i NBF. – I tillegg er det spesielt å foreslå dette midt under en alvorlig økonomisk krise. Avgiftsøkninger på produktene man lever av er det siste næringslivet trenger, også bilbransjen, legger Stig Morten Nilsen til.
For flere kommentarer kontakt:
Egil Steinsland, kommunikasjonssjef.
Tlf: 994 85 268
E-post: egil.steinsland@nbf.no
Nøkkelord
Bilder
Om Norges Bilbransjeforbund (NBF)
NBF (Norges Bilbransjeforbund) er en landsdekkende interesseorganisasjon for bilbransjen, og er tilsluttet NHO som bransje- og arbeidsgiverorganisasjon.
NBF er den samlende organisasjonen for aktører innen bilbransjen.
Følg pressemeldinger fra Norges Bilbransjeforbund (NBF)
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Norges Bilbransjeforbund (NBF) på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Norges Bilbransjeforbund (NBF)
Nå blir det flere elbiler enn dieselbiler i Oslo27.9.2021 07:30:00 CEST | Pressemelding
Innbyggerne i hovedstaden skaper innen kort tid klimahistorie. Det er i dag ca. 68.000 dieselbiler og 65.000 elbiler registrert i hovedstaden. Med tempoet vi nå holder vil dette bety at innbyggerne i Oslo skaper elbilhistorie i god tid før jul. Da vil antallet registrerte elbiler ha passert antall dieselbiler. Dermed kuttes utslippene og luften blir renere.
Hvor er du, Rotevatn?23.4.2021 08:00:00 CEST | Pressemelding
Toppene Erik Andresen i Bilimportørenes Landsforening (BIL) og Stig Morten Nilsen i Norges Bilbransjeforbund (NBF) krever svar fra statsråden etter at det i dag ble kjent at ENOVA nok en gang svekker støtteordningen for elektriske varebiler
BILBRANSJEN HAR FÅTT ET NYTT KVALITETSSTEMPEL7.9.2020 14:10:00 CEST | Pressemelding
NBF (Norges Bilbransjeforbund) har endret logo og grafisk profil. NBF logoen er et kvalitetsstempel, og viser at NBF-medlemmer er profesjonelle og seriøse. Kundene blir litt tryggere når de ser logoen. Folks biler har det best hos NBF-medlemmer.
ELBILSALGET VIL STRUPES27.5.2020 07:00:00 CEST | Pressemelding
Bilbransjen frykter at det vil komme 53 000 færre elbiler ut på veiene de neste årene enn det ville i en normalsituasjon. Bilparken vil bli eldre, mer forurensende og mindre trafikksikker. Det trengs ny politikk.
Bilene på veiene blir enda eldre. Utslippene blir større og ulykkene flere11.5.2020 09:28:10 CEST | Pressemelding
Den norske personbilparken var allerede en av Europas eldste, nå viser beregninger fra Opplysningsrådet for veitrafikken at den er blitt enda eldre. Det er dårlig nytt. Utslippene blir større og ulykkene flere. Den ensidige politikken innrettet kun mot nye biler må ta mye av skylda.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom