Soyaleverandører fra hele verden samles i Sao Paulo for å diskutere bærekraftig soyaproduksjon

4. og 5. oktober samles fôrprodusenter fra hele verden i Sao Paulo for å diskutere nye og ansvarlige produksjonsmetoder for soya til dyrefôr.

Brasilianske CJ Selecta, en av de største leverandørene av soyaprotein til norsk oppdrett, vil vise frem sin egen verdikjede. De ønsker å skape forståelse for de store forskjellene mellom brasilianske soyaprodusenter.

Roundtable on Responsible Soy Assosiciation er en global plattform for ulike interessenter innenfor soyaproduksjon med et felles mål om en bærekraftig soya produksjon som tar vare på dyrebar natur.

Arrangementet samler politikere, produsenter, oppdrettere og andre aktører i verdikjeden fra land over hele verden, med å rette søkelys mot fremtidens soyaproduksjon, diskutere løsninger, presentere ny forskning og dele erfaringer.

Blant årets seminarer skal Skretting Chile på scenen og snakke om sin erfaring med bruk av sertifisert soya i oppdrettsnæringen.

Møter, samlinger og utflukter

RTRS tilbyr en rekke samlingspunkter og foredrag, i tillegg til en utflukt til en soyaprodusent. Årets utflukt arrangeres av det brasilianske selskapet CJ Selecta, som er en av de største leverandørene av soyaprotein til laksefôr i norsk oppdrett. Selskapet sier de vil bidra til å bygge kjennskap til forskjellene innenfor Brasiliansk soya, og viktigheten av at produsenter og kunder dedikerer seg til ikke-avskoging.

- Innenfor bransjer som handler soya er det stadig større kunnskap om at det finnes soya-produksjon som holder seg unna sårbare områder som Amasonas-regnskogen, men vi opplever at mange utenforstående ikke vet dette. Vi er blant selskapene som har bygget virksomheten vår rundt ikke-avskoging, og i land som Norge er dette svært viktig for kundene, sier Guilherme Tancredi, administrerende direktør i CJ Selecta.

CJ Selecta er en av verdens største leverandører av soyaproteinkonsentrat, som brukes mye i fôr-produksjon.

- Selskapene og aktørene som blir med vil få en mye bedre innsikt når de kommer på besøk til oss og ser hvordan vi jobber. Vi prøver å ha den mest gjennomsiktige verdikjeden i bransjen, så vi inviterer mer enn gjerne interessenter, kunder, politikere, miljøvernere og alle med interesse i virksomheten til å se hvordan vi dyrker og foredler soyaen, og hvordan vi klarer å etterleve stadig strengere krav, fortsetter Tancredi.

I 2022 lanserte CJ Selecta appen Soytrace, som lar kunder se hvor deres batch med soyaproteinkonsentrat kommer fra, og hvordan den har kommet seg til destinasjonen. Tancredi vil bruke anledningen i Brasil til å vise deltakerne i Brasil hvordan selskapet jobber med gjennomsiktighet i praksis.

- Vi vet at lovnader funker dårlig uten bevis. Flere av deltakerne på utflukten vår vil ha interesse av å bruke Soytrace i fremtiden, så jeg gleder meg til å vise dem hvor presist verktøyet faktisk er. Kundene kommer bare til å bli mer opptatt av sporbarhet i årene som kommer, og ikke bare i Norge, sier Tancredi

Les mer her: https://kommunikasjon.ntb.no/pressemelding/17988359/soyaprodusent-cj-selecta-med-ny-baerekraftsrapport?publisherId=17848423&lang=no