Endelig et trygt alternativ til Finn.no når du skal kjøpe ny bruktbil

Bilbransjen har startet en seriøs og profesjonell nettaktør for å selge de beste bruktbilene i markedet uten fordyrende mellomledd. Nå er drive.no endelig etablert som et alternativ til Finn.no.

- I flere tiår har Finn.no for alle praktiske formål hatt monopol i Norge. For bilbransjen har det vært en kontinuerlig kamp for å ha et seriøst nettsted å selge bruktbil gjennom, og konkurranse på like vilkår. Men til slutt var det ingen andre alternativer enn å starte opp en egen digital markedsplass, derfor gikk NBF sammen med medlemmer og etablert DRIVE.no, sier Egil Steinsland, kommunikasjonssjef i Norges Bilbransjeforbund (NBF).

DRIVE.no skal romme de beste bruktbilene, levert av seriøse og profesjonelle forhandlere. Veien fra bilkjøper til forhandler skal være direkte, uten fordyrende mellomledd. I tillegg til bilannonser rommer DRIVE.no løsninger for å verdivurdere og selge bil, samt informasjon om bil og bilhold.

- DRIVE.no er allerede nå det beste verktøyet for å selge og kjøpe bil i Norge. Årsaken er at vi bruker innovative digitale verktøy med tilgang til store mengder data. Og, selvsagt, fordi våre eiere og brukere er seriøse aktører. Useriøse bruktbilselgere vil ikke slippe til hos oss, sier Eirik Foss Stene, daglig leder i DRIVE.no.

DRIVE.no ble etablert av NBF som organiserer norsk bilbransje sammen med 22 forhandlergrupperinger, og rundt 300 forhandlere. Den digitale plattformen skal sikre bilkjøpere og bilforhandlerne et moderne digitalt verktøy for håndtering, publisering, kjøp og salg av biler og tjenester.

- Bilbransjen har vært og er skeptiske til hvordan Finn.no har forvaltet sin rolle i det norske bilmarkedet. Vi er ikke alene og registrerer at eiendomsbransjen har sine initiativ. Til syvende og sist var det nødvendig å etablere DRIVE.no, avslutter Steinsland.

Teknologien er gjennomprøvd i Sverige. DRIVE har inngått en såkalt software-as-a-service avtale med Wayke Sweden AB. Det er denne teknologien som nå vil tilbys norske forhandlere. IT-strukturen i plattformen er skybasert, intelligent, lærende, og baserer seg på en containerstruktur.​

Følgende forhandlere er medeiere i DRIVE:

Norges Bilbransjeforbund

Viking Kontroll AS

Eirik Foss Stene, daglig leder i DRIVE
E-post: eirik@drive.no

Egil Steinsland, kommunikasjonssjef i NBF.
Erik Foss Stene, daglig leder i DRIVE

Norges Bilbransjeforbund (NBF) er en landsdekkende interesseorganisasjon for nybilforhandlere og verksteder, og vi er tilsluttet NHO som bransje- og arbeidsgiverorganisasjon.