Den Norske Opera & Ballett

Stjernespekket aften med danseverdenens største navn

«Dialogues» høstet strålende kritikk i svensk presse etter premieren i Stockholm, og i St. Petersburg ble forestillingen utsolgt på to timer. Denne uken spilles den endelig i Operaen, før siste turnéstopp i Paris.
Nasjonalballettens Whitney Jensen og Samantha Lynch danser i Emma Portners duett «islands». Foto: Erik Berg

Seks av verdens ledende koreografer bidrar med hvert sitt verk til turnéforestillingen Dialogues – en helaften med duetter signert Mats Ek, Crystal Pite, Jiří Kylián, Sasha Waltz, Ohad Naharin og nykommeren Emma Portner.

– Den som inte blir starstruck av den här listan bör genast ta chansen att doppa tårna i den samtida dansen genom "Dialogues". För det är en kväll sprängfylld av rörelserikedom som ges när sex internationella stjärnkoreografer från olika generationer bjuder på varsin duett, skrev Lisa Boda i Dagens Nyheter etter premieren i Sverige.

Etterlengtet norgespremiere

Dialogues er produsert av Den Norske Opera & Ballett i samarbeid med franske Productions Internationales Albert Sarfati. Gjestespillet skulle hatt urpremiere i Operaen, men på grunn av streiken i kultursektoren, ble premieren flyttet til Stockholm. Nå, etter stående ovasjoner også i Russland, får Dialogues endelig sin norgespremiere torsdag 25. november, med påfølgende forestillinger fredag og lørdag.

Seks stjernekoreografer

De seks koreografene bak Dialogues – tre kvinner og tre menn – kommer fra hele verden.

Berlin-baserte Sasha Waltz er kjent for banebrytende og spektakulære produksjoner. Hennes nye verk Impromptus blir framført av dansere fra hennes eget kompani, Sasha Waltz & Guests.

Svenske Mats Ek blir kalt en mester i historiefortelling, og har blant annet koreografert sin helt egen versjon av Romeo og Julie. I Dialogues presenterer han en duett fra denne balletten, framført av dansere fra Staatsballett Berlin.

New York Times har beskrevet kanadiske Crystal Pite som en av de fremste og mest fascinerende av vår tids koreografer. Pite har skapt koreografi for de største balletthusene verden over, og viser nå splitter nye ANIMATION, framført av dansere fra hennes eget kompani, Kidd Pivot.

Ohad Naharin, mannen bak bevegelsesspråket gaga, bidrar med B/olero. Duetten er koreografert til en elektronisk versjon av Ravels orkesterverk, og framføres av dansere med bakgrunn fra det israelske Batsheva-kompaniet.

Jiří Kylián har skapt over 100 koreogafier for scenen, film og TV, og gjennom 30 år har han utviklet et nært samarbeid med Nasjonalballetten. I Dialogues viser han et av sine mest karakteristiske stykker, 14'20", hvor Nasjonalballettens Samantha Lynch og Whitney Jensen samt Douwe Dekkers og Lucas Lima alternerer i de to rollene.

”Islands” är en närmast sensationell introduktion till Portners rörelsespråk... Mer Emma Portner, tack!

– Lisa Boda / Dagens Nyheter

Ikke minst får publikum et gjensyn med fenomenet Emma Portner og hennes islands. Kanadiske Portner var 24 år gammel da hun koreograferte islands for Nasjonalballetten i 2020 – og i Dialogues er verket invitert inn i et celebert selskap av koreografer, også denne gang framført av Whitney Jensen og Samantha Lynch. Portner er også kjent for sine samarbeid med Apple, Netflix og Guggenheim-museet.

For spørsmål om kommentarer og intervjuer:

Oda Tømte
Kommunikasjonsrådgiver
odt@operaen.no

Bilder

Last ned bilde
Emma Portner koreograferte «islands» for Nasjonalballetten i 2020. Nå danser Whitney Jensen og Samantha Lynch duetten på nytt. Foto: Erik Berg
Last ned bilde
Mariko Kida og Johnny McMillan, begge dansere i Staatsballett Berlin, framfører en duett fra Mats Eks «Juliet & Romeo». Foto: Erik Berg
Last ned bilde
I Ohad Naharins «B/olero» ser vi Maayan Shienfeld og Rani Lebzelter, som begge har bakgrunn fra det israelske Batsheva-kompaniet. Foto: Erik Berg
Last ned bilde
Claudia de Serpa Soares og Gyung Moo Kim danser i Sasha Waltz' koreografi «Impromptus». Foto: Erik Berg
Last ned bilde
Samantha Lynch og Douwe Dekkers alternerer med Whitney Jensen og Lucas Lima i Jiří Kyliáns karakteristiske verk «14'20"». Foto: Erik Berg
Last ned bilde
I Crystal Pites nye verk «ANIMATION» ser vi Gregory Lau og Renée Sigouin, begge fra Pites eget kompani Kidd Pivot. Foto: Erik Berg

Om Den Norske Opera & Ballett

Den Norske Opera & Ballett
Kirsten Flagstads pl. 1

21 42 21 21http://www.operaen.no

Den Norske Opera & Ballett er landets største musikk- og scenekunstinstitusjon, og skal presentere opera, ballett og konserter av høyeste kunstnerisk kvalitet. DNO&B består av kompaniene Nasjonalballetten og Nasjonaloperaen, foruten Operaorkestret, Operakoret, Barnekoret og Ballettskolen.

Følg pressemeldinger fra Den Norske Opera & Ballett

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Den Norske Opera & Ballett på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Den Norske Opera & Ballett