Bærekraftig soya i laksenæringens var tema på storkonferanse i Brasil

En av verdens største produsenter av soyaproteinkonsentrat (SPC), CJ Selecta, var invitert til konferansen for å snakke om hvordan de sammen med ledende oppdrett- og fôrselskaper har arbeidet for å kunne garantere avskogingsfri soya til oppdrettsnæringen.

Patricia Sugui, bærekraftssjef i CJ Selecta i paneldiskusjon om avskogningsfri soyaproteiner til fôr i oppdrettsnæringen RTRS

Anledningen var en rundebordskonferanse som ble avholdt 4.-5. oktober i år parallelt med Victam Sør-Amerika, et av de største arrangementene for fôrindustrien og kornprodusenter i verden.

Her var en rekke aktører innen soya- og fôrproduksjon samlet blant annet for å diskutere erfaringer og utfordringer i produksjonen av bærekraftig soyakonsentrat.

Eksempler fra oppdrettsnæringen

CJ Selecta, en av verdens største produsenter av soyakonsentrat deltok i en paneldiskusjon der bærekraftig, sertifisert fôr til oppdrettsnæringen ble diskutert.

Oppdrettsnæringen har vært en viktig pådriver ved å sette krav til sine fôrprodusenter, som sammen med øvrige aktører i verdikjeden har utviklet en dokumenterbar bærekraftig verdikjede for fôr.

CJ Selecta var på sin side tidlig ute med å garantere avskogingsfrie produkter til oppdrettsnæringen. I 2022 lanserte de også sin egen app, Soytrace, som gjør det mulig for kundene å følge hele verdikjeden basert på bærekraftige KPIer.

– For oss er det utrolig viktig å kunne dokumentere at vi kan levere bærekraftig soya, og at vi sammen med våre kunder kan vise at soyabasert fôr kan lages på en måte som ivaretar klima og miljø, sier Patricia Sugui, bærekraftsjef i CJ Selecta.

Bærekraft starter på jordene i Brasil

Produksjonen av avskogingsfri og bærekraftig soyaproteinkonsentrat starter i samarbeid med et stort antall gårdsbruk og bønder i Cerrado-området. I forbindelse med rundebordskonferansen inviterte CJ Selecta 80 deltakere fra 12 nasjoner til sitt produksjonsanlegg i Uberlandia, og til å besøke bønder som leverer råvarene til dette anlegget.

– Jeg har håp om at vi gjennom å belyse arbeidet vi gjør gjennom RTRS og sammen med våre kunder og leverandører av råvarer kan bidra til en mer bærekraftig oppdrettsnæring over hele verden, avslutter hun.

Rundebordskonferansen ble arrangert av Round Table on Responsible Soy Association (RTRS), en organisasjon som ble opprettet i 2006 med Sveits som hovedsete. Organisasjonen har som mål å stimulere til dialog mellom ulike interessenter for å sikre ansvarlig soyaproduksjon over hele verden. Organisasjonen var tidlig ute i å utvikle en sertifiseringsordning for bærekraftig soya.