Statusoppdatering på Huawei AppGallery

Siden i fjor høst har mobilprodusenten Huawei utfordret duopolet til Apple Store og Google Play med sin egen appbutikk: Huawei AppGallery. Torsdag 18. juni inviterte Huawei Norge til en lokal, og global, statusoppdatering på nettopp AppGallery, og under følger en kort oppsummering.

Under statusoppdateringen deltok følgende innledere med sine innspill og oppdateringer:

• Training manager i Huawei Norge, Haris Suljic: Om P40 Pro+ og Freebuds3i
  • Senior Analyst i Canalys, Ben Stanton: Om kriteriene for å lykkes med fremtidens appbutikk
  • Head of Business Development i Huawei Norge, Tollef Vollan: Om utviklingen av AppGallery globalt, i EU og lokalt
  • CEO i Apphuset, Leiv Fasmer: Om Apphuset, og deres erfaring med å utvikle og integrere til HMS

Sesjonen ble ledet av PR-manager i Huawei Norge, Anders Bigseth.

Se opptak av hele statusoppdateringen her: https://youtu.be/xchjuou5lvU

Kort oppsummering

• I 2019 investerte Huawei 15 prosent av omsetningen i forskning, innovasjon og utvikling. Investeringen har blant annet bidratt til utviklingen av AppGallery; som nå på alvor konkurrerer med det etablerte duopolet og som bidra til teknologiske fremskritt for forbrukerens beste. Appbutikken setter også produsenten på kartet innenfor app-utvikling og programvare.
  • I dag har Huawei 700 000+ aktive Huawei-telefoner i Norge, 500 000+ AppGallery-brukere og 200 000+ som bruker AppGallery aktivt på en månedlig basis.
  • I dag har AppGallery over 100 norske apper integrert. Fokusområdene har vært, og vil fortsette å være, bank/finans, reise, media, kommunikasjon og shopping. Områder som anses som svært viktige for forbrukerne.
  • Senior Analyst i Canalys, Ben Stanton, snakket om kriteriene for å lykkes med fremtidens appbutikk.  Han fremmet sikkerhet, utviklerstøtte, brukeropplevelse og skala som fire av de viktigste suksesskriteriene.
  • Globalt har Huawei 5000 utviklere internt som daglig koder til AppGallery på verdensbasis. Blant disse er også nordiske utviklere som bistår eksisterende nordiske apper med utviklingen i AppGallery – noe som også kan bidra til at lokale apper kan bli mer globale. Det er også flere enn 1.4 millioner registrerte Huawei Mobile Services-utviklere.
  • Leiv Fasmer, CEO i Apphuset snakket i detalj om samarbeidet med Huawei fra et utviklerperspektiv. Siden januar har Apphuset trent opp fem Huawei-spesialister og to arkitekter. De har allerede lansert 19 apper i AppGallery, og vil integrere 16 til innen 30. juni. Utviklingen av en app tar mellom tre og seks dager.
  • Nylig ble også en offisiell app-søkefunksjon for alle smartmobiler med AppGallery lansert. Det nye søkeverktøyet kommer som en widget på hjemskjermen, og gjør det enkelt å søke etter apper fra AppGallery og Internett. Søkeverktøyet som heter Petal Search vil fremover komme preinstallert på Huawei P40-serien og er tilgjengelig for nedlasting via AppGallery.
Statusoppdatering på Huawei AppGallery
Opptak av sendingen
Videokanal

Om Huawei Consumer Business Group