Soyaprodusent CJ Selecta med ny bærekraftsrapport

Brasilianske CJ Selecta, en av de største leverandørene av avskogingsfri soya-protein til norsk fiskeoppdrett, åpner bøkene om sitt fotavtrykk fra 2022. Der meldes det både om fremskritt og en stor jobb som gjenstår for å øke tilgangen på bærekraftig soyaprotein fra Brasil.

Årets rapport gir en omfattende oversikt over bærekraftstall fra hele bredden i selskapet, både der de har kommet langt og der det fortsatt gjenstår mye arbeid for å nå målene deres. Noen av hovedfunnene fra rapporten er:

- Etablering av egen ESG-komité

- 9,26 prosent lavere vannforbruk enn i 2021

- 100 prosent sporbarhet fra direkteleverandører

- 100 prosent etterlevelse av soya-moratorium i Amasonas

- Lansering av appen Soy Trace

- 98,7 prosent av ansatte er stolte av å jobbe i CJ Selecta

Avskoging er den største utfordringen

CJ Selecta har forpliktet seg til å levere avskogingsfri soya, og de trekker frem ikke-avskoging som det viktigste målet for den brasilianske soya-bransjen. I 2022 kan de vise til 100 prosent sporbarhet fra direkteleverandører, samt garanti for at alle leverandører følger bransjeavtalen om soya-stans i Amasonas.

- Den brasilianske regnskogen er et av de viktigste områdene å bevare i hele verden, og avskogingsfri soya-produksjon er helt avgjørende for å få det til. En stor utfordring er sporbarhet, og der har vi gjort enorme fremskritt de siste årene. Avskoging er noe alle globale partnere vil unngå, så dette er det vi er mest stolte av å dele i årets rapport, sier Guilerme Tancredi, CEO i CJ Selecta.

Som et verktøy for kunder og partnere har selskapet også lansert appen Soy Trace, der soyaproteinet du får levert kan spores hele veien fra gården.

Sosiale forhold

Det er ikke bare avskoging og utslipp som har vært problemer i soya-bransjen. I flere områder har det blitt rettet kritikk mot forholdene for både arbeidere og lokalbefolkningen. CJ Selecta ble revidert av sertifiseringsorganet Sedex i 2022, og ble vurdert til 90% etterlevelse av deres standarder. Sedex stiller brede krav til ansvarlig drift innenfor pilarene arbeid, helse og sikkerhet, miljø og etisk adferd.

- Vi er stolte av å oppnå så gode resultater i Sedex-revisjonen, og det viser at arbeidet vi har gjort de siste årene for å garantere ansvarlig drift fungerer. Samtidig vet vi at dette er en stor utfordring i vår bransje, og vi har som mål å oppnå 100 prosent etterlevelse i fremtiden, sier Tancredi.

Store mål for neste år

I 2023 forplikter CJ Selecta seg til vitenskapsbaserte mål (SBTi), et samarbeid mellom blant andre WWF og Carbon Disclosure Project, for å registrere og redusere klimagassutslipp. Det innebærer blant annet å signere en forpliktende avtale om å sette utslippsmål som følger SBTi-standarder. Over tusen selskaper har signert avtalen siden 2015.

- Det er viktig at kunder, partnere, leverandører og andre vet at vi er villige til å forplikte oss til ambisiøse mål, og at vi etterlever dem. Bærekraftsrapportene våre kommer hvert år, og allerede neste år kommer vi til å vise til enda større fremskritt på både utslipp, avskoging og ansvarlig produksjon, avslutter Tancredi.

Den fullstendige rapporten kan leses her: https://cjselecta.com.br/wp-content/uploads/filr/3175/RS_2023_07_31_CJ_ing.pdf

Om CJ Selecta

HQ: Av. Rondon Pacheco, 4.600